Jump to content

Sam och Rai - Långfilmstyle


Recommended Posts

Ok, såhär ligger det till:

 

En konsulent på SFI älskar Sam och Rai. Han vill höra om vi har någon idé på film där.

 

Ja tänkte jag, det har vi väl om vi vill.

 

Så vi tog synopsen till TV-serien vi skrev förut och gjorde om den lite, så att den mer passar som långfilm. Och detta blev resultatet (se bifogad fil).

 

Det är väldigt löst än så länge, Kan väl inte riktigt kalla det för en synopsis eller outline ens, utan mer för att se att det finns framåtrörelse och en handling. Roliga scener och dialog har jag redan gott om till den, nu vill jag bara se till så att grunden håller.

 

Tanken är ju att det ska vara lite i samma stil som 'Fear and loathing in Las Vegas', fast mer inriktat på komedi och inte liiiiika flummig. De "overkliga" bitarna kommer det förmodligen bara vara Rai som är med om, men drar in Sam i också på olika sätt. Men när vi ser något straaaange så kommer det vara ur Rai's POV, probably.

 

Den största nyheten är väl att det INTE kommer att vara strumpor som förut, utan riktiga människor, strumporna kommer säkert också vara med på något hörn, men isåfall att Sam och Rai använder dom till någon slags videodagbok.

 

Som sagt, väldigt löst ännu och mycket kommer säkerligen att ändras. Men som grund, vad tror ni?

 

EDIT: Ny version. Den andra bifogade filen i inlägget.

 

EDIT2: Tog bort den första, efterom jag inte vill ha feedback på den ändå så.

Sam och Rai Outline typ.doc

Link to post
Share on other sites

Kul att du har en konsulent som vill att du ska göra film!

Det finns en hel del roliga uppslag här och det är en bra början - det du måste jobba mer på är, som du själv verkar vara inne på, grunden.

 

Filmen borde bygga på ett huvudproblem som formuleras i början, utvecklas i mitten, och får sin upplösning i slutet. Du vet nog allt det där, men du måste tydliggöra det i ditt synops. Och framförallt: förenkla huvudkonflikten. Vad handlar filmen EGENTLIGEN om?

 

Handlar det om

- att Sam och Rai vill bli kända? (varför?)

- att de vill bli några att se upp till? (varför?)

- att Sam vill bli någon, medan Rai bara vill bli matematiker? (isf: är det egentligen Sams film?)

- att de vill bli regissörer för att rädda film-Sverige från alla skitfilmer?

- att Sam vill vinna tillbaka sin stora kärlek?

- ...eller något annat?

 

Jag tror att filmen måste fokusera på EN av handlingarna ovan. För att ramen ska bli tydligare, för att du ska få den där framåtrörelsen du vill ha, och för att publiken ska vilja se klart alltihop. (Sen kan det finnas sidohandlingar, men då ska dom helst tjäna ett syfte i huvudkonflikten.)

 

Prova det vanliga knepet att formulera hela din idé i 1 mening. Utan för många bi-satser.. :)

Link to post
Share on other sites

När jag vid andra försöket, och tillsammans med tre liter kaffe, lyckades ta mig igenom pappersbunten; (ett ord per sida...), blir jag impregnerad av svängarna i dåtid.

 

Som roman blir det nog en dråplig hit. Som slapstick krävs en del arbete för att dra upp historien ur det historiska dynghålet till dramats presens.

 

Det är väl bara att beklaga sorgen för bankmannen som till slut gifter sig med den professionella konsument som Sam, eller var det Rai, suktar efter. Sam och Rai torde vara gladast av alla när alla missförstånd klaras upp inför skranket. (Eftersom du inte vill göra film om tingsdrama klaras det enklast med en novell i eftertexterna. En kort novell på 10 sidor som rullar fram i läsbar takt.

 

Hurtigt var det i alla fall.

 

Men nu påkallar mitt kaffe sin utgång ur kommentaren.

Link to post
Share on other sites

Tack för alla kommentarer!

 

Fredrik:

 

Jag skulle nog säga att:

 

- att de vill bli regissörer för att rädda film-Sverige från alla skitfilmer?

 

Är den mening som är kärnan i filmen.

 

Men som du förstod, detta är i stort sett bara idéer jag slängt ut på ett papper för att försöka fixa struktur på det. Men jag börjar få ihop allt nu i huvudet så att jag kan slänga ihop ett riktigt synops snart.

 

16:9 :

 

Jo, att ha med alla situationer som hänt i dåtid är inte tänkt att vara med i filmen alltihop, skulle bli jobbigt och hoppigt med alla flashbacks. Se det mer som bakgrundshistoria för mig personligen, för att lättare kunna skriva sen.

 

Men mycket ska vara med, beror lite på hur jag bestämmer mig för att berätta historien och vart i historien jag vill börja filmen.

 

Ännu en gång, tack för alla kommentarer!

 

Jonkanon: Det gör jag =)

Link to post
Share on other sites

Det gäller dock att ha en stor story i filmformat.

 

Kolla alla serier som blivit filmer och hur de markant skiljer sig från det småiga. South Park är väl övertydligt exempel, simpsons har också det. De nya futuramafilmerna i långfilmsformat osv...

 

/jon

Link to post
Share on other sites
Det gäller dock att ha en stor story i filmformat.

 

Kolla alla serier som blivit filmer och hur de markant skiljer sig från det småiga. South Park är väl övertydligt exempel, simpsons har också det. De nya futuramafilmerna i långfilmsformat osv...

 

/jon

 

Jo, precis. Därför ska man kanske fokusera mer på själva kidnappningen.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Jag har strukturerat upp det nu, ändrat en hel del och såhär ser det ut just nu. Eller det var nog en underdrift, ALLT är i stort sett ändrat.

 

Det är tänkt att vara en ungdomsfilm med rå humor fast med värme. Den råa humorn kommer ju inte fram nu i outlinen, utan det blir mer av den varan när själva manuset börjar skrivas. Detta är min archplot, kommer förmodligen att dra storyn mer åt miniplot-hållet senare, göra den lite mer speciell, för just nu är den väääldigt klassisk, men det är bara för att se att grunden håller.

Sam och Rai Outline typ.doc

Link to post
Share on other sites

Har nu läst igenom storyn, och självklart håller den. Det finns sköna karaktärer och en "tickande klocka". Vad mer behövs? ;)

 

Malmstens kidnappande av en känd skådis känns lite bekant, men det vore ju skitkul om Kjell Bergqvist var med. Och som sagt, utan honom blir folk förvirrade.

 

Det vore ju kul om du får in lite strumpor också. De förtjänar att synas på stor filmduk.

Link to post
Share on other sites

Malmstens kidnappande av en känd skådis känns lite bekant, men det vore ju skitkul om Kjell Bergqvist var med. Och som sagt, utan honom blir folk förvirrade.

 

Det vore ju kul om du får in lite strumpor också. De förtjänar att synas på stor filmduk.

 

Jo, vet inte om just en "känd skådis blir kidnappad" har funnits med i en film förut, kanske. Först tänkte jag att Sam och Rai skulle göra sin film runt Kjell, alltså spela in filmen med han i huvudrollen utan att han vet om det. Men då blev jag snabbt upplyst om att det är handlingen i Bowfinger (som jag hade sett, men glömt bort). Så då ändrade jag det till en kidnappning, som ju iofs aldrig lyckas.

 

Lite strumpor kommer garanterat att vara med, hur mycket är en annan femma. =)

 

 

Jag gillar itne slutet, ett misslyckande skulle sitta finare

 

Jo, det var tanken först, men det kändes inte rätt till slut. Men precis så sockersött som det ser ut i denna outline kommer det nog inte vara till slut, men typ. Plus att jag gillar lyckliga slut :)

Link to post
Share on other sites
... men då blev jag snabbt upplyst om att det är handlingen i Bowfinger ...

 

Vettu det var Bowfinger jag tänkte på, och det var ju som sagt ingen kidnappning i den. Nånstans kändes det besläktat ändå - "känd skådis dras ofrivilligt in i en filmproduktion". Men det är en helt annan grej med kidnappning, så kör på det! :D

Link to post
Share on other sites

Kan bli hur kul som helst!

 

Det jag kände när jag läste outline var att man skulle ytterligare kunna förfina filmens hook/high-concept, samt hur huvudpersonerna eller deras omgivning förändras.

 

Skulle också säga att om kidnappningen är filmens hook, brukar denna vanligtvis integreras i hela handlingen, ända upp till filmens slutscener.

 

Vad gäller huvudpersonernas förändring, är väl Sam och Rai på något sätt större-än-livet/naturkrafter som inte markant förändras. Däremot skulle de kunna förändra de personer som kommer i kontakt med dem. Man skulle då tex kunna använda er kärna att de vill bli regissörer för att rädda Sverige från skitfilmer, och att de påverkar sin omgivning att också inse att detta behövs.

 

Kanske de istället skulle kunna kidnappa Peter Haber (eller någon annan klassisk 'konstapel'), som först vägrar ha något med filmen att göra, men efterhand inser att Sam och Rai faktiskt har en poäng, ångrar alla sina år som Beck, och går i allra sista stund med på att spela in den viktiga huvdscenen så att Sam och Rai kan avsluta sin film. (Varefter Haber ändå ringer polisen, som stormar in på prisutdelningen :) ).

Link to post
Share on other sites

Jag blir lite osäker nu, om du har läst den senaste filen jag postat eller den äldre, men den äldre har jag ju raderat för ett tag sedan så det kan ju inte vara fallet? Hursomhelst, det LÅTER som du läst den förra =)

 

Men ok, jag svarar på dina tankar och utgår i från den senaste versionen.

 

Skulle också säga att om kidnappningen är filmens hook, brukar denna vanligtvis integreras i hela handlingen, ända upp till filmens slutscener.

 

Kidnappningen är bara en liten, liten del av filmen egentligen, ett litet sidomission för Malmsten. Den är egentligen med främst för att Malmsten ska utvecklas.

 

Vad gäller huvudpersonernas förändring, är väl Sam och Rai på något sätt större-än-livet/naturkrafter som inte markant förändras. Däremot skulle de kunna förändra de personer som kommer i kontakt med dem. Man skulle då tex kunna använda er kärna att de vill bli regissörer för att rädda Sverige från skitfilmer, och att de påverkar sin omgivning att också inse att detta behövs.

 

Håller med.

 

Kanske de istället skulle kunna kidnappa Peter Haber (eller någon annan klassisk 'konstapel'), som först vägrar ha något med filmen att göra, men efterhand inser att Sam och Rai faktiskt har en poäng, ångrar alla sina år som Beck, och går i allra sista stund med på att spela in den viktiga huvdscenen så att Sam och Rai kan avsluta sin film. (Varefter Haber ändå ringer polisen, som stormar in på prisutdelningen :) ).

 

Hehe, kul tanke =) Men som sagt, kidnappningen ska inte vara en så stor del och ingen kändis kidnappas ju ens i slutändan.

Link to post
Share on other sites

Ah, läste den senare versionen, så problemet var nog snarare att jag var en aning otydlig. I vanlig ordning.

 

Min tanke var egentligen bara att filmens hook/high-concept skulle kunna utvecklas (exempelvis genom att föra in en kidnappning). Och också i högre grad kopplas till de förändringar som sker. Resten var bara förslag på en alternativ struktur till hur detta skulle kunna göras.

 

(Med andra ord, istället för att skriva 'Skulle också säga att om kidnappningen är filmens hook...', borde jag skrivit 'Om ni valde att göra kidnappningen till filmens hook...'

 

Damn min språkförmåga. :) )

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

  • Similar Content

    • By Bylundjonas
      Hej. Jag har arbetat med ett synopsis som jag söker feedback på, det är på en sida.
      Filen är bifogad här: Alice the synopsis.pdf
    • By Morpheus
      Hei. Jeg heter Mohammed og er en spirende norsk manusforfatter. I tillegg er jeg ny her.
       
      Jeg vil først poste synopsiset på mitt siste manus, siden jeg ikke er sikker på hvor mange som leser eller gidder å lese et manus på norsk og se om noen synes historien høres interessant ut. Kommer til å poste manuset (28 sider) hvis det er noen som har lyst til å lese og gi meg tilbakemelding.
       
      "En gruppe foreldre for en sjetteklasse kommer sammen for å planlegge ungenes første avslutningsfest. Oppgaver og ansvar blir delt. Ros blir gitt. Så gir klasselæreren ordet til moren til tittelkarakteren, slik at hun kan informere de andre foreldrene om bursdagens hvor og når. Det hele ser ut til å gå fint til en av de andre foreldrene tar ordet og foreslår en tilsynelatende ubetydelig endring i skolens regler for bursdagsinvitasjoner.
       
      Motargumentene går først på prosedyre. Men snart handler det om helt andre ting: ansvar, makt, klasse, og hvor langt reglene, som var ment å forebygge klikkdannelse og ekskludering, skal kunne gå for å gripe inn i private valg og tvinge frem idealistiske resultater. Når det hele er over, er hver enkelt villig til å bruke Elis bursdag som slagmark hvor de må vise hvor de står. "
    • By Melina
      Hejsan! Jag är en 18 årig tjej som alldeles snart tar studenten,som gymnasiearbete hade jag visionen om att göra en dokumentärfilm, men med brist på tid så gjorde jag en liten promotionfilm åt klubben som jag hade tänkt göra en dokumentärfilm om. Men nu är mitt mål att göra den här dokumentärfilmen ändå, fast efter att jag tagit studenten. Jag har skrivit en synopsis här nedanför och jag skulle bli glad om du tog dig tid till att läsa det och kanske lämnar en kommentar om vad du tycker och tänker!
      Kram!
       
       
      SYNOPSIS
       
      Titel: GIRLFIGHTERS
       
      Syfte: Trots de hårda ord som denna tjejklubb har fått ta emot så har det gått med vilja och engagemang att få en enorm utvecklande klubb.
      Filmen ska även ha syftet att få svar på hur idrotts-Sverige (RF,SISU,ÖLIF..) ställer sig till denna tjejbrottarklubb och varför de gjorde som de gjorde/inte gjorde. Är anledningen till den skeptiska inställningen att de är en tjejklubb?
       
      Budskap: Fördomar och åsikter om Girlfighters BK har inte gjort klubben svagare. Snarare tvärtom.
       
      Form: Dokumentär
       
      Målgrupp:
      Nådd målgrupp kommer antagligen vara idrottsintresserade personer med en åldersbredd på ungefär 15-55 år.
       
      Men med tanke på en film som handlar om en tjejklubb som känner ett visst utanförskap så blir målgruppen personer som har blickarna mot ett jämställt Sverige....Män och kvinnor från 15år och uppåt. Hörselskadade och döva ingår i min målgrupp. (ska vara textad och med tal)
       
      Längd: 30 minuter
       
      Vi följer Girlfighters brottarklubb som är Sveriges första från grunden startade tjejbrottarklubb. Från att de startade år 2012 så har klubben utvecklats till en bättre och större förening. Det har dock inte bara varit en framgång. Girlfighters har hela tiden letat samarbeten för att skapa en gemenskap mellan olika brottarklubbar i Närke. Vad klubben får tillbaka är "Ni måste förstå att vi inte kan samarbeta, vi ser ju er som konkurrenter" och en annan säger i ansiktet till dom att Girlfighters kommer att läggas ned inom tre år. Girlfighters tränare, Linn, berättar om när hon var aktiv brottare i en annan klubb och som 13 åring blev avstängd från att träna där om hon skulle fortsätta vara tränare för Girlfighters brottarklubb. Vi väljer att ta kontakt med dessa personer som anses ha sagt detta, och vi tar även kontakt med Svenska brottarförbundet för att berätta om vad som faktiskt har pågått under ett antal år. Men trots den kritik som klubben har fått ta emot så har samtidigt fått mycket positiv feedback också, klubben har nu ett 20-tal tjejer som tillsammans tränar och tävlar. De lever för brottningen och har högre mål än någonsin. Målet är för 2015 att få 5 brottare uttagna till Sveriges största brottartävling, Glentons Mästarmöte. De lyckas få med alla fem brottarna till den stora tävlingen. Vi får bland annat följa Therese 10 år, klubbens absolut första brottare som nu har blivit uttagen till att få tävla på Glentons mästarmöte, nu är det bara att köra järnet för att visa vad Girlfighters går för. För tjejer kan de med.
    • By Erica87
      När frosten kom innanför huden
       
      Hon faller inte vackert, hon faller hårt.

       
      ”I natt skulle kylan tillslut tränga igenom skinnet, i natt skulle frosten komma innanför huden, in på självaste livet, in i mitt hjärta. Kylan skulle ta allt ifrån mig, min själ, mitt självförtroende, mina drömmar och min livslust.”
       
      Caroline är en olycklig ung kvinna som en natt börjar höra röster. Vi kastas in i handlingen direkt, den där natten då rösten träder in i hennes liv. Det är Johan som har kommit in i hennes hjärna och han har använt sig av svart magi och telepati. Johan är en ytlig bekant till Caroline och efter en nyårsnatt tillsammans så förändras allting. Caroline har en stor minneslucka och hon minns inte alls mycket, men minnena kommer sakta tillbaka och allting är mycket förvirrande för henne, hon får inte ihop hela historien.
       
      Strax efter att Johan har kommit in i Carolines hjärna så börjar han terrorisera, mobba och trycka ned henne, han försöker bryta ner henne till noll, precis som en psykopat bryter ner sina offer. Efter ett tag så styr Johan Caroline som en marionettdocka. Caroline hamnar så småningom på en akut psykiatrisk slutenvårdsavdelning.
       
      Parallellt med historien om hur Caroline försöker ta sig ur psykosen och den psykiska ohälsan får vi följa Caroline från början, i korta tillbakablickar från hennes barndom och ungdom, ända fram tills hon vid 21 årsålder börjar höra röster. Vi får se hur hon reser till olika ställen, har många killar, nya kompisar, festar, röker cigg och knarkar. Allt är ett virrvarr av lust och impulsivitet.
       
      Carolines barndom och ungdom är en blandad berättelse med sotsvarta händelser varvat med ljusglimtar. Det hela handlar om mobbning, upptagna föräldrar, föräldrarnas separation, utanförskap, ätstörningar, relationsproblem och en stor dos otur.
       
      Vi får följa Caroline genom landstingets vita och sterila psykiatriavdelningar, med hårda sängar och orangea filtar. När Caroline äntligen kommer ur psykosen så följer det en lång period av depression, sorg och självmordstankar.
       
      Sedan kommer vändningen, Caroline börjar skriva på en självbiografi om hela sitt liv, inklusive psykosen. Det förändrar allt, hon blir gladare, och börjar till exempel intressera sig för att köpa kläder igen. Hon är på väg åt rätt håll, hon börjar hitta tillbaka till livet igen. Hon blir äntligen medicinfri och går ner en hel del i vikt. Övervikt har varit ett stort problem för henne hela livet.
       
      Ett och ett halvt år efter psykosen bestämmer Caroline sig för att hon vill åka till Indien. Hon älskar att resa och har planerat att studera på distans därifrån. Det funkar bra. Ett tag. I härliga Goa tappar hon fotfästet på riktigt igen och förstår själv att det hela helt har urartat. Hon blir galen igen och lyckas på något mirakulöst sätt ta sig ända hem till Sverige helskinnad. Hon hamnar snart på en psykiatrisk slutenavdelning igen och hon är knäppare än någonsin. Psykskötarna är märkbart rädda för henne eftersom hon svär och skriker på sitt rum så fort hon är ensam. I korridorerna går hon och fnissar för sig själv. Hon är en regelrätt galning, i allas ögon, till och med i sina egna.
       
      Efter tvångsvård så börjar hon sakta tillfriskna och rösterna försvinner men en djup depression kommer som ett brev på posten. Caroline sväljer en massa tabletter med rom & cola och men hon överlever och någon vecka efter det så rakar hon av sig sitt långa, blonda hår. Allt är kaos och hon går upp mycket i vikt igen eftersom hon äter chokladbollar varje dag som tröst för helvetet som hon gått och går igenom.
       
      Håret växer sakta ut och med det gror något annat hos Caroline, nämligen en övertygelse om att hon minsann ska komma upp på benen igen, hon ska faktiskt överleva och hon vill leva. Hon och hennes mamma flyttar ifrån det olycksdrabbade huset på Öland och bosätter sig i en småstad i Blekinge. Samtidigt vävs de två parallella historierna ihop med varandra och vi får äntligen veta hur det gick till när Caroline och Johan träffades den där nyårsnatten.
       
      ”Och kanske är det bäst att bara glömma bort vissa saker. Att lämna det bakom sig och aldrig titta bakåt igen. Kanske finns det inget att förstå, inga förklaringar och det viktigaste är ändå nuet och framtiden.
       
      Slut dina ögon, rensa ditt hjärta, ta ett djupt andetag, låt allt det där blekna, och nu, njut bara av resan.”
       
      Baserat på den självbiografiska boken ”När frosten kom innanför min hud – en självbiografi om psykos” Av Caroline Erica Åström

    • By georgep
      Hej,
       
      Jag postar en synopsis (2 A4-sidor) skapat efter en novell jag har skrivit. Både jag och några läsare och kritiker var nöjda med novellen. Jag kunde inte släppa idén och för att kunna vara kvar i berättelsen kände jag att försöka skriva ett manus.
      Jag är medveten att jag inte följer så noggrant formatreglerna.
      Era synpunkter, speciellt kritiker, eventuella förslag, kan hjälpa mig revidera den och så småningom börja skriva ett manus.
       
      För dem som inte orkar läsa separat pdf-dokument lägger jag in texten till synopsis här nedan.
       
      Tack på förhand.
       
      George
       
      ------------------
       
      Falangstär. Giftig parfym av apelsinblommor
      Synopsis
       
      Premiss. Det finns ingen mening med livet. Det är bara vi som genom våra glada och ledsna
      upptäckter bygger den.
      Filmen börjar med bilder på protagonisten Mr. Grig Setraki, schweizisk ingenjör, hjärnforskare och
      uppfinnare. Han har tillbringat två jobbiga veckor i sin arbetsresidens i Pitesti-Rumänien där han
      var för affärer. Mr. Grig är en mycket pedant man som aldrig visar känslor. Efter två svåra veckor i
      Rumänien med stor heta dag och natt vaknar han trött tidigt på morgonen.
      Mr. Grig och sin assistent Miss P dricker kaffe på altanen och njuter av de få minuter innan hettan
      har inte hunnit lägga sig. 28 grader i skuggan känns nu som svalka. Grig bestämmer sig plötsligt att
      avvika från sin noggranna planering köra bil till en badort, Balchik, 50 mil bort på bulgariska sidan.
      På några minuter samlar han en handfull kläder i en snygg reseväska.
      Han börjar sin resa i sin röda Citroen. In i bilen ser de hektiska bilderna av livet på vägarna i
      Rumänien så som de betraktas i en tidtunnel. Bilen rullar genom Rumäniens vägar medan Grig
      betraktar flaschbilder av ett livligt liv.
      På vägen mot södra Rumänien tittar han uttråkad på den stora gråa tråkiga Rumänska Slätten.
      På sidan vägen dyker upp en stor, märklig reklamskylt som erbjuder ett besök i en genuint by
      Sfrijeni där man för bara 49€ får tillbringa en hel dag mellan bönder och deras herrar, greveparet
      Sfrijeanu i en miljö som ser ut som för 400 år sedan. Uttråkad tar han chansen att se vad det handlar
      om.
      Mr. Grig hamnar i byn Sfrijeni som visar sig skapat av på 90-talet av en före detta Säkerhetspolis,
      nu affärsman. Han möter riktiga bönder som pratar ett försvunnen rumänska och får tillbringa en
      timme i parets Slott. Grig småpratar med paret.
      Greve Sfrijeanu är en otuktad och arrogant man i över 50-år som bär en påhittad militär uniform.
      Mr Grig möter sin frun, grevinna Estella. Hon är tyst och visar en diskret elegans. Det är svårt att
      läsa ut hennes ålder. På hennes ansikte märks knappast en lätt brist på symmetri. Hon utstrålar en
      charm som är svår att förklaras. Man märker att Greven föraktar henne för hennes fina maner och
      missar inget tillfälla få henne skämmas genom att han spelar pajas.
      Mr Grig hamnar Grig i en dispyt med Sfrijeanu, när Grig påpekar några brister han sett i landet,
      vilket gör Sfrijeanu rabiat och kallar honom för landsförräddare.
      Bråket uplöses när Grevinnan Estella visar Grig hennes fabrik av parfymer från apelsinblommor.
      Sedan blir han inbjuden att besöka byn och äta på byns krog. Greveparets assistent, Galne Gheorghe
      visar honom runt. Galne Gheorghe ser ut som en hippie visar sig vara guru, präst och domare i byn.
      Väl i byn, som ligger i en skog av gamla ekar, samtalar Mr Grig med byborna. Det visar sig att
      ingenting är äkta i byn. Underjordshyddorna som som de 30 familjerna bor i är byggda i mitten av
      90-talet med stulna material. Ekarna var planterade och byborna är före detta stadsbor som blivit
      frestade av ett avtal av Greve Sfrijeanu. Mot en livslön fick de lära sig leva och agera bönder för
      turisterna. Inflationen i Rumänien slog till och deras löner var nu värda ”en flaska Coca Cola”.
      ”Bönderna” är fångar i byn men Greve Sfrijeanu såg till att de har tak över huvudet och mat från
      egen skörd.
      Kl 5 prick blir Grig utlovad att assistera en riktig rättegång i byns torg. Domare är Galne Gheorghe
      som skall döma en familjtvist där mannen har blivit förförd av en yngre kvinna, enligt mannens fru
      och dotter, en ”hora”. I sin tur tycker den unga kvinnan att de andra två kvinnor är de riktiga
      hororna. Båda vill ha mannen, farbror Bolovan, tillbaka.
      Rättegången håls under barhimmel på byns torg. Hela byn och greveparet är med. Gheorghe utropar
      domen, som lyder att kvinnorna är alla ”horor” av olika slag så som de själva önskade och döms att
      hjälpa varandra. Märkligt nog accepterar kvinnorna och lugnar sig direkt.
      En stor fest med mat och dans börjar just när kvällen kommer. Greveparet, Galne Gheorghe och Mr.
      Grig assisterar från en loge.
      Som en hyllning för höga gästen, börjar lilla folkbandet spela en vals. Mr Grig samlar mod och
      bjuder Estella. Han dansar klumpig. Mr Grig och Estella pratar strunt på flera språk. Hans ställning
      är korrekt och distant men han frågar henne om parfymen han känner är av egen produktion från
      apelsinblommor. Han träffar av en slump hennes arm och märker att den känns fräsch under hettan.
      Han tänker själv att den kvinnan som är så diskret och tillbakadragen har en mystiskt förmåga att
      framkalla en längtan till alla som möter henne. Troligen beror detta på nästan osynliga ojämnheter i
      hennes ansikte, är hans slutsats.
      Medan dansen fortsätter möter Mr Grig grevens grymma blick. Mr Grig får en ångestreaktion, ber
      om ursäkt och sticker i sin röda bil till badorten. Han åker en liten sliten fäja över bulgariska
      gränsen mitt på natten och fortsätter köra i mot badorten.
      Innan dagen gryr ser man honom liggande i bilen med ögonen öppna. Han ser trött ut. En åsna och
      en get närmar sig hans ansikte. Han vaknar trött och chockad och det tar en stund han förstår var
      han är. Han är framme på bergen framför lilla badorten Balchik. Han känner av doften av torr äng
      och från appelsinblommor. Upp på himmelen ser han blinkande en kod.
      Mr. Grig tillbringar en hel vecka hängande på stranden framför Hotell Oazis. Han ser ut inte kunna
      återhämta sig. På slutet av veckan kommer han i kontakt via e-mail med Galne Gheorghe. Han
      berättar att Grevinna Estella har fått en konstig stråke och ligger helt förlammad. Läkarna kunde
      inte hitta något fel i kroppen och skickade henne som ”frisk” hemma.
      Gheorghe berättar att Greven blev arg på händelsen då han sysslade med med formaliteter att
      förklara byn som autonomt område. Gheorghe får order att vara grevinnans assistent dag och natt.
      Han klär av och på henne och håller sällskap. Gheorghe kommet på ett sätt att läsa av hennes
      ögonblinkningar till meddelanden. Det första han tyder från henne är ”Ta mig härifrån”. Blygsam
      och rädd visar han lappen till Greven Sfrijeanu.
      Sfrijeanu sliter lappen i bitar framför Estella:s och Gheorghe:s och och utbrister uttråkad och arg
      ”Man kan inte få allt i livet”.
      falanster_synopsis_03.pdf
×
×
  • Create New...