Gå till innehåll

Början på en komedi.


TonyMontana

Recommended Posts

Jag har skrivit början på en långfiilmskomedi och vill ha lite kritik.Största frågan e helt enkelt om ni tycker det är kul, och så skulle jag gärna vilja veta om ni tycker det är en bra början.Kom ihåg att detta är grovmanuset och behöver många omskrivningar. Tack o hej gick inte att fästa så jag klistarar in det här istället.

 

Inget Namn

 

Ett filmmanus av

Adam Klosinski

 

 

 

 

 

 

 

 

Skapelsedatum

31 Augusti 2004

Grovmanus

 

 

 

 

 

INT.MCDONALDS.KVÄLL

 

En helt vanlig McDonalds Restaurang. Folk smaskar på sina hamburgare, dricker sitt kaffe och småpratar. Två av dessa är JOHAN och MIKE. Båda är i 20 års åldern och sitter mitt emot varandra vid ett bord och pratar.

 

JOHAN

Så hon öppnade dörren och frågade om jag ville komma in på kaffe..o jag bara javisst, jag har haft ett sug efter kaffe hela dan. hehe. Så vi går in…

 

MIKE

Nämen du skulle ju sluta dra sexhistorier, det börjar bli tröttsamt.

 

JOHAN

Jaja men lyssna, den här e riktigt bra.

Ehh var va jag...ja vi går in och jag sätter mig på soffan och slappnar av och hon går in i köket för att fixa kaffe.

Helt plötsligt kommer hon ut helt naken. Butt-naked..och jag bara tackar Gud i tysthet…Hon kommer mot mig och..

 

Mike

Johan, jag tror jag förstår nu..

 

Johan

..sen bara drar jag henne till..

 

Mike

Hehe jag fattar, jag fattar…Det börjar bli sent, jag ska nog dra mig till Maria nu.

 

JOHAN

Okej jag ska nog röra på mig också, efter att jag har fått hennes telefonnummer (pekar diskret)

 

Mike

Lycka till så ses vi imorgon då.(Reser sig upp.)

 

Johan

Okej.. ha det.

 

Mike

Desamma..

 

Mike lämnar stället medan Johan förbereder sig för att ragga på en tjej. Han tar fram munsprej ur fickan och sprutar två gånger i munnen. Han sätter på charmör ansiktet.

 

KLIPP TILL:

FÖRTEXTER

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag vet inte om jag förstår det här riktigt.. Vart pekar han? Hmm..

Dialogen är annars okej, men t.ex. "Nämen du skulle ju sluta dra sexhistorier, det börjar bli tröttsamt." känns inte realistisk. Läs den högt för dig själv. Tror du en 20-åring säger en sån mening? Prova att skriv om den i mer talspråk.

Länk till kommentar
Share on other sites

jag håller med dig den känns kanske inte helt realistisk(beror ju på vilken 20 åring i och för sig) Han pekar på en tjej.. Duuuh nej bara skämta med dig men du såg inget humoristiskt i det alls då eller? Vi kanske har olika humor eller så var det helt enkelt inte roligt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Hej,

 

Jag tycker det är småkul, grabbigt skitsnack på fyllan, fast det är ju svårt att bedöma ett manus på en inledande scen som inte är renskriven, påminner lite om dialogen i Jalla Jalla, har några förslag till ändringar:

 

Mike? Det låter osvenskt. Varför inte Mícke?

 

Och så dialogen behöver ju ses över ...

 

Du skriver:

MIKE

Nämen du skulle ju sluta dra sexhistorier, det börjar bli tröttsamt.

 

Varför skriva på näsan? Måste vi veta om att Johan att lovat sluta dra sexhistorier? Räcker det inte med att veta Mike tycker det är drygt att lyssna på honom?

 

Mitt förslag:

MIKE

Nämen, nu börjar det (du) bli tröttsamt.

 

Det finns några fler exempel, men det är väl sånt som du förhoppnings stryker under redigeringen av manuset, som sagt det är svårt att ge konstruktiv kritik när det är en rätt så skissartad scen, så du kanske skulle ta 2 - 3 veckor på dig, renskriva, lägga till några scener, utveckla karaktärerna, och sedan lägga upp det igen.

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack för åsikterna. Det var precis det jag ville. Att det skulle vara småkul. Det ska vara typ kopps känsla över filmen så din kritik satt där den skulle.Jo dialogen måste ju skrivas om,helt klart.Jag skrev det på tio minuter för att höra folks kritik så jag fínputsade inte dialogen precis men jag ska skriva några sidor så får vi se vad ni tycker.

 

P.s Det spelar väl ingen roll om namnet låter osvenskt.

 

Tack för kritiken.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är väl klart det spelar roll, låter det osvenskt så börjar man tänka på; jaha är han inte svensk ursprunligen och så.

 

Förstod inte riktigt vad det var som skulle vara roligt och det är svårt att sätta en bra första scen som är rolig. Försök bygga upp karaktärerna första, på ett roligt sätt då givetvis.

Länk till kommentar
Share on other sites

Vad för komik söker du efter då? Tråkig, efterbliven och uttjatad svensk komedi, eller rolig komedi a lá Dum Dummare? Mitt förslag är att om du gör en ny version av urtråkiga Hundtricket, så lägg ner det och revulotionera den svenska komedimarknaden med en något amerikaninfluerad humor. Fast det är under förutsättningen att du planerar att göra film av manuset.

 

Ska jag vara ärlig så ser det för mig ut som en helt vanlig svensk komedi. Och eftesom svensk komedi är det mest ohumoristiska som finns, så är jag inte alltfö intresserad. Men jag måste säga att du lyckas bra med dialogen. Bortsätt kanske från "Nämen...".

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker ändå inte att det spelar nån roll eftersom man ännu inte vet vet vilken nationalitet mike tillhör. Sen är jag från polen ursprungligen så nu vet alla det.

 

Jag söker typ kopps känsla över filmen.Jag har inte sett hundtricket. Fanns det en player karaktär där också eller? Jag skriver 20-30 sidor så får ni bedömma sen isället.

 

Tack o hej.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...