Jump to content

Bli sponsrad eller få bidrag.

Hell_Sven37
 Share

Recommended Posts

Hejsan.

Jag och några kompisar har under några års tid gjort en hel del film, och jag tycker att vi börjar bli ganska bra.

Vi har hitills bara gjort komedier/parodier och en musikvideo. Vi tänkte dock nu satsa lite på en lite längre film, inom genren action/thriller/drama, men för att lyckas med det vi tänkt så skulle vi behöva en del pengar, vilket vi inte har.

Vi finns i Hälsingland och jag kan inte hitta något sådant.

Vet ni något bidrag man kan få eller om man kan bli sponsrad på något sätt? Har ni själv blivit det?

Mvh Helliz.

om du söker i forumet tror jag du kan få en del svar på dina frågor men jag ska svara lite kort här med.

på många håll i sverige finns lokala resurscentrum, (skulle tro att film i gävleborg (googla) är närmast för er). de har div stöd man kan söka men de ställer även en del krav.

vidare kan man starta studiecirklar på tex. studiefrämjandet där man kan få en viss finansiering till sin film.

när det kommer till sponsring så vet jag av egen erfarenhet att det är svårt att få rena pengar men att företag. oftast ställer de upp med de varor som de säljer (tex. kan den lokala ica butiken sponsra med lite mat, en bilhandlare kanske lånar ut en bil i några dagar, ett byggvaruföretag kanske kan ställa upp med lite virke till en kuliss).

När det kommer till teknik kan de vara bra att kolla om det finns någon ungdomsgård eller skola i närheten som har ljus, kamera, stativ, ljud och redigerings utrustning att låna.

hoppas det kan hjälpa lite!

Tack för svaret, Bleckert.

Jag kollade runt lite i andra trådar och det verkar lite svårt det här med att få något bidrag. Och skulle jag gå in på t.ex ICA här och berätta om att vi ska göra en film och undrar om de kan sponsra lite så skulle nog de skratta åt oss. Höhö.