Jump to content

Hvx200 vs Sony Ex1

torrone
 Share

Recommended Posts

Alltså jag har det lite svårt nu, jag ska välja mellan Panasonic Hvx200 och Sony Ex1.

Tittat lite på internet och det verkar vara blandade åsikter.

Själv var jag väldigt inne på Hvx200, men då kom plötsligt Ex1 upp, och verkar ha väldigt klara bilder.

Vilken av dem är bäst, till Indie filmer?

(hur bra är den ultra billiga Canon Hv30 jämfört med dessa?)

Min erfarenhet är att så länge du har ljus så fungerar HV20/30 väldigt bra.

Men efter att ha kört en dag men en EX1 så vet jag vilken som kommer bli min nästa kamera. Jag gör mest reportage och till det fungerar EX1 extremt bra. Knapparna sitter där dom ska och displayen är grym. Provade några 720p60 inspelningar som blev grymt nice slowmotion i 25 fps, hehe...

HV20 sämsta egenskap är att man inte kan reglera gain på ett enkelt sätt.

Ett tips är att hyra båda kamerorna och prova vilken du vill ha.

/KN

Men då undrar man om en Ex1 är värd 6 stycken Hv30 (i prisskillnad)

Visst är det mycket mer proffsigt att komma till inspelningen med en Ex1,

dock så skulle man behöva minst två av dem = 120 000 = 12 stycken Hv30!

Problemet med Hvx200, är väl P2 korten som är dyra och så krångliga...

Problemet med Hv30 är som du säger mörker, men finns en del inställningar som duger.

Lösningen är väl kanske att hyra kamerorna (isf vet ni nåt bra ställe? Är ingen direkt fan egentligen av hyrning).

Jag tycker inte det går att jämföra HV30 i kvantitetsförhållande mot Ex1. Ex1 är en proffskamera, därav mer inställningar, mer frihet osv. Hv30 är absolut inte tillräcklig ifall man skall spela in en seriösare film med crew och allt. Det har inte att göra med vilken som ser mest seriös ut. Hv30 är en jättebra kamera för sitt pris men den går helt enkelt inte att jämföra med EX1 på det sättet.

Som sagt, det är dumt och jämföra en konsumentkamera mot en semiprokamera med så mycket mer kvalité och tillbehör.

Kanske man inte är redo för en större kamera om man inte kan se skillnaden.

I slutändan är det ändå alltid uppgiften som styr behovet.

Om man har en budget på 75 000 för en film så är det väldigt dumt att bränna dem på ex1 och snåla på tex ljudet, ljuset...

Ju större budget man har desto mindre betydelse har priset på kameran. Det som kostar är inte utr utan löner, och efterbearbetning. EX1 är ingen garanti för proffsigt resultat utan kräver lika mycket runt om kring som en HV20.

Jag sitter här och blandar HV20 och EX1 material i samma timeline (1080i50) och och jag kan se en skillnad, men jag ska inte säga vilken bild som jag gillar bäst...

Som jag ser det, största skillnaden ligger i att EX1 är så fruktansvärt mycket snabbare att jobba med vad det gäller inställningar, reglage, fokus m.m. Eftersom jag 99,5% av fallen använder handhållet så är det viktigt för mig.

/KN