Gå till innehåll

Ett hav av låtsaspublik??


Zhyron

Recommended Posts

Är det möjligt med AE att tillverka massor med människor som står under en annan talesman som publik. Se t.ex scenen i Matrix reloaded när Morpheus håller tal för alla om hotet som kommer.

Kan man göra ett sådant hav med datoranimering & bluescreen?

 

Hoppas ni förstår vad jag menar annars får jag bara förklara en gång till

Länk till kommentar
Share on other sites

den vanligaste tekniken är att man skaffar ca 20 statister (beroende på hur stor yta de ska täcka upp) och placerar de på ett ställe i scenen. Filma scenen flera gånger och flytta statisterna varje gång för att sedan sätta ihop i ett compositing program, många väljer att använda blue/greenscreen för att slippa maska. På detta sätten kan du utan allt för mycket krångel trolla fram gigantiska folkmassor.

Sedan kan man låta statisterna få byta kläder inför varje tagning, sätta på sig peruker osv. Men det tär ju en hel del på budgeten :)

Länk till kommentar
Share on other sites

I "forrest gump" har jag för mig att publiken vid ping-pong-matcherna var handmålade (har hört det ngngång, men hittar ingenting på google om d..). Du behöver bara ha de som är längst fram i publiken att va dynamiska, resten kan du ha statiska med lite inklippta svajande armar o sånt så att d blir lite rörelse iaf.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är inte helt klar själv hur långt ifrån de ska vara, men det kan ju inte vara så svårt att skaffa några statister, vänner och dylikt. Kanske inte tjugo men med tillräckligt jobb ska det nog gå, måste bara skaffa tillräckligt med bluescreen

 

Kan man då filma en liten bit ovanför publiken och sen zooma ut den så att den är så långt borta som man vill ha den? Eller blir "upplösningen" på människorna då för dålig?

 

(Skrevet av jns)

"den vanligaste tekniken är att man skaffar ca 20 statister (beroende på hur stor yta de ska täcka upp) och placerar de på ett ställe i scenen. Filma scenen flera gånger och flytta statisterna varje gång för att sedan sätta ihop i ett compositing program, många väljer att använda blue/greenscreen för att slippa maska."

 

Kan man inte bara filma så att de är i mitten av kameran och sen flytta bilden var man vill ha den på den andra bilden i ett redigerings program?

Länk till kommentar
Share on other sites

Om man flyttar statisterna i efterhand förstörs hela perspektivet och scenen kommer ett se ut som en cutout animation (som southpark ser ut att vara animerad). Jag skulle rekomendera att du flyttar statisterna en sisodär 20 ggr (såklart beroende på hur många du vill ha) och har en statisk kamera på stativ. Objektet i förgrunden bör ochså filmas med en blue/green screen bakom sig om det ska göra instrång i publikhavet, rent bildmässigt, inte fysiskt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det svåra blir ju att få höjd på perspektivet så att man står ovanför publiken, detta kommer ju också kräva ännu mera bleuscreen, samtidigt tror jag inte att jag kan ha talesmannen i bluescreen också

 

=( Så många problem

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror jag måste göra en hel del bluescreen arbete =/

Detta är ett skolprojekt så vi har lite tid och inte så mycket pengar. Vi är fyra personer som ska göra denna film så i vissa scener måste vi vara maskerade för att vara andra karaktärer.

Vet bara inte hur jag ska kunna få de miljöer jag vill ha. Vill ha dunkla miljöer samt öppna miljöer där strider kan ta plats. Stora rum och sånt, och det tror jag inte finns här omkring, sen ska de ju inredas också.

Jag har ingen aning hur jag ska klara allt detta för jag vill ju inte att manuset ska lida bara för att vi inte kan få de miljöer som passar.

Länk till kommentar
Share on other sites

gorse: det var handmålade tops som bas, sedan lades viss rörelse på med hjälp av datorer.

 

Jag har en av de topsen som de använde ligger i en låda :-D

 

Fick den av han stora vithåriga och skäggiga killen som typ är bossen för ILM som gjorde/gör specialeffekterna till SW-filmerna bla

 

Hjälper väl inte dig Zhyron men det kanske är något die-hard starwars fan som blir avis, hehe

Länk till kommentar
Share on other sites

Låt mig se om jag kan lägga ihop resultatet här.

 

Bluescreen, 20 tal statister, kamera fixerad på en punkt, flytta runt statisterna, composera statisterna ihop.

 

Hur gör jag detta när det är rörande människor, måste varenda bild så sättas ihop, samtidigt vill jag ha en person som predikar för dessa människor.

Vilket program bör jag använda?

 

Jag behöver få instruktioner skurit ut i papp för man kan inte bli mycket mer novis än jag.

Länk till kommentar
Share on other sites

Här är lite bilder du kan kika på från filmen Elizabeth(1998)

kloning.pdf

 

Jag skulle rekomendera att du använder After Effects för att komponera ihop bilderna. Andra program som fungerar till detta är tex Combustion, Shake, Commotion osv..

För att göra efter arbetet lättare bör du se till att "predikaren" inte inkräktar på publiken i bilden.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...