badmood Posted August 6, 2004 Posted August 6, 2004 Tjena ! Sitter just nu och arbetar på ett manus till en kortfilm, min erfarenhet av den typen sträcker sig så långt som jag hunnit fram till nu. Filmen kommer inte att innehålla någon dialog alls nästan utan, focus kommer att ligga på mimik och detaljfoto. Jag är kluven ang. upplägget på manuset. Eg. vill jag skriva allt i löpande text med underrubriker och de få dialog som är med kommer att hamna som stycken i på samma "papper" Skickade ett utkast till en vän som sade att man inte gjorde på de viset när man författar manus. utan skriver ett dialogmanus och ett separat för kamera och scen anvisningar... Men jag fattar inte riktigt hur jag ska dela in de olika grejjerna... Får snart hem boken "Screenplay av - Syd Field" Men jag vill kunna jobba på fram tills dess nu medans jag är inne i flödet.. Någon som kan bjuda på ett par pointers ? 0 Quote
Christian van Caine Posted August 6, 2004 Posted August 6, 2004 Jo, det är inte speciellt viktigt för skådespelarna att ha tekniska instruktioner i manuset. Tror risken finns att det kan bli ganska förvirrande & att man lätt tappar fokus på handlingen & känslan om det är för mycket annat med! Lycka till & Pax Vobiscum! Christian 0 Quote
Christian van Caine Posted August 6, 2004 Posted August 6, 2004 Koncentrera dig istället på vad rollerna gör, varför dom gör det, motivation, vad som påverkar runt ikring & så vidare! Lyckas du med det så kommer skådespelarna kunna klara av sina roller bättre & förbereda sig väl trots att dom inte har någon dialog som beskriver läget! :-) Exempel: "Trynolf sitter på en parkbänk & svettas som en hel stia i värmen. Han reagerar på ljudet av en glassgubbe & ser förvånat upp. Trynolf är inte frisk nån stans så han köper en glass under pistolhot som han betalar dubbelt för & springer vild ätande där ifrån." Har man ingen dialog så tror jag man får förtydliga ganska väl vad folk gör & varför! Lycka till! :-) 0 Quote
badmood Posted August 6, 2004 Author Posted August 6, 2004 Bra beskrivning ! Jag fattar precis hur du menar, ska koncentrera mig på det. Tusen tack "Christian van Caine" 0 Quote
Recommended Posts