Gå till innehåll

Riktig nybörjare


Zusen

Recommended Posts

Hej!

 

Jag har länge funderat på hur man skriver manus och så. Har dock aldrig tittat på det förrän idag. Så som ni förstår är jag verkligen nybörjare.

 

Har skrivit ihop en liten sammanfattning på en idé jag har. Har nog inte riktigt fått fram känslorna och så. Men vad tror ni om idén?

 

Storyn är kanske inte jättebra. Men det jag vill få fram sen är känslorma. Få fram hur dåligt hon mår o.s.v.

 

Hej hopp!

test.doc

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag är nog lika mycket nybörjare som du, men jag tror min dotter skulle gilla din berättelse (Hon är nitton). Jag har lite samma funderingar som du hur man skall fånga känslor och stämningar. Det tycker jag fattas i de flesta filmer. Men, efter det jag tittat på gamla stumfilmer tror jag att man skall visa känslorna istället för att berätta om dem. Att titta i taket istället för teven, att visa ögonen på huvudpersonen när hon får skäll ochsåvidare ger nog den effekt du är ute efter. "Ondskan" är på rätt spår tycker jag även om jag själv tycker att filmen är en direkt illustration till boken, dvs ungefär som att färglägga en målarbok, och om man inte känner till boken är det lite svårt att se känslan i filmen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Så du tror att detta skulle fungera att arbeta vidare på?

 

Skulle vara kul med lite åsikter innan man sätter igång och tänker massa mer. Det kanske är en jättedålig idé, vad vet jag.

Men det är iaf något som jag skulle vilja göra en film om. Och som sagt, det ska vara med massor med känslor som inte riktigt visas i texten som jag har skrivit.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tror det kan bli en bra film, men du kanske ska försöka att börja skriva ett mer detaljerat synopsis, där du tex, funderar över vad som ska visas/berättas, det kan ju bli svårt att få allting att komma med, så som du har det nu är det många hopp mellan tid och rum, och det kan som sagt bli svårt att berätta allting detta i ett manus på 90 - 120 sidor, risken finns att det inte blir någon riktig struktur, men samtidigt är det bara bra att du har så mycket ryggrad som du faktiskt har, dvs att du känner din huvudkaraktär så bra som du gör och att du vet vad manuset ska handla om, och att du har en början, en uppstegrings sträcka, och ett slut.

Länk till kommentar
Share on other sites

Mmm. Tycker också att det känns väldigt hoppigt som det är just nu. Ska fundera lite mer på det och ta bort lite.

Det jag hade tänkt är att det innan hon blir 18 ska gå rätt snabbt. Det ska vara mer fokus på tiden efter hon blir 18.

Tänkte även lägga in att hon skriver dagbok. På så sätt får man kanske fram mer och bättre hur hon tänker och känner.

 

Vad tros?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ett knep skulle kunna vara att berätta saker i slumpmässig ordning, tex med tillbakablickar eller minnesbilder. Det tänkte jag göra i min berättelse. Sen tycker inte jag att det gör något om det är stora tidshopp, bara berättelsen håller ihop. Nästan alla serier har ju skyltar som säger "5 år senare".

 

Men just nu tycker jag det låter lite som du vill skriva en roman hellre än ett filmmanus och om man gör film måste man berätta med rörliga bilder. Dagbok gör sig inte i bild, om inte hela filmen skall ha berättarröst. Men då blir det illustrerad roman tycker jag. Återigen, vad hon tänker är nära nog omöjligt att visa i bild, men däremot gäller det att bygga upp känslor och stämmningar med bilder. Arnars kanske en roman är bättre media.

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej, vill inte skriva en roman. Vill prova på det här med film.

Men som sagt, är mitt första försök - så det är nog mycket som behöver ändras.

Tack så jättemycket för alla förslag och synpunkter.

Du har nog rätt angående dagboken. Har sett nåra filmer just detta finns i. Men det blir nog lite mycket berättande då.

 

Ska försöka skriva om en del, så det inte blir allt för mycket hopp. Ett hopp har jag iaf tänkt ha med. Från barn till vuxen.

 

Tack igen =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Mmm. Tänkte att det skulle bli en mörk film. Mycket känslor å så.

 

Jepps. Ska beskriva dom mer.

Ska man göra det när man skriver sammanfattning också eller?

Tänkte att det kanske räcker när man börjar på manuset?

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Zusen]Tänkte även lägga in att hon skriver dagbok. På så sätt får man kanske fram mer och bättre hur hon tänker och känner.[/citat]

 

Ett sätt att göra "dagboken" på är att berätta med bilder. För att tittaren ska få reda på vilket datum det är så kan man ha en vägskylt/gatunamnskylt på vilken det står till exempel "8 juli". Sedan är det litegrann berättarröst eller ingen alls, och händelserna presenteras tydligt. Precis så som någon skulle skriva en dagbok. Man kan ju visa känslor genom att filma specifika föremål som folk förknippar med just den känslan, de partier där hon är rädd kan ha en mörk och otäck framtoning i "dagboken", och när hon är glad kan det vara överdrivet mycket ljus och klara vackra färger. Och när hon är kär så... ja, du förstår vad jag menar :)

 

Du får själv välja om du vill ta mig på allvar, då det är "dagen efter efterfesten" idag och jag drack kaffelikör till frukost.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar din historia, den kan nog bli en bra film. Som det tidigare påpekats så bör du skriva bättre presentationer så att man vet någorlunda vilka människorna är.

I din story står det att hon går till trappan och lyssnar till föräldrarna som bråkar. Vad bråkar de om? Är det väsentligt till historien att de bråkar? Är det deras bråk som gör att hon känner sig ensam? Anledningen till att jag just reagerade på det var att hon blir arton senare men föräldrarna är fortfarande tillsammans. Fast det kanske är en väldigt dålig stämning i hemmet?

 

Även om jag tycker att din historia är bra tycker jag att det är tråkigt att hon inte får upprättelse, hon ger bara upp. Fast alla filmer kan väl inte sluta lyckligt antar jag...

Länk till kommentar
Share on other sites

Funderade lite på hur jag ville ha slutet.

Men tänkte att det inte skulle bli ett lyckligt slut (som så många andra filmer har).

Sen kanske det får folk att tänka till lite extra.

 

Jätteroligt att få svar och synpunkter. Då har man mer att fundera på och man får lite nya idéer och man lär sig. =)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...