Jump to content

Wiiiiidescreen

Jimmy Findley
 Share

Recommended Posts

hmm, sträck eller beskär den i 16:9. Ska den visas på en widescreen-tv? eller på en vanlig tv? eller en widescreen-tv som kan visa beskuren 4:3? eller ska den visas på skärm och projektor?

Jo, ja, jag måste nog pressa ihop 4:3 till 16:9, men om det blir för fult, struntar jag nog i widescreen:)

Den ska visas på vanlig tv och projektor via en dator.

ska du inte sträcka ut (är inte materialet anamorfiskt så ska du nog undvika stretching-metoden) så måste du nog croppa bort över och under bilden för att få 16:9 från en 4:3 kamera... om du nu inte har en kamera som redan har 16:9...

Så,,, jag är lite fundersam vad det är som gör detta till en fråga för specialeffekts-forumet då det lika gärna kunde vara i foto-ljus (kanske en 1.33:1-anamorfisk lins) eller redigerings-forumet (cropping aka letterbox). Stretching bör undvikas om materialet inte är anamorfiskt från början som sagt dock...

ska det croppas så bör du nog hålla koll vid filmningen så att bild-kompositionen klarar av det. (Jag själv har tillochmed satt eltejp på lcd-skärmen för att jag ska kunna se vad som kommer i en 2.4:1 crop från hv20'ns 16:9 bild... fungerar klockrent och duger pixel-antalet för George Lucas så duger det gott för mig;))