Gå till innehåll

Varför är svensk film så dålig?


coleman45

Recommended Posts

Så alla filmer som finansieras med skattemedel måste alltså garanterat vara bra och av god kvalité. Och enligt vem? Den lilla massan eller den stora massan?

Det är väl snarare så att filmer man tror kommer gå med vinst, eller i allafall +/- 0 får stöd. Wallander har väl gått runt misstänker jag, folk köper dom. Är det kvalité?

 

Beror på vad du snackar om för stöd, men om du menar SFI's stöd vilket är det som är intressant att snacka om eftersom de nästan alltid ligger i botten av finansieringen, så har du fel. SFI och dess konsulenter skall stödja "värdeful svensk film" och där finns inga krav på avkastning eller ekonomiska incitament. Eftersom jag inte vet hur utlandsförsäljningen ser ut vågar jag inte svara på om Wallander går runt, men spontant skulle jag säga nej. Solstorm lär inte ha gjort det. 250 tusen besökare täcker kanske marknadsföringsbudgeten och lite till. Sen har ju Sandrew också slutat producera pga lönsamhetsbrist.

 

Jag kan inte riktigt svara på din första fråga eftersom jag tycker det är fel med skattefinasierade filmkonsulentbaserade stöd till enskillda produktioner över huvud taget. God smak och kvalitet är alltid subjektivt. Som systemet är uppbyggt nu så är det två filmkonsulenters smak som i stort sätt avgör vad som produceras i sverige. Vad jag ville säga med mitt inlägg var att hade mer normala marknadsmässiga förhållanden rådigt så hade Svenska filmer i allmänhet kostat mindre eller haft högre produktionsvärde...

Länk till kommentar
Share on other sites

Isåfall skulle det ju varit en "större grupp" på sfi som beslutat och röstat eller nåt, om vilka filmer som ska få stöd. Fast hur man än vänder och vrider på det så kommer det ju alltid finnas folk som är missnöjda. Och hade mer marknadsmässiga förhållanden rådigt i sverige så hade det väl blivit ännu mer "endast producera film som vänder sig till stora massan och dra in pengar"-grejen? Eller har jag missuppfattat "marknadsmässiga förhållanden"?

Länk till kommentar
Share on other sites

I stort sätt ja, fast jag tror snarare att det bidragit till en nyttig utrensning i branchen, och tvingat bolagen att hitta nya vägar och leta upp nya förmågor. Det är lite en myt att det bara är "kommersiellt skräp" som går bra. Roy Andersson sålde sin senaste film till 40 länder. Titta på hollywood, det är trotts allt filmer som Matrix, Seven, Pulp fiction, som sätter standarden. Problemet med det nuvarande systemet är att det håller många filmare om ryggen, samtidigt som det utestänger många.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

SFI och SVT gick i sommras ut med att man skall sattsa mer pengar på färre projekt, som ett resultat av för många mindre projekt med för dålig kvalitet. Storprojektet Arn gick hem med råge, i alla fall i sverige. Fler Beck filmer skall göras med större budget. I Ystad spelar man in Wallander på engelska och sex nya polisfilmer med Johan Falk skall göras. "Göta kanal 2" gick jättebra, och man håller just nu på med uppföljere till både "Vi hade i alla fall tur med vädret" och "Jägarna".

 

Sammantaget känns det lite som branschen bestämt sig att sattsa på säkra kort som man vet går hem hos folket. Kanske som ett resultat av att folk tröttnat på långbudgetungdomsfilmer med videokamera á la "Farväl falkenberg" och "Fjorton suger". Kanske är det bara en naturlig utveckling på en alltmer övermättad marknad? Och kommer det finnas utrymmer för nåt annat? Vad tror ni?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 7 månader senare...
  • 4 veckor senare...

Jag hatar också svenska filmer.

Grejen är den att det enda som fungerar åtminstonde en aning i sverige är (och jag citerar) "kriminalare, dricka sprit och skrika komedier och pappa slår mamma dramer." Och dom är så otroligt tråkiga. Det sorgliga är att sverige aldrig skulle kunna göra Die hard actions, Jim carey/ adam sandler komedier, mumien/national teasure äventyr, Stephen king skräck, spännande filmer där folk ska sno grejer osv. Jag vet faktiskt inte vad det beror på men det fungerar helt enkelt inte. Ta filmen storm t.ex Den verkar så otroligt oseriös när hon håller på och hoppar över de röda laserstrålarna m.m.

Nej det går helt enkelt inte.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag hatar också svenska filmer.

Grejen är den att det enda som fungerar åtminstonde en aning i sverige är (och jag citerar) "kriminalare, dricka sprit och skrika komedier och pappa slår mamma dramer." Och dom är så otroligt tråkiga. Det sorgliga är att sverige aldrig skulle kunna göra Die hard actions, Jim carey/ adam sandler komedier, mumien/national teasure äventyr, Stephen king skräck, spännande filmer där folk ska sno grejer osv. Jag vet faktiskt inte vad det beror på men det fungerar helt enkelt inte. Ta filmen storm t.ex Den verkar så otroligt oseriös när hon håller på och hoppar över de röda laserstrålarna m.m.

Nej det går helt enkelt inte.

 

Varför skulle det vara bättre att göra värdelösa fast dyrare filmer? Fast du skämtar?...väll?

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag tycker det vart en del kul genom åren endå, faktiskt!

Gillade både Storm, Låt Den Rätte Komma In, Kopps, Ninja Mission, Livvakterna, Ondskan, Smala Sussie, Sleepwalker, Sällskapsresan 1 & 2, Killing-filmerna (rubbet), & verkligen älskade Tomten Är Far Till Alla Barnen, Yrrol, Rymdinvasion I Lappland, VIlse I Pannkakan, & Elaka Rune & Sune :-)

 

Komedi tycker jag många gången Svenskar svenskar kan vara förbannat bra på :-)

Länk till kommentar
Share on other sites

På vilket sätt är dom värdelösa när dom säljer så otroligt bra?

 

 

Vad har det med saken att göra?

 

 

För övrigt görs det en del bra film fortfarande (fast dom största är förstås är döda r.ip Widerberg och Bergman )

Vi har ju fortfarande Jan Troell, Stefan Jarl, Roy Andersson. På dokumentärfilmsfronten är vi fortfarande internationellt sett starka (Tom Arland, Stefan Jarl m.m.m.m).

 

Gillade skarpt både Låt den rätta komma in och Maria Larsson Eviga ögonblick. Ser också fram emot att se Ruben Östlunds film.. Föra året var ett ovanligt starkt bioår.

Länk till kommentar
Share on other sites

På vilket sätt är dom värdelösa när dom säljer så otroligt bra?

 

För att dom suger svullen purjo.

Var har du fått ifrån att dom säljer "så otroligt bra" ifrån från början? Vad jag förstått så är problemet just att ingen köper crappet whatsoever...

Dessutom gillade jag Storm. Att kalla den oseriös pga lasern, samtidigt som man lovprisar Hollywood...det låter enbart som gnäll i mina öron. Gnäll för gnällets skull är inte seriöst.

Länk till kommentar
Share on other sites

BAAAH!!!!

 

Den eviga diskussionen varför Svensk film suger och bla bla bla. Denne frågan har diskuterats ända sedan dinosauriernas tid. Så nu ska jag sätta upp detta en gång för alla så alla förstår!

 

Pace det är viktigt att denna posten går igenom.

 

1. Ingemar Bergman.

 

Ingemar Bergman... var ska man börja? Som vi alla vet så är de flesta filmälskare fanboys. Jag erkänner motvilligt att jag också är en sådan. En fanboy är en som alltid säger att den äldre filmen är bättre än den nya även om så inte är fallet. Re-makes är hatade av fanboys. Ingemar Bergman... "Wow, han är den bästa regissören i sveriges historia!!!"... må så vara... men hur svårt kan det vara? Faktum är att hans filmer var otroligt tråkiga.

 

Ha i åtanke att ni inte är en sämre filmnörd för att ni vågar stå emot strömmen och säga att The Day The Earth Stood Still Re-Maken var bättre än originalet. Jag tyckte båda var random egentligen.

 

Fortsättingsvis... Svenskar tyckte inte om Bergmans filmer på den tiden. De brydde sig inte om dem. Amerikanerna hyllade honom. Och vi svenskar vet hur amerikanernas åsikt ligger så nära våra svenska hjärtan så vi hyllar automatiskt Bergmans filmer på grund utav det (det är fakta).

 

Så numera så försöker alla svenskar bli den nya Bergman... och den som lyckas bli känd igenom att ha samma regi-stil som Bergman ska få sparka sönder mina kulor medans jag skrattar glatt åt det. Jag menar, ni som är regissörer, när ni berättade för era flickväns föräldrar, era föräldrar, era vänners föräldrar, era lärare m.m. om att ni skulle bli regissörer... visst sa 100% av dem "Så du ska bli den nya Bergman?". Det är märkligt. Bergmans datum har gått ut. Att ha samma långsamma och "tråkiga" (om jag får uttrycka det så) tempo och dystra känsla i filmen kommer inte funka numera för att publiken vill inte se sådana filmer längre.

 

Och varför svenskar inte gillar filmer beror på detta + utbudet av vad vi får av de där tuffa topp-regisörrerna i Sverige. Vi får diskbänksdraman, skolfilmer, polisfilmer och vampyrfilmer. Vampyrfilmerna är på utgångsvägen. När vi skulle göra Arn-filmerna tänkte jag "Fy fan, detta kommer bli stort"... problemet är att dagens regissörer bara förstår de "Fyra Gyllene Genrer som Svenskar Barar Kan Göra". Det är lång titel så vi använder förkortningen "Misslyckande". De kan bara göra en film när en mamma står och prata med sin sån vid spisen och sedan börjar hon gråta och sedan kommer pappan in och drar ner byxorna alá "Tillsammans".

 

Börja studera vad människor vill se kära medmänniskor. Så kommer ni att taffsa på stjärnorna innan ni vet ordet av det.

 

Lycka till ni som har fått er en tankeställare och börjar på en originell idé.

Länk till kommentar
Share on other sites

Storm hade mer effekter och var betydligt med vågad rent visuellt. men det var ju inte en bra film. Samma gäller Snapphanar. Tråkigt när de lyckas höja produktionsvärdet så i en Svensk film, men faller på vanligt bra berättande. Samma gällde Arn. De bästa, nya svenska filmerna är fortfarande Zozo, Låt den rätte komma in och Darling enligt mig. De är grymt säkra på sitt berättande och försöker göra något som passar just den filmen, utan att behöva vara tråkig eller rippa någon amerikansk, "cool" film.

Länk till kommentar
Share on other sites

http://www.filmivast.se/sv/Film-i-Vast/

 

Här va en rolig bild om svensk film. Kolla på ansiktsuttrycket på alla skådisar, det är exakt samma uttryck. Sammanbitet, frånvarande, trist, ingen action, ingen passion, ingen glädje. Det sammanfattar väl ganska bra svensk film :)

Du sätter fingret på en amerikanism som genomgående förbryllar producenter och filmskapare. Ta tex. den amerikanska Indie rörelsen, där finns inspiration att hämta. Inte från Terminator - Salvation!

 

Enligt mig många bra sve filmer under 2008; De ofrivilliga, Låt den rätte komma in, Mammuth, Maria Larson, Vampyrer mfl.

 

Så lite mycket gnäll tycker jag. Dock Guldbaggegalan då Förortsungar tog hem en hel del statyetter, måste ses som bedrövligt filmsatsningsår, specellt när inte stabben erkänner en lyckad film som Farväl Falkenberg.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 5 månader senare...

Svensk kultur är inte direkt spännande. Vi säger till exempel "tyst och fin" som något positivt, men samma sak betyder autism om man säger det i Frankrike. Lägg till lite jante lag och vi har en bra grogrund mot nya coola ideer.

 

Detta avspeglar sig naturligtvis på vår filmkultur. Vi är bra på många saker, men film är inte en av dem.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svensk kultur är inte direkt spännande. Vi säger till exempel "tyst och fin" som något positivt, men samma sak betyder autism om man säger det i Frankrike. Lägg till lite jante lag och vi har en bra grogrund mot nya coola ideer.

 

Detta avspeglar sig naturligtvis på vår filmkultur. Vi är bra på många saker, men film är inte en av dem.

 

Finns en tråd redan:

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=19610&highlight=svensk+film

 

Det finns massor med bra svensk film. Men alla stora regisörer förutom Roy Andersson och stefan Jarl är döda i princip. Att det skulle ha med jantelagen eller att vi är så tysta att göra är ju bara trams. Skrik och gap är väll det som personifierar svensk skräpfilm idag? Det handlar både om politik (läs: Filminstitutet) och om den mentalitet av skärpkultur och ytlighet som beder ut sig i samhället, folk vill inte använda hjärnan.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är ju det jag menar. Man måste arbeta så otroligt hårt för att komma igenom all svensk kultur och jantelag. "Du ska inte tro att du är något och vill göra något bra"....du ska göra som alla andra.

 

Man vet när man gör en skitfilm, ändå fortsätter vi år efter år med samma svenska filmer.

Göta Kanal 3 har fått Greenlight....bara så ni vet : (

Länk till kommentar
Share on other sites

I överlag så tycker jag att svensk film lyckas få till ganska vackert foto. Men overall så är det ingen känsla i nån av dom... Eller gnutta roligt.

 

Ta till exempel "Vi hade iallafall tur med vädret". Den är klockren. Den hade en speciell typisk svensk stil i sig. Mysig film liksom. Men den nya. Jovisst fint foto men den har inte det där mysiga i sig.

 

Nånting saknas.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.


×
×
  • Skapa nytt...