Gå till innehåll

Hur gör man professionella dvd-skivor?


LastonFilm

Recommended Posts

Dom använder inget sånt alls.

En DVD eller CD tillverkas genom att pressa en blank skiva (INTE brännbar, BARA ren epoxy) mot en glasmaster (Det skulle ta en bra stund att gå igenom hur igenom hur den görs) så att den får sitt speciella mönster, ungefär som en LP men på fel sida :-)

Sen sprayas, i en CD´s fall utsidan, i en DVD´s fall insidan av den halva som ska vara läsbar, båda om den skulle vara dubbelsidig, med en speciell form av flytande aluminium som härdar ganska fort.

 

Den största skildnaden (förutom formatet) mellan CD & DVD av vad man kan se med en gång är att det reflekterande lagret ligger längst ut på bildsidan av en CD, men på DVD ligger det i mitten av två sammansvetsade men betydligt tunnare skivor.

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Så lite så :-)

Vad som gjorde mig smått häpen första gången jag såg en sån maskin i action var över hur liten den var!

Hade mest väntat mig ett stort monster ungefär av samma typ som dom som används för att pressa vinyl, men den här lille saken fick lätt & ledigt plats på ett skrivbord!

Det är kul att se dom här arbeta :-)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Jodå, att styra dom är inte väldigt svårt då dom för det mesta sköter sig själva, men dom kostar en hel garderob full mä skjortor & är bara prisvärda om man verkligen använder den professionellt.

Vad jag rekomenderar om du verkligen vill lägga pengarna på en riktig upptryckning, är att leta upp en riktig dvd-mastering-studio. Jag minns inte redigt var det finns sånna, men om du letar i filmare-tidningar typ Monitor & liknande så brukar det finnas annonser om sånt där!

Vet tyvärr inte vad priserna brukar ligga på, vanlig CD vill jag minnas brukar ligga på en 2500 för själva glasmastern, även om jag kan minnas fel, men dvd är vad jag vet dyrare.

...sen tillkommer upptryckningskostnader, men ring dom & fråga! Det förlorar du inget på :-)

 

Lycka till!

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

oj oj oj.. det är dyra grejer vi snackar om då :h

%2$s skrev:
Det låter som Lastonfilm har ett stor filmprojekt på gång. I nästan alla trådar har han frågat saker som åtminstone jag tolkar som ett riktigt ambitiöst projekt med höga mål. Vågar man fråga vad som är på gång?

ja, det skulle man nog kunna säga. arbetar på en trilogi vid namn Gripen.

en slags ävertyrsfilm i en fantasyvärld. huvudrollerna heter än så länge Seara (kvinna) och Tilas (man).

Det hela började, efter Sagan om Ringen-trilogins slut, med att jag hade en så stor lust att göra en liknade film. Så jag gick runt några dagar och tänkte "hur ska jag kunna göra en film som Sagan om Ringen, fast inte med samma innehåll....?"

sen kom jag och tänka på den öländska lajvgruppen Gripen (det är där ifrån jag har fått titeln till trilogin.) att dem kunde delta i denna film som skådespelare.

sen på nåt sätt kom historien fram i huvudet. håller på och skriver manuset till första filmen i trilogin nu. den har fått titeln Återkomsten (många kanske tänker "för likt konungens återkomst", det gjorde min mamma i alla fall...) fast i det här fallet är det den onde snubben som återvänder. det är han som är Gripen...

och nu är det också så här att jag vill inte att trilogin ska ligga på hyllan efter att inspelningen och allt är klart.. jag vill få ut den till hela sverige. vet inte om jag har så stor chans, men i alla fall så ska jag försöka skaffa en distributör (SF, svt, egmont film, tv4 eller nåt) får jag svt eller tv4 som distributör blir den förmodligen visad på tv och såld på dvd och vhs... hoppas allt går vägen...

blev långt inlägg det här :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...