Gå till innehåll

AVI-fil till DVD-bränning?


bengt20700

Recommended Posts

Fråga 1.

Kan någon säga hur redigering i Pinnacle/Studio 8 skall göras för att få AVI-kvalité vid bränning av en dvd. Ej heller kan jag få AVI-format till Tape för inspelning till videokameran igen. Vid båda fallen när jag använder en dvd som när jag kör filmen genom kameran, så blir det svagt grynigt, ex blad och grenar blir suddiga. Tror detta försvinner om jag kunde få AVI-format till TV-rutan där jag kör upp filmerna både från kameran som från dvd-spelaren. Jag har kanske för höga krav på skärpa, men man vill ju ha det bästa, gärna i närheten av en TV-sändning. Har en SONY TRV 27 för ca 15 lappar, så kamerakvalitén får väl anses god. Någon som vet..

 

Fråga 2.

Min dvd-brännare tar inte vanliga dvd-r eller dvd+r, däremot bränner den ut dvd-rw. När jag renderat och det finns en ny dvd-r i brännarfacket, kommer felmeddelande "Insert a blank disc and close drive". Så svarade datorn på både dvd-r som dvd+r. Själva Pinnacle-programmet svarar också med ett felmeddelande på dvd-r och dvd+r med texten "Incorrect disc media type, please insert a correct media". Har brännare Pioneer DVD DVR-104, ca 2-3 år gammal, använd ca 10 ggr. Kan någon hjälpa mig med denna frågan också?

 

Fråga 3.

Har gjort en produktion på ca 30 minuter med ovan DV-kamera. Redigerat i Studio 8, skall senare brännas ut till DVD-skivor när fråga 1 är besvarad. Men så skall en DVD-skiva skickas till USA, och de har ju NTCS istället för PAL. Hur gör jag bäst, skall jag tanka in den färdiga produktionen i DV-kameran igen och installera Adobe Premiere 6.0 (som jag har, men ligger på hyllan än så länge) och tanka in det EFTER att jag ändrat inställningarna i Premiere till NTCS (tror inte Studio 8 har denna möjlighet till ändring av regionskod). Blir det då en automatiskt en omvandling av filmen från PAL till NTCS i Premiere?

 

Då filmen är "intankad" drar jag bara ner den färdiga produktionen till timeline i Premiere (inga ändringar i programmmet skall ju göras) och sedan rendera och förhoppningsvis går det att bränna ut på DVD-R skiva. Vid kontroll av skivan skall det bara bli svart-vit film, vilket skall vara riktigt just för NTCS som spelas upp i en PAL-kodad spelare, har jag läst. Är mina funderingar riktiga eller finns det enklare vägar att gå??

 

Mvh Bengt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Svar fråga 1:

Jag har ingen erfarenhet av just Pinnacles program, men vad jag förstått av vad du skrev så verkar felet bero på muggiga konverteringsverktyg.

När du komprimerar om filen till DVD´s MPEG 2- format så är det väldigt mycket som spelar in för att det ska bli bra, & skildnaden mellan olika verktyg kan vara som natt & dag.

Till Premiere finns det iof en inbyggd som är sådär, den brukar duga hyggligt, men Philips, vill jag minnas, hade en codec med väldigt god kvalitet!

Även TMPGEnc har jag använt med mycket mycket gott resultat! & den är standalone :-)

 

Fråga 2:

Skulle normalt betvivla kvaliteten på spelaren, men Pioneer brukar inte vara dåliga mig veteligen! Har du ominstallerat datorn på länge?

Sånt brukar kunna lösa möe skit...

 

Fråga 3:

Låter vad jag kan se som en bra lösning, Premiere har skött sånt väl för mig!

Vet dock inte hur väl den kommer att gå att ses om inte spelaren kan konvertera ntsc alls & tv-n inte tar formatet, låter som det borgar för en hel del hyss från spelaren vad jag kan tänka mig, men du kan ju alltid testa :-)

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Tack Christian, men har hittat lösningen. NeroVision Express (fullversionen), där omställning sker innan bränning till just PAL eller NTSC. Alltså glöm att bränna genom Studio 8 eller andra redigeringsprogram, NERO verkar oöverträffbart gällande bränning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...