Jump to content

Hjälp med hur jag ska skriva manuset!

lilljo87
 Share

Recommended Posts

Hej!

Ett par frågor:

Ex. 1

INT. POLISSTATION - DAG

Vincent sitter på en bänk. Mobiltelefonen ringer.

VINCENT

Ja, hallå det är Vincent

Nej, tyvärr den är såld

Nej, den är såld! SÅLD! Hej då.

Hur ska jag skriva det här om han bara avvaktar svar från personen i andra änden av luren mellan det att han pratar?

Ex. 2

EXT. GATA – DAG

Vincent går in polishuset på Kungsholmen

Behöver jag ha med sådana klipp i manuset eller är det regissörens jobb? Får jag ens skriva exakt plats etc?

Ex. 3

INT.VINCENTS VARDAGSUM – NATT

Det är mörkt. Vincent står på en stol och tvättar sina fönster

Kan jag skriva "sina" fönster, eller måste man alltid skriva objekt som "ett fönster" eller helt enkelt "fönster"

OCH..

Går det bra att skriva "klipp" eller "cut" om det är samma scen fast kanske 5 sek senare? Ex, en person som sitter och väntar på något: sitter först med händerna i knät "klipp" sen trummar med fingrarna på väskan "klipp" sen leker med ett papper etc? Eller ska man bara skriva "rastlös".

Med största sannolikhet kommer jag regissera filmen själv.

Hittar någon några andra fel så säg gärna till:) Vill lära mig göra rätt!

Det där räckte nog för idag! Tack på förhand!

Hur ska jag skriva det här om han bara avvaktar svar från personen i andra änden av luren mellan det att han pratar?

Det är lite av en smaksak beroende på vilken rytm man vill få fram, men du kan ju alltid ha en (paus) mellan raderna.

Behöver jag ha med sådana klipp i manuset eller är det regissörens jobb? Får jag ens skriva exakt plats etc?

Ja, du bör ha med sådana scener i manuset (if it ain't on the page, it ain't on the stage), och naturligtvis får du skriva exakt plats. Dock är ditt scenhuvud i exemplet fel; det bör stå: EXT. POLISHUSET - DAG

Kan jag skriva "sina" fönster, eller måste man alltid skriva objekt som "ett fönster" eller helt enkelt "fönster"

Det går alldeles utmärkt att skriva "sina fönster".

Går det bra att skriva "klipp" eller "cut" om det är samma scen fast kanske 5 sek senare? Ex, en person som sitter och väntar på något: sitter först med händerna i knät "klipp" sen trummar med fingrarna på väskan "klipp" sen leker med ett papper etc? Eller ska man bara skriva "rastlös".

"Klipp" och "cut" används inte inom en scen, men för den del bör man inte beskriva någon som bara "rastlös". Det går alldeles utmärkt att beskriva vad karaktären gör utan att explicit säga var klippen är. Om någon först sitter med händerna i knät och sedan trummar med fingrarna på väskan är det liksom rätt uppenbart att det har varit ett klipp däremellan.

/Jakob