Gå till innehåll

Nybörjare


Recommended Posts

Perfekt :) Tänkte börja lite lätt ;)

 

Har hört tala som After Fx. Vars finns det och hur används det?

Sen ska det väll finnas någons sorts plugin för att få mer effects eller dyligt?

 

Kort och gott berätta vilka program/addon jag behöver för att göra en skysst film!

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen har jag ett annat problem. Det laggar så fruktansvärt mycket när jag ska "förhandsgranska" resultatet medans jag redigerar! Tycker jag har hyffsat bra dator som borde orka men den orkar knappt Windows Movie Maker.

 

Vad kan problemet vara?

 

Min dator:

 

Moderkort: Intel "Silver Reef" i845PE 2DDR-DIMM 6PCI 1AGP Audio Socket478 ATX

 

Procesor: Intel Pentium 4 Northwood 2.66GHz 512Kb 533MHz bulk/tray Socket 478

 

Minne: Standard 512Mb PC3200/DDR400 DDR 184pin 400MHz (AMD OK)

 

Hårdisk: Seagate Barracuda 7200.7 ST380011A 80Gb 7200rpm 2Mb UDMA100 IDE

 

Grafikkort: Creative 3DBlaster 5 GeForce FX5200Ultra 128Mb DDR TV-out DVI Retail

AGP

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske tar och formaterar och uppdaterar alla drivrutiner då!

 

Hur var det. Vilka "addon" behövs för att göra en bra film! Det handlar om en sportfilm (Motocross och skoter) Har gjort några tidigare filmer dock i Windows Movie Maker och känner att möjligheterna är ganska få där.

Länk till kommentar
Share on other sites

Är man duktig behöver man inga krångliga redigeringsprogram och fåniga effekt program. För det är inte det som gör filmen.

 

Så satsa på det enklast möjliga. Annars är risken att du hamnar där många andra hamnar. Kids som tar vatten över huvudet och vill göra storfilmer. Som tror att det är effekterna som får folk att höja på ögonbrynen. Taffliga effektfilmer som inte ger någonting åt publiken eftersom den som vill se effektfilmer kan gå och se det ändå på sin DVD med riktiga effekter.

 

Men hursomhelst, vill du ändå hamna i det där träsket och inte känner dig särskilt duktig så finns det ju en uppsjö av olika program, många har väl nämnts här ovan.

 

(O.B.S finns ju dom som vill bli såna som arbetar med effekter, då är det bara att börja träna. Men till allt annat, varning)

 

Tack hej!

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, jag vet men jag tänkte närmast för att göra lite häftiga intron (texter) annars de enda "effekterna" jag använder är dissolve och zoom men det är ju mer klipp övergångar.

 

Sett att många gör misstaget "wow vilka häftiga effekter det finns och sätter in alla i rad" Vilket gör att filmen blir oerhört plottrig.

 

Är det nån som har något tips hur man kan göra en snygg "förtext" eller vad man ska kalla det? Känner att jag har fastnat på zooma in (Så man får kännslan att man åker in i en bokstav)

Länk till kommentar
Share on other sites

Sen undrar jag vad jag ska ha för inställningar/codec när jag ska rendera filmen? Filmen tar ju så jäkulst stor plats. När jag har provat tex DivX så har det blivit ruskigt dålig kvalite.

 

Sen löste jag laggningsproblemen genom att finna att man kunde rendera medans man redigerade, lite mer tidskrävande men smidigt mot för vad jag är van. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm, lättast är ju att hämta inspiration från andra filmer och se hur dom ser ut.

 

Tarantinos filmer tex innehåller ju väldigt enkla för och eftertexter, dom fyller sin funktion helt enkelt bara.

 

Personligen tycker jag att de enkla förtexterna är de snyggaste. Gäler att hitta ett snyggt typsnitt. Häftigast är ju om man gör ett eget typsnitt.

 

Du kan ju alltid lägga till förtexterna till bilder i början behöver ju inte vara helt svart men jag är nog fel att ge tips åt den saken eftersom jag älskar förtexter med svart bakgrund och ljud till, då blir allt förväntansfullt tills bilden kommer igång.

 

Men snegla du på andra filmer och hitta inspiration där, men gör det inte för likt, för associerar folk till en stor film som redan är gjord så kommer det alltid att dra ner anseendet för din egen film.

 

Försök alltid att vara orginell!

Länk till kommentar
Share on other sites

Vi har förstått att du gillar minimalistisk film eRsk! Andra gillar effekter och vill göra sånt, I början ser dom taffliga ut men blir bättre och bättre ju mer man försöker.

 

Bra effekter får iaf mina ögonbryn att höjas!!

Länk till kommentar
Share on other sites

Spelar ju ingen roll vad jag eller du tycker personligen.

 

Tanken är att hjälpa den som vill komma nån vart med sitt filmande.

 

nu vet jag inte om det är så i det här forumet, det verkar hittills mest vara hobbyfilmare som gör taffliga effektfilmer ihop med grabbarna och det är inget fel på det.

 

Hjälpen är till den som vill komma nån vart.

 

Han ska satsa på att klara av de enkla sakerna först och göra dom riktigt bra och förstå att det inte är effekter som gör en bra film.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=eRsk]

nu vet jag inte om det är så i det här forumet, det verkar hittills mest vara hobbyfilmare som gör taffliga effektfilmer ihop med grabbarna och det är inget fel på det.

[/citat]

 

Visa det du gör och höj ribban på forumet istället

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså det var inte så att jag bojkottar varenda filmare här. Finns säkert många duktiga filmare, redigerare etc.

 

Men jag citerar AndersSjöström med att många verkar tycka "wow vilka häftiga effekter det finns och sätter in alla i rad".

 

Inget fel att testa, man lär sig mycket och jag har vart 14-15 år jag också och grejat med effekter alldleles för mycket. Men i efterhand har jag lärt mig och förstått att det inte är det som gör filmen.

 

I och med "dataåldern" ursäkta uttrycket hehe men den gör filmaren blind på alla effekter i och med att allt går så lätt och då är det inte så lätt för en ovan filmare att se den röda tråden i vad som bygger e film.

 

Jag försöker bara hjälpa "effektkillensomvillblifilmaren" ett par år framåt i tiden, men det är möjligt at det inte går, kanske man måste genomgå de där effektåren för att kunna svälja sin stolthet och förstå det där.

 

Det är inget ont i det jag säger

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är sant. Men när jag lär mig "effekteriet" så gör jag bara ett "oseriöst" projekt och provar mig fram vad som blir häftigt och sen för att använda det i dom seriösare filmer jag gör.

 

Ska göra en trailer nu, är det någoting ni tycker jag ska tänka på?

 

Fan va gött att hitta det här stället :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Så ska det låta :)

 

Hmm, tips, jodå, trailern ska ju spegla din film. Har du en actionfylld film så se till att ha mycket klipp.

 

I min film jag håller på med nu är varje klipp på ungefär 2,5 halv sekund och då är det ändå inte en fullsprakad action :) ca 220 klipp på drygt 10 minuter.

 

Och en trailer för en action är väldigt intensiv, genomsnittsklippet ligger säkert på 1 sekund.

 

Ska du göra en romantiskt drama så lugnar du tempot regält och kanske siktar in dig på klipp runt 5 sek osv. Spegla din film helt enkelt.

Du förstår säkert vad jag menar.

 

* * * *

 

Övriga tips eller förslag, vanligt är ju att man lägger på en speakerröst, oftast mörk sådan, är du 15 år så går det u alltid at mörka rösten i ett program hehe.

Blanda med texter och ah... titta på en trailer till en film som är av samma typ som din egen så kanske du kan blanda och hitta nåt som passar. Som jag sa förut gör det inte för likt bara, försök vara kreativ och gör lite annorlunda :)

 

Lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller precis på med det där själv nu, och när jag fått ett riktigt bra svar någonstans så lovar jag att jag ska skriva här. Brukar ju koda i xvid för mindre filer som man skickar till kompisar och sånt för förhandstitter.

 

Men jag antar att du menar att du vill ha finast möjliga kvalité och bränna ut den på DVD eller nåt. Sånt har andra fått göra åt mig men nu ska ag göra det själv. Jag återkommer med svar när jag vet =) Bättre det än att jag skriver en massa blaska som jag inte har nån aning om.

 

***

 

Här kommer några mer tips till din trailer förresten. Använd så mycket pålagda ljud som möjligt. Om det är en action tex så kan du lägga till nåt "swoshande" basljud när texten glider in i bild eler nåt osv. Befintligt ljud blir oftast väldigt tamt och det räcker inte med musik. har du tillgång till att mixtra med ljuden något så läg musiken så långt ut åt höger och vänster som möjligt, finns u mer avancerade grejer att göra med det är ofta så lätt att göra och det gör så mycket. Det gör att musiken inte är så påträngande och slår ut röster osv.

Mycket viktigt!

 

Här kommer mitt eget favorittips då, yrkeshemlighet ;)

 

Klipp bilderna efter musiken, det gör att det känns som om klippen flyter fram, som om klippen ska komma där dom kommer och så ger det en härlig känsla. Alltså du byter bild vid ett markerat ljud i låten, det kan vara ett trumslag osv. Jag tror du fattar hur jag menar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är en blandning mellan skoter och motocross jag håller på att göra!

 

Fast, jag har problem att hitta lite udda låtar. Gärna nått stränginstrument med utmärkande trummslag (dunk) Så enkel som möjligt så man kan lägga till "rewind" ljud osv.

 

Har någon nått tips?

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...