Gå till innehåll

Överföring från VHS till data


Anders.k

Recommended Posts

hejsan........

 

är det någon som kan det med Överföring från VHS till data.

försöker prova mig fram utan resultat. läst i manualen till min Camera men fattar inte. har ett video kort i datan som har S-video in å ut. och utag för ljud. videon har samma utag.vissa har sakt att man tar från videon till cameran sen in i datan men jag får ingen bild i cameran kör programet pinnacle 9.

 

jag har hittat gamla Vhs filmer som man gjort för flera år sen som jag vill ha på DVD.

 

är det någon som hänger med??

 

 

Mvh Anders!

Länk till kommentar
Share on other sites

Du kan ju koppla kameran till videon och spela in det du spelar upp i videon, och sen koppla kameran till datorn och på så vis få in det i datorn. Men om du har ett riktigt videokort (helst externt) med analogt in och ut så borde det gå att koppla videon direkt till datorn.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 månader senare...

hej igen.. visst går det att föra över till DVband..men vet ej hur.. Men jag ville bara få in VHS till datan... så man kan få det på DVD sedan.. funka jätte bra.. tog ett tag att komma på hur man skulle göra men det gick... sen tog jag å klippte dom och fixa till mina gamla filmer i pinnacle 9.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Du har ganska många olika lösningar på detta problem.

 

I Avid har man möjlighet att välja källa för bild och ljus. Alltså om du har ett fungerande "analog-in-kort" så borde detta vara möjligt att använda.

 

En annan taktik som kan vara bra är om du är van att använda Mini-DV kamera till olika redigeringsprogram. Har du en Mini-DV kamera som klarar "analog-in" så kan du alltså precis som det tidigare nämndes, köra in ditt analoga videomaterial från Videon till din Mini-DV och se'n vidare in till datorn via firewire. (lång mening där)

 

Efter att du fått in det i ett redigeringsprogram så skall du kanske ut med det på nå't vis också... här finns det en mängd olika nya alternativ. Avid är ganska bökigt att exportera och få bra kvalité. Premiere skulle jag nog föreslå om du skall ut med på DVD eller SVCD. Avid har en tendens att pillra med "pedistalen" (svartnivån).

 

Det går att få ut i AVID också, men då bör du exportera i formatet Quicktime-Reference och därefter konvertera till M2V eller MPG... eller ja... om man nu vill ha det i DivX, XviD eller nå't annat spännande.

 

Har du ett kopieringsskyddat videoband (modell hyrband) så kan det ibland skita sig med kopiering in i Mini-DV. Den har en lysande förmåga att varna för kopieringsskydd... men det lär du märka ganska omgående.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...