Gå till innehåll

Vad använder ni för att skriva manus?


Ronnie

Recommended Posts

Jag skriver i programet "Movie Magic screenwriter". Helt korekt det är inte gratis om man tar hem hela. Men att ta hem demot är gratis och funkar lika bra. Det är en massa saker som inte funkar t.ex. att få programet att läsa upp manuset för dig men vem behöver det. Det sköna är att karaktärs namnen sparas och locations sparas så det går mycket fortare. Du kan också gå in och titta enskilt på varje karaktär vad hon/han gör i varje scen, hur många repliker det är mm. När allt är klart trycker du på en knapp och ut kommer info om varje scen, vilken rekvisita som är med vilka som är med. Den räknar till och med ut hur du ska filma alla scenerna för att hinna med på den inspelnings tid du har. Ta hem demot jag lovar att det spar tid. Jag vet tyvärr inte vart det finns "but it`s out there"

 

Peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Exakt hur filmfabrikerna i Hollywood jobbar kan jag inte säga, att de får in många manus är självklart eftersom deras filmindustri är många många gånger större än våra.

 

Det som är sorgligt är att det första steget av utsållning sker av de som är längst ner på löneskalan som läser manus dagarna i ända utan någon speciellt utbildning. Det är nog många guldkorn som hamnat i papperskorgen utan att fått en ordentlig chans. Kan dock tänka mig att av de oformaterade manusen så kanske en på tusen är värda att läsas från pärm till pärm, medan de formaterade kanske har en på hundra - så i lönsamhetens namn kanske de förtjänar att hamna i papperskorgen ;) (observera subtilt byte av åsikt)

 

Problemet är väl också här att det är så gott som omöjligt att nå fram vare sig man använder mallen eller inte. Det behövs kontakter för att ta sig igenom de första stegen av utsållning.

 

Hur mycket av detta vi har i Svensk Filmindustri vore intressant att veta, kontakter hjälper ju alltid och rätt efternamn öppnar en jäkligt massa dörrar. Se bara de senaste årens filmer som är fulla med Skarsgårdar och dyligt. Vet någon hur svårt det är att få fram ett manus till de som beslutar så berätta gärna. Skulle vara kul att veta hur de jobbar.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder en mall till MS word, kommer dock inte ihåg vad den heter. Eftersom jag är extremt ny på manusskrivande, och dessutom ska regissera själv, spelar det kanske inte så stor roll hur jag skriver så länge jag förstår mig själv.

Men jag gillar också ordning, så manusmallen har hjälpt mig samla tankarna på ett bra sätt.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...
  • 3 veckor senare...
  • 3 månader senare...

Jag kör final draft och har gjort det ett längre tag. Har testat movie magic men jag är så inkörd på final draft att jag inte vill byta. Men jag nu ska jag testa sophocles och se ifall det är bra.

 

Jag har haft funderingar på att försöka tvinga en kompis att göra ett eget manusprogram till mig, men det har inte skett ännu.

 

Jag vill ha ett freeware program som formaterar rätt efter standard som default, sen ska man lätt kunna lägga in egna värden för hur manuset ska se ut om man föredrar något annat än den standard som finns. Och så långt så är ju utgivna program redan att föredra.

 

Vad vill jag då?

 

Jo jag vill peta in en funktion som liknar microsoft onenote, ett planeringsprogram som fungerar på alla ledder. Detta gör att man kan få ordning på sitt huvudkaos och ha allt samlat. Och skulle framför allt underlätta planering och utveckling av TV-serier.

 

Men min kompis har fullt upp med viktigare saker än att jobba gratis åt mig så jag får nog fortsätta önska ett tag till.

 

Hoppas jag kränger ett par fullängdsmanus snart så kan jag anställa någon att ordna det hela:)

 

tjo,

 

jon

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...

Själv använder jag helt enkelt en vanlig texteditor. GNU Emacs använder jag (självklart gratis)... men notepad (windows texteditor) funkar även den alldeles utmärkt. Lite åt hållet papper & penna kan man säga.

 

...Har för mig att det finns en mall för LaTeX oxå.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag använder Final Draft. Det är ett finfint program men jag upplever samtidigt den amerikanska standarden som ett visst problem.

 

Vissa saker går ju att anpassa till svensk standard som termerna vid scenövergångar/transition. Men har ni andra FD-användare lyckats anpassa programmet till "helt" svenska förhållanden? I så fall hur?

 

FD lägger ju exempelvis till "MORE", "cont´d" och andra amerikanska termer som känns ganska malplacerade i ett svenskt filmmanus. Har inte lyckats få bukt på detta ännu, vore tacksam för hjälp och tips.

 

MVH,

Fredrik

Länk till kommentar
Share on other sites

Kanske låter dumt (eller cyniskt) det jag säger nu... men jag tycker det känns lite fånigt att betala dyra pengar för att slippa lära sig manusformattering. Så hemskt många regler är det väl ändå inte? Det är väl ändå inte så hemskt jobbigt att skriva manus helt manuellt? Går det verkligen så väldigt mkt fortare att skriva manus med FD eller liknande?

 

Skulle man verkligen behöva hjälp med att hålla reda på roller och korrekt formattering så kan man väl slänga ihop ett litet skript eller program för det om man känner sig manad. Ett alternativ till ren text kan vara att skriva i HTML och använda style sheets (css) för de olika beståndsdelarna i manuset.

 

(jag förbehåller mig rättigheten att bli bortgjord)

Länk till kommentar
Share on other sites

Så här ligger det till. När man skriver manus så handlar det ofta om att saker ska gå fort. Du har till exempel ett manus hos ett produktions bolag och de vill ha en omskrivning inom en vecka.. (Med rätt format mall m.m)

Då är det välldigt praktiskt att ha ett program som hjälper till med formateringen... Och jo det är rätt mycket formatmalls regler att hålla reda på. Anledningen till att det finns regler är för att det ska vara lättare att se hur det slutgiltiga resultatet kommer att bli.. En sida Manus är en minut film, och det beror på att mallen har formats där efter.

Säga vad man vill om mallen... Ska man filma det själv så kan man lika gärna skriva vad som ska hända på ett papper.. Men vill man ha koll på vad som händer så är formatmallen ett ypperligt verktyg.. Allt blir desutom mycket mer lätt läst och förståligt... I alla fall tycker jag det.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 år senare...

Har oxå använt Word tidigare, och det går hyfsat, men det är bökigt och tidskrävande med att hålla ordning på rätt formatering. Med manusprogram sker all formatering automatiskt, så man kan koncentrera sig på att vara kreativ istället. Final Draft är nog bäst, men Celtx kommer inte långt efter. Dessutom är den på svnska och GRATIS. Finns både till Mac och PC. http://www.celtx.com/

Länk till kommentar
Share on other sites

jag körde Movie Magic en gång i tiden, men tyckte det hade en hel del frustrerande egenskaper. minns inte på rak arm vilka alla var, men bland annat är Movie Magic 2000 det enda windowsprogrammet i världshistorien som inte använder sig av ctrl+c som copy, ctrl+v som paste bl.a. utan har helt egna och mycket sämre snabbkommandon.

 

Numera kör jag Final Draft och är väldigt nöjd.

 

 

Word har alltid retat mig. onödiga automatfunktioner som är inställda vid installation och inte går att ändra (eller är omöjliga att hitta var man ändrar) = ej user friendly. fel att man får välja mellan basic mode och expert mode vid installation, Bill. svårt att fixa...

 

nu när jag tänker efter tror jag att jag körde någon gratisversion av Sophocles när jag började skriva manus runt '00. Men det var inte så länge.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...