Jump to content

Mitt första manus, skulle verkligen behöva kritik.

Alex Leo
 Share

Recommended Posts

Hej.

Har börjat på ett kortfilmsmanus, mitt första manus nånsin. Känner mig ganska vilsen just nu, kanske bara är trött. Jag skulle verkligen behöva feedback, för just nu så tror jag att det kanske bara är jag som hänger med i manuset. Och det är väl egentligen inte meningen. Skulle vara bra med några goda råd...

Tack så mycket på förhand.

/Alex

Fångad v1.rtf

ja du...skulle rekommendera att du läser voodoofilms "filmskola" (den delen om manus) så du får nån struktur på det hela, för just nu är det ett koas av klipp hit och dit och bilden av hur filmen skulle se ut i mitt huvud är flummig. Det är nästan som om du beskriver flera olika historier samtidigt som inte har någonting med varandra att göra och som det ser ut så verkar de inte som om dom kommer att knytas ihop någonstans. Det är svårt att ge någon feedback på detta.

För det första: Har du handligen klar för dig. Om du inte har det så rekommenderar jag att du skriver ner handligen i stora drag och ett par viktiga stolpar i handligen. Som du senare kan ta hjälp av när du känner dig "vilse"

Och kom ihåg, stava rätt, för man blir lätt ointresserad av en historia som har stavfel, det leder liksom bort en från själva handligen.

Och som sagt, titta in på "Manus" delen i voodoofilms "filmskola" där ser du hur det ska se ut och vad man inte ska skriva och andra viktiga faktorer i ett manus. Men det är bara att reda ut handligen och börja bygga upp den

Tack för råden.

Kände på mig att det var spretigt. Grejen är den att jag hade en story nedskriven. Men sen när jag skulle börja skriva manus, så kom jag på flera andra grejer, och så skrev jag ned dem direkt i manus...

Jag antar att jag skulle ha slutat skriva på manuset, och istället kladdat lite mer på själva idén och berättelsen.

Det där med stavning tycker jag också är viktigt. När jag läser en text och det står fel, så blir jag också lätt ointresserad av själva berättelsen... så där har du rätt.

Jag ska nog skriva klart hela storyn först, och sen satsa på manuset...

Tack för alla råd.

/Alex