Gå till innehåll

Kvalitèförlust!


Leviant

Recommended Posts

Har kollat runt lite efter olika trådar om ämnet, men inte kunnat hitta någon.

 

Iallafall, Hur ska man göra för att undvika att kvalitèn blir sämre när man flyttar filmklippen från ett program till ett annat?

 

Vi redigerar just nu i Pinnacle studio 9, jag vet att det inte är världens bästa program men enkelt nog för våra små projekt. Vi arbetar lite med Premiere, för att så småning om övergå helt till det.

 

När vi sedan ska föra in klippet i AE, så försämras kvalitèn betydligt.(Från Pinnacle till AE)

 

Någon så har något tips hur vi ska göra för att undvika detta?

Länk till kommentar
Share on other sites

Kvalitetsförluster när man jobbar digitalt ska man inte behöva stå ut med.

 

Det beror väl på vilket format man sparar filmen i...

Spara i Spara i AVI... kommer inte ihåg riktig nu... vad det heter.

Microsoft DV-AVI. eller något liknande... samma som det är när du tar in det från kameran.

 

Fördelen med att jobba digitalt är ju att man slipper kvalitetsförluster.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan ha fel, men jag tror att du får stå ut med viss kvalitetsförlust om du skall skyffla videofiler fram och tillbaka mellan AE/Premiere/Pinnacle om du använder en DV-codec. Om du däremot använder dig av ett helt okomprimerat format skall du nog klara dig bättre. T.ex. Uncompressed AVI. Dock blir filerna svinaktigt stora, så det kanske inte är någon höjdare det heller (om du inte har obegränsat med diskutrymme).

Men du bör ta det jag säger med en nypa salt, jag är inte 100% säker.

 

Själv brukar jag exportera mina klipp som TGA-sekvenser, alternativt JPEG i högsta kvalitet (en jäklans massa stillbilder alltså), men jag vet inte om det är optimalt. Dock funkar det bra för mig i de programmen jag arbetar i (Premiere, After Effects, Digital Fusion DFX+, Lightwave)

Länk till kommentar
Share on other sites

Njae, egentligen ska filen endast gå från Pinnacle till AE och sedan till Pinnacle igen (För utbränning), så det är inte så värst många gånger den ska skyfflas. Men problemet är ju, att det blir kasst även om man bara skickar filen från Pinnacle till AE, alltså bara en gång.

 

Kanske har lite för stora krav, då Pinnacle nog inte är riktigt tänkt för att göra film utan mer att göra lite mer avancerade hemvideos.;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...