Jump to content

Painta bort en micbom?

Recommended Posts

Hej,

hur pass avancerat och hur mycket tid tar det för en van proffsgubbe att painta bort en hel micbom som syns i bild i HDcam kvalitet. Det är inga människor framför eller bakom bomen, men kameran rör på sig något mot varierad bakgrund. Ganska kort klipp. Max 5 sek...

• 2 weeks later...

Det är super enkelt. Jag fixar det antagligen på bara några min i After Effects eller kanske Combustion, fast det var länge sedan jag jobbade i det nu mer. Det beror lite på vad det är för material, om det är filmat med Pro35a eller dylikt etc.

Principen som proffsen använder som sådan är följande.

Om bakgrunden finns utan bom där sedan bommen dyker upp. Då tar man den fria bakgrunden och trackar fast den över bommen med en mask.

Om bommen skymmer bakgrunden konstant så tar man och klonar bort bommen i Photsohop, trackar den klonade bilden på samma sätt med mask.

Problem och dylikt som kan ta extra tid. Eventuellt brus som kanske måste appliceras i efterhand, oskärpa i bakgrunden som gör trackingen komplicerad (går alltid att tracka om man har rätt verktyg och kunnande, men det kan ta tid).

Att göra det frame by frame ser jag ingen poäng i.

Hmm hur menar du beta75?

Inte särskillt lång tid med Photoshop CS3 och smart lagningsstämpel och klonverktyget.

Smart lagningsstämpel? Du menar att jobba med video i Photsohop eller på något nytt och inovativt sätt, jag har själv inte testat video funktionerna i PS3an något.

Kanske ett nytt sätt som gör mitt liv lättare, vem vet? Beskriv gärna utförligare.

Hmm jo men det var inte det jag undrade över. Importering och export, alltså du kan ju nu mer importera videoklipp (quicktime eller avi etc) som lager etc. Det är inte import delen som är intressant, eller ja delvis. Jag tänkte främst på arbetsflödet.

På hur exakt hur beta75 hade tänkt att gå till väga. Hur han importerar, vilka verktyg han använder, hur han trackar bakgrunden eller så, hur han använder ”smart lagningsstämpel” (och vat det är för ett verktyg etc). En utförlig beskrivning eller tutorials vore underbart. Snälla beta75, jag är jätte nyfiken på vad för konster PS3 klarar av med video.

Photoshop CS3 Extended klarar av att importera de flesta "vanliga" avi/mov format (dock inte "ren" HDV i M2T-format) och sedan, ruta för ruta, måla på bilden och sedan spara ut det som avi/mov/tiff sekvens eller som en PSD med video "inbakat" (den sistnämnda klarar endast After Effects CS3 eller Photoshop självt att öppna).

Du kan avända alla vanliga Photoshop-verktyg inkl kloning mm. Eftersom det har tillkommit möjlighet att klona "framåt eller bakåt i tiden" kan du alltså klona från en annan tidpunkt när mic-bommen inte var med i bild. Du kan också få "kloningskällan" som en halvtransparant "overlay" så du enklare kan få kloningskällan att matcha "målbilden".

Men det finns ingen tracker eller så - det är handjagat som gäller.

/Max

När det gäller Arclight idé gäller då att inte ljuset ändra sig under sekvensen eller något annat just där platen ska vara. För då syns den trackade bilden väldigt lätt. Då är det bättre med frame by frame.

Men annars är att tracka på photoshopbilden snabbaste sättet för att få ett bra resultat.

När det gäller Arclight idé gäller då att inte ljuset ändra sig under sekvensen eller något annat just där platen ska vara. För då syns den trackade bilden väldigt lätt. Då är det bättre med frame by frame.

Men annars är att tracka på photoshopbilden snabbaste sättet för att få ett bra resultat.

Det är sant, skulle kanske nämnt det. Dock har de inte hänt alltför mycket när en mic har varit med i bild, då det inte är alltför länge den är det.