Jump to content

Manus: "Huset i stadens utkant" 14 sidor

gorse
 Share

Recommended Posts

En stopmotionanimerad kortfilm. Gissningsvis runt 12-15 minuter dialoglös film om en cyklist som får punktering om natten och tar skydd i ett spökligt hotell när han råkar elakt väder. Där finner han en märklig värd och får ta konflikt med honom när cyklisten stör hotellvärdens obskyriteter genom att befria en saknad flicka.

Lite varning om att manuset är oformaterad rtf-dokument, men bör vara hyggligt manusläsbart ändå.

http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/huset.rtf

Edit: dokumentet är lite korrigerat enligt kommentar i tråden, typ ett ylande försvann, ett gramatikfel rättat och olycklig formulering ändrad. Dubbelbeskrivningar och syftningsfel raderade.

Edit-2: http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/huset2.rtf

Version 2. Slutet har utökad scenario, fladdermusen dör inte av solljuset utan försöker rymma undan. Flickan drar ner fladdermusen och sticker ihjäl honom.

Det dyker upp kusliga mörka bilder med många skuggor i mitt huvud. Det blir säkert bra som stop motion-film. Om du inte har gjort en hel stop motion-film tidigare kanske du ska fundera på att göra något kortare. Kanske korta ner denna?

Sen är manuset lite jobbigt att läsa eftersom det handlar mycket om det visuella, så att det blir lite svårare att följa handlingen.

Ja, det är en hel del visuella saker men men det är inget jag stör mig över. I början känns det lite ”Sin City” och sedan blir det skön blandning av ”Rocky Horror Picture Show” och Dracula, ägaren är naturligtvis Willem Dafoe och cyklisten Richard E Grant (bara så att du vet).

Tycker dock att du ska lägga till att han bär på sin lilla väska redan från början men det var det enda som jag irriterade mig över. Samt att du hade skrivet ”en litet hall” någonstans.

Det var skönt att läsa något utan repliker. Repliker är svårt att skriva så skit i dem istället :)

Gillade det!

det är så här man ska skriva...= )

Jättebra, och spännande, ser allt väldigt klart framför mig, gillar den där långa gängliga cycklisten , i mina ögon är han dessutom lite albino.

En liten tanke, Inte för att jag vill ändra din historia(!!), men när jag läste "flickan rinner ner" så såg jag först hur hon försvann i en pöl på golvet (det blir väl så när man inte är van manusläsare=)) Men så var det ju inte.

Men en ide, till nån annan eller i ett annat projekt, så ...

Ja, tanken hade ju blivit då att den här mannen med vingarna hade skyddat en tjej som var på väg att bli likadan men inte förstått. I slutet hade cycklisten varit alldeles ensam.

Ja ja,

Ha det!

Jag hänger inte riktigt med. Visuell? Det finns ingen dialog så det är bara bilder man har att leka med. Kanske är det "dolda kameraanvisningar" jag lider av? Jag ville inte har "klipp till:" överallt. Men det är ju egentligen lite så, nära nog varje stycke är ett klipp.

Exempel:

"En siluett av en liten person passerar i det lysande fönstret. En större siluett omfamnar den mindre figuren på stilistiskt drakula-manér med läderlappsvingar. Ett långt YLANDE hörs.

klipp till:

Månen lyser starkt. Moln glider in över molnskivan. Ett FLICKSKRIK hörs. En fågel flaxar iväg.

klipp till:

Gatan är fortfarande folktom så långt ögat når. Lite papper blåser omkring."

Visst är det fult? Det borde man ju fatta ändå? Eller ny scen? Det går ju faktiskt att göra om en enda tagning om man vill, typ åka med kameran. Även om det är vanligare att klippa. Jag får nog överväga ett annat upplägg i så fall.

Längden på filmen är jag inte så orolig för. Det är en fråga om tålamod. Jag har försökt hålla ner antal "rum" för att slippa bygga oändligt antal platser. Det är nog det jag upplever som jobbigast.

Almi uppmärksammade en språkgroda som slank igenom, "rinna ner". När jag började skissa på berättelsen skrev jag väldigt fritt och för mitt eget inre öga såg jag en flicka som ledlöst faller ur någon famn, mao rinner ner. Det uttrycket blev aldrig renskrivet. "En litet hall" får jag väl skylla på att det är konsekvensen att vara gift med utlänning. Fanns det fler sånna fel?

Rocky Horror Show var en kul liknelse. Ja, bra ide. Tack.

Då jag sa visuellt så menade jag det så här: Det är väldigt specifikt HUR det ska se ut. Skugger, posters, grindar, det är allt väldigt bestämt samt att det är en väldig massa saker som syns. Och det är nog som du säger att då man inte har någon dialog så lägger man ner mer jobb på det visuella. Man skulle kunna vara enklare i språket kanske, ”Det finns skräp och papper på trottoaren” kan man ha ”Trottoar, skräp (och) papper” det kanske känns mindre specifikt då?

Om man nu ska ha kameraanvisningar så ska man ha dem dolda :) Men man skulle kunna ha ”Scenhuvud” (eller vad det heter, menar INT. GATA – NATT) men inte skriva ut KLIPP TILL. Tycker att ”klipp” oftast är ganska onödigt för kommer det ett nytt ”scenhuvud” så förstår man att det är en ny scen. Använda KLIPP TILL då man vill förtydliga att det tar slut där, kanske är en karaktär mitt uppe i att förklara varför hon kom sent till jobbet för chefen KLIPP TILL samma tjej sitter men en låda kontorsgrejer i famnen vid en busshåll plats. Så, en lång historia kort, du behöver inte klippa men kanske scenhuven?

Det ser lite ”lustigt” ut då det är så mycket text, det är man inte van vid. Kanske stycka upp texten lite? Det börjar ju med etablering av gatan, det är skuggor, siluetter av hus, sopor osv och sedan är det fokus på en poster vid sidan av grinden. Där skulle man kunna köra först etablering och sedan punkt (aka nytt scenhuvud) och så är vi vid grinden, som exempel på hur man skulle kunna stycka upp det lite.

Visst, ”rinner ner” kan tolkas som om hon rinner ner men om det hade varit fallet så tror jag att man hade skriv det tydligare, mer i stil med, ”rinner ner till golvet, hon bildar en pöl av vätska på golvet” (fast bättre naturligtvis :P) men annars så är ”ledlös” ett bra ord och det borde inte bli någon som fel tolkar det hela.

Jag har aldrig varit en stjärna på verken grammatik eller stavning men jag tror att det var det enda felet i manuset.

En stopmotionanimerad kortfilm. Gissningsvis runt 12-15 minuter dialoglös film om en cyklist som får punktering om natten och tar skydd i ett spökligt hotell när han råkar elakt väder. Där finner han en märklig värd och får ta konflikt med honom när cyklisten stör hotellvärdens obskyriteter genom att befria en saknad flicka.

Lite varning om att manuset är oformaterad rtf-dokument, men bör vara hyggligt manusläsbart ändå.

http://www.ida.liu.se/~gse/voodoo/huset.rtf

En siluett av en liten person passerar i det lysande fönstret. En större siluett omfamnar den mindre figuren på stilistiskt drakula-manér med läderlappsvingar. Ett långt YLANDE hörs.

Nu blir jag förvirrad! Visst kan hundar och vargar och fiktiva varulvar yla! Men aldrig att min gamle vän Dracula eller någon av hans gelikar skulle yla! Christopher Lee som ylande vampyr hade aldrig funkat i 70-talets Vampyrfilmer som dunkades in av Hammer Films i parti och minut. Funkar inte nu heller enligt mitt sätt att se det... eller rättare sagt höra det!

Kanske menade du att en varg i fjärran var den som ylade... och det är ju en stämningshöjare men skriv i så fall in detta i manus. Som man läser det nu blir just detta ljud kraftigt förknippat med dina silhuetter och det tror jag inte var avsikten.

Hoppas att jag inte tog i för mycket nu!

Men ett bra tips är att skapa ditt eget unika vampyrljud!

Visst kan hundar och vargar och fiktiva varulvar yla! Men aldrig att min gamle vän Dracula eller någon av hans gelikar skulle yla!

Aj, det har du rätt i. Nej, det är inte dracula som ylar, det är en varg eller hund skilt från vad som händer inne i fönstret. Fast när jag läser nu igen så "hör" jag ju att det är två ljud efter varandra. Det behövs inte två ljud, först ylandet och sen flickskrik. Jag måste bestämma mig vilket eller flytta ylandet. Jag tar nog bort ylandet helt.

Hehe, så dumt det kan bli. När man sitter och skapar kommer man på att ylande passar som handen i handsken. Så bra att det får man inte ändra på till varje pris. När man senare sitter och klurar och kommer på att det skall finnas nått mer, så vill man inte gärna radera saker hur fel de än är.

Shelly-> Jag grubblade en del på styckeindelningen faktiskt. Egentligen skulle jag inte behöva skriva nått manus alls, utan hade jag kunnat teckna bra hade lika gärna kunnat kasta mig över bildmanus direkt och lägga omkring lösa teckningar tills jag vore nöjd med manus. "Scenhuvud" brukar ju ha kontinuetet så länge det är en scen. Däremot kan man förståss finna mer slagfärdiga formuleringar, även om jag ogillar ofullständiga meningar. Jag kände mig inte riktigt hemma heller med att det blir mycket beskrivande, när det inte finns några dialoger.

Undrar om det är att frångå standard att ha olika radavstånd i styckeindelningen? Jag tycker inte man skall göra ny scen så länge man är på samma plats. Men om tre stycken, kan bilda ett större stycke genom att ha dubbelt radavstånd?

Jag gillar det fortfarande (sorry att jag inte svarade på det andra mejlet förresten), men jag tycker fortfarande att slutet är lite svagt. Att träffas av solens strålar och försvinna i en rökpuff är lite väl förutsägbart när Cyklisten väl har börjat bryta upp fönstret. Jag tycker att det skulle vara roligare om solljuset exempelvis förvandlade Ägaren till en vanlig fladdermus som Flickan fångar med en håv och trampar på eller nåt. (Då vill man förstås ha planterat håven i en tidigare scen.) Tja, det var ju bara ett exempel. Man skulle lika gärna kunna tänka sig att Ägaren flyr till sin kista i källaren, men i smyg har Cyklisten bytt ut kistan mot järnjungfrun i verkstaden, så Ägaren råka spetsa sig själv till döds.

Ja, som du förstår så tycker jag att slutet skulle trixas till lite så att det blev roligare. Exakt hur spelar mindre roll.

/Jakob

(det är okay, inga problem, jag uppskattade dina mail ändå, tack)

Jag har ett litet problem med att låta drakula smita. Då blir det fler rum och ännu mer att animera. Det är redan rätt långt. Så jag föredrar att låta upplösningen ske i entrén. Men att bli infångad är ett utmärkt drag. Jag har inte klurat ut hur man skulle göra en rökpuff i stopmotion ändå.

Flickan skulle kunna fånga drakula i vingarna och trycka ner den solljusförsvagade drakula mot trappen och cyklisten kommer och spetsar honom med stolsbenet han (redan) har. Då kan man göra en stopmotionförvandling från fladdermus, tillbaka till människa, från männsika till skelett och sen till generalsnus. Blir kanske lite jobbigt att göra, men helt genomförbart. Och om det blir bra blir det animeringens höjdpunkt. I så fall borde det vara smart att börja animeringen i den ändan så att man inte tröttar på slutet. Egentligen borde man ha en vänding, eller andra attack, men det känns som det blir för långt.

Jag är naturligvis öppen för förslag, gärna nått kreativt, helst genialt.

I övrigt? Nått som kommer att förändra själva filmen? Återigen, när jag läser igen hittar jag 100 saker man skulle kunna uttrycka bättre, men det förändarar inte själva handlingen, så det får bero tills vidare.

Tusen tack för alla glada tillrop.

Edit: Jag somnade en stund på sängen och nånstans i halvvaket tillstånd drömde jag min "film". Kul att ha sett den redan :-)

Och, så klarnade saken. Naturligtvis skall flickan göra hackefärs av dracula. Han har ju redan varit elak mot henne, så elak att hon kissar på sig av blotta närvaron. Så, hon skall köra pinnen i bröstet på honom med ett elakt hämdflin, efter det att hon dragit ner honom från sin vingliga flygtur. Att jag inte tänkte på det förut.

Bump: Jag har fnulat lite på slutet, men jag är inte riktigt nöjd ännu. Det blev kanske lite litterärt, men det blev å andra sidan rätt snabbt skrivet. Det gäller att skriva medan hjärnan är varm. Den som redan läst en gång förut kan bläddra fram till ca sidan tolv, eller INT. ENTRÉ - NATT (näst sista scenen). Jag redigerade inlägg ett i denna tråden med länk.

"Flickan tar stolsbenet från cyklisten och siktar en spetsig ända av stolsbenet mot mitten av kroppen på fladdermusen. Fladdermusen ser livlös ut. En kort eftertanke innan hon tynger ner stolsbenet med hela sin tyngd och stolsbenet sjunker ner i kroppen."

GIRLPOWER!

Mvh

Det nya slutet är bättre och kan nog bli ett bra klimax. Jag insåg också att jag missförstått en grej i den första versionen, för jag trodde att ägaren förvandlades till en fladdermus av vanlig storlek. Jag tänkte att eftersom huset förändrades av solljuset till att bli ett "vanligt" hus, så gällde detsamma för ägaren. Det skulle vara mer logiskt, men å andra sidan skulle det leda till ett komiskt snarare än skräckaktigt slut.

Bara en iakttagelse.

Vad gör ägaren om dagen, förresten? Man skulle kunna ha med en scen under dagen där cyklisten försöker ta sig in i ett rum där ägaren sover utan att lyckas ta sig in. (Kanske hörs snarkningar genom dörren, eller bara mystiska ljud, eller vad som helst.) Dagen går lite väl fort, och det borde gå att utnyttja den till att skapa lite mystik och kanske göra någon plantering inför vad som komma skall.

/Jakob

Vad som från början skulle blir ett litet stickspår, vars form jag tänkte ut först har vuxit utöver vad jag från början tänkt. Vad som skulle bli en minimalistisk story med en riktig början, mitt och slut i en schablon- och klyshorgie ser ut att växa snabbt till en längre film än jag antagligen kommer orka göra klart.

Jag har lite intriger i åtanke som kan petas in på den första dagen. Men jag tror jag börjar så här, och om det blir ork över så kan jag nog plantera in dem utan att det stör grundidén. Jag tyckte det var lite för uttstuderad att låta ägaren sova i en kista, men nått åt det hållet har jag funderat över. Å andra sidan är kanske just avsaknaden av var ägarne tagit vägen på dagen också kan bli spännande. Men snarkningar är kul idé och behöver inte vara så mycket rörelse för att göra bra.

Tack för alla glada tillrop, särkillt jakob som även utanför forumet tagit sig tid.

Jag har inte nämnt det förut, men när idén föddes såg jag för mitt inre öga, att jag skall försöka lägga energi på att göra ljuset väldigt rörligt i denna animering. I scener när dockorna inte rör sig alls, hoppas jag kunna låta ljus och skuggor ha rörelse hela tiden. Då kommer det inte att göra något om man får stopmotionflicker som jag misstänker kommer att bli, eftersom jag kanske tänker använda en webkameran. Vi får se.

• 2 months later...

Hm, när man kollar på internet hittar man bilder som träffar rättare än man tror.

Nedanstående är Lon Chanley i LONDON AFTER MIDNIGHT som tyvärr är en förlorad film. Jag vet inte hur det kommer sig men jag misstänker det finns undermedvetna tankar, för det är ungefär såhär jag föreställde mig min karaktär, fast dock/leranimerat. Kanske lite mer Max Schreck, men läderlappsvingarna är ju perfekt.

http://www.theolddarkhouse.com/Beyond%20the%20lost%20room/london6.jpghttp://www.theolddarkhouse.com/Beyond%20the%20lost%20room/london2.jpg

Nu är jag petig, en punkt för mycket.

"Dörren rubbas inte hur läge. Cyklisten tar i med hela sin kroppstyngd. Dörren förblir stängd."

Storryn är bra, klassisk drakula öppning. När jag var liten sände de stumfilmerna pâ tv frân 20 och 30-talet. Jag ser samma stämning framför mig när jag läser din text.

Jag var nog lite för liten för att se sânt pâ den tiden men lurade pâ nâtt sätt min mamma att fâ sitta kvar, men jag fick ju mardrömmar sen ocksâ.

Sâ nu funderar jag över mâlgruppen för en sâdan här film, barn eller vuxna?

Jag stör mig inte ett dugg pâ att du är tydlig i din beskrivning av miljöer i manuset.

Det är ju vad jag förstâtt en allmän uppfattning att text manus ska vara fri frân sâdat som beskriver kamerans âkningar och mijöer. Det ska lämnas fritt till regisören. Men jag menar att om man inte fâr vara tydlig när det gäller vad man ser som âskâdare sâ fâr man inte heller skapa "conseptual art" eller "story boards".

Stop motion skriver du, tecknat eller dockor/lera?

Jag ser verkligen fram mot att fâ se lite "art" frân denna film, om du tänkt dig själv som producent av den.

Det är möjligt. Jag har ibland en tendens att skriva långa meningar utan punkt och stor bokstav. Självklart är 20-talets stumfilmer den största inspirationskällan. Målgruppen är vuxna, och jag misstänker att det blir en väldigt smal film. Det blir dockor med ansikten i lera. Jag har inte börjat med modellbyggandet ännu, men jag har röjt i källaren som kommer blir modellstudio. Jag har lite spånskivor till matrial, en del lister och om allt går som jag tänkt skall jag få en skärmaskin så jag klippa till kartong i perfekta bitar.

Jag borde teckna lite storyboards men jag är rätt kass på att rita. Vi får se hur det går. Jag har ju dokumentären att göra också.

Jag borde teckna lite storyboards men jag är rätt kass på att rita. Vi får se hur det går. Jag har ju dokumentären att göra också.

Story board är väldigt bra och man behöver inte kunna rita annat än streckgubbar.

Men min poäng är om man skriver lika målande som du behövs ingen story board.

Det är därför jag tycker att man har rätt att måla med ord hur scenerna ska se ut om det uttrycksättet är rätt för en.

(Det var ju strejk bland Hollywoods manusförfattare för ett tag sedan. När man är på den nivån att man kallar sig manusförfattare så gäller nog strikta regler. Man är en i ett stort team. Där finns filmskaparen/tv producenten ofta i centrum, den som har filmen i huvudet. Filmskaparen beskriver sina idéer för manusförfattare som skriver dialoger eller hur plotten ska utvecklas och hållas samman. Tecknare som gör story boards utifrång filmskaparens direktiv.

Realistkonstnärer som gör conseptual art för att beskriva settings så som skaparen tänkt sig det hela. Allt finns i ett överflöd och det sållas friskt bland idéer men till slut finns ett paket av instruerande texter och bilder för en regisör att förlita sig på. Inte så stor konstnärlig frihet för regisören kanske. Men detta är industri och produktion med hög effektivitet.)