Gå till innehåll

Bra inlägg om svensk filmpolitik!


OP5

Recommended Posts

Har länge ansätts så...

 

Men det är bra att det tas upp på nytt. Speciellt som Per skriver att båda kritiker rosade fick otroligt begränsat med stöd. Det finns säkert punkter som är goda med SFI, men det finns tok likaså. Kvalitetsutskottet vari en grupp på 6-7 personer sitter och daltar om vad som är kvalité och därigenom beslutar vad som ska satsas på osv. är för mig ett stort skämt.

 

Framtiden är i vilket spännande, som Ruben Östlund sade i nått program, att bredbandsbolag (för att nämna något) borde vara med och stötta film. Sedan krävs det fler som Roy som vågar (!) säga sitt missnöje och säga hur idiotiskt filmstaben hos SFI har betett sig. För så vitt jag vet var det ingen annan än Ulf Stark och som nämnt Roy Andersson som uttalade sig politiskt på galan igår.

Och Roy har under hela året, och säkert tidigare åtkommande gånger sagt hur illa han ser på SFI:s brödraskap. För att sammanfatta; det finns få med ryggrad…

Länk till kommentar
Share on other sites

Nej det har inte länge ansetts så. Det är först nu, efter ganska mycket slit och kamp från ett antal filmare och personer i mediavärlden, som media börjar skriva om SFI ur ett annat perspektiv. Indoktrineringen i hur vi betraktar statlig film sitter väldigt djupt och särskilt bland journalister. Tyvärr.

 

Men jag tror också att det kommer en ny generation journalister ut på banan nu som inte har samma traditioner som den äldre (och extremt vänsterdominerade) journalistkåren. DN är den sista bastionen. SvD har skrivit flera ganska kritiska artiklar nu. Det är ett stort generationsbyte på gång nu. Stora maktförflyttningar mellan 40-talistgenerationen som går i pension och som hållit en järngrep kring kultursektorn och ett par hungriga generationer som tar över som har hållits tillbaka lite väl mycket för att det ska bli nyttigt. Man kan nog vara ganska säker på att 40-talisternas pension inte kommer att innebära att luta sig tillbaka och ta emot beröm för livsverket. Det lär bli precis tvärtom. Generationen som försökte sabba allt och nästan lyckades. Det är trots allt en generation som lyckats ta svensk film från storhet och världsberömmelse till total obskyritet (med några få undantag som bekräftat regeln).

 

Jag gillar Roy hemskt mycket. Han är en av dom varmaste människorna i filmbranschen. Öppen och lätt att prata med och nyfiken på vad vi andra gör MEN att han kritiserar SFI för att filmkulturen inte får tillräckligt med pengar när han själv lyfte ut 9 miljoner i förhandsstöd för senaste filmen känns obegripligt. Vad det har med ryggrad att göra fattar inte jag (han har jättemycket ryggrad på andra sätt).

 

Ruben Östlund verkar också vara en skön kille som går sin egen väg men VARFÖR är alltid lösningen på svensk films andefattighet att beskatta folk hit och dit? Vad är det för jäkla mossiga idéer egentligen? VARFÖR måste det vara självklart för alla filmare att film görs för allmänna medel? Jag fattar inte det där, har aldrig fattat det och kommer aldrig att fatta det trots att jag deltagit i den debatten i mängder av olika sammanhang i många herrans år nu. För mig är det enda naturliga att film betalas av publiken. Och om det inte räcker för att skapa bredd i svensk film måste staten gå in och göra det lättare för filmbolagen att verka.

 

Det är ju inte bredbandsbolagen som får betala den där skatten. Det är du och jag som får göra det när vi betalar för det prishöjda bredbandet. Samma onda cirkel. Vi får betala för att filmen får produceras och vi får betala för att se den OM vi ser den. Varför hela tiden denna jäkla beskattning av alla sveriges medborgare för att några få ska få göra film som några få tycker borde produceras och som extremt få ser?

Länk till kommentar
Share on other sites

Ryggrad är för att var en av att få som öppet uttalar sig.

Jag prisar Roy högre än Moodysson, DOCK gillar jag flera av hans filmer väldigt mycket. Men ska vi jämföra andelen pengar givna till dessa två regissörers projekt så blir det 40milj till Lukas och 9milj till Roy. Jag har börjat tro också mer på att det handlar om klimat i Sverige, då det verkar vara mer uppskattat med Roy film i Frankrike än i Sverige, därav också ekonomistöd.

 

När du menar att filmen ska betalas av publiken så blir det i det här fallet SF. Men det funkar väll inte riktigt? Jag har lite bristande kunskap här så jag får hålla igen.

 

Med framtid menar jag att föra upp på tapeten att göra det enklare att satsa vidare på en regissör eller dylikt som bör få en andra chans mm, vid en mindre framgång.

Länk till kommentar
Share on other sites

Att filmproduktion på ett eller annat sätt skall betalas av/genom distributören är väl det enda rimliga. Det är väl så en sund näringsverksamhet fungerar att produktionen betals av intäkter från försäljning i slutändan. Sen att det kan behövas stöd och hjälp på olika håll är en sak, men det är det som måsta vara målet. Det är så världens största filmindustri Hollywood är uppbyggd. Det är bara hör i europa som bidrag blivit en norm och permanent lösning.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jamen att bara uttala sig om vad som helst och helt grundlöst tycker inte jag ger ryggrad.

 

Däremot har Roy ryggrad på många andra sätt. Han går sin egen väg och har sin helt egna stil och jobbar konsekvent med den stilen. Sånt är inspirerande. Och så har han ryggrad för att han är generös i en bransch som mestadels består av avundsjuka torrbollar.

 

Men att sådär koordinerat som det var att först etablera kulturministern på plats på läktaren tidigt i showen och sedan dramatiskt korsklippa när Roy levererade sin "svidande kritik" i tacktalet kändes för min del bara riggat och märkligt. Inte riktigt lika töntigt som Moodysson och Musse Pigg-öronen och fuck you men ändå ta emot pris och mingla med kändisar.

 

Det lyder dubbelmoral i de fina salongerna. Och Roy är med och spelar där. Man kan inte lyfta in miljoner och samtidigt försöka driva nånslags myt om att man står utanför och aldrig får några pengar. Man kan kritisera systemets konstruktion osv - men det gör han egentligen inte.

 

Och som svar på din fråga om SF; ja självklart redovisas intäkterna från biografbiljetterna genom distributören.

 

Vi filmare är i grunden positivhalare, illusionister och underhållningsförsäljare. Vi får aldrig glömma bort det. Gör man det så tappar man spåret. Man gör en film och sedan visar man filmen i ett tält och om filmen är bra så har man råd att göra fler filmer och leva på det. Och om filmen är dålig får man se till att göra en jävligt mycket bättre film nästa gång så att det kommer någon till tältet. Så skapades filmkonsten. Det är filmkonstens kärna och det har aldrig gått att ändra på under filmens historia. Hur mycket man än försökt med olika statliga modeller, censurinstanser, smakinstanser, propagandainstanser, SFI-instanser osv. Kärnan är kvar där. Följer man inte kärnan så misslyckas man.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...