Jump to content

Hårddisk för långtidslagring

simonrahnster
 Share

Recommended Posts

Hejsan!

Filmade ett bröllop i sommras och har fortfarande kvar 120 gb material på datorn.

Brudparet i fråga är nöjda, men verkar ändå vilja ha möjlighet till att ändra i framtiden osv.

Sa då att jag kunde köpa en hårddisk och föra över materialet, så får dom göra vad dom vill. Lägger över "ansvaret" på dom med andra ord;)

Då är frågan, sa att en hårddisk liggger runt 500-lappen för 160 gb, vilket jag behöver.

Duger en sådan här? (tänker mig att den kanske ligger i bankfack eller ngt liknande)

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010115124

Eller ska man bara ge dom en hårddisk utan hölje/kabinett?

http://www.dustin.se/DacsaPortal/?ProdID=5010103207

Tack på förhand!

...Lägger över "ansvaret" på dom med andra ord;)

Just därför hade jag satsat på disken från Lacie. En disk utan hölje har ju elektronik oskyddad på undersidan och om dom inte är medvetna om ev risker med det så kan disken leva farligt när det tas där med fingrar/tummar när dom flyttar på den.

Har du filmat på minneskort? Om inte är det ju bara att spara projektfilen på en USB-sticka eftersom du förhoppningsvis har banden kvar.

(Nu fattar jag iofs att du vill skeppa över ansvaret på brudparet - så det kan ju vara bra att ge dom en disk)

2007 dog tre LaCie-diskar hos mig. Jag kommer aldrig mer att köpa en LaCie-disk. Smörja.

Bra att veta: 9 av 10 ggr när LaCie's diskar dör är det pga att elektroniken i själva lådan pajar. Så oftast går det att rädda det som är på disken genom att plocka ut disken och sätta den i en stationär burk eller i en annan extern låda. Det är dock jobbigt om man har deras "Big disk" som är raidad av elektroniken, då måste man hitta en annan "Big disk" låda för att rädda materialet. Plus att garantin ryker.

Vissa ÅF har "rätten" att öppna och rädda materialet med bibehållen garanti.

/Max

Jag är ingen expert på hårddiskar, men har hört av it folk på mitt jobb att hårdiskar som används en kort tid men sedan står still en lång tid kan kärva och helt enkelt inte starta.

Jag hade gjort band till dem.

Är det någon som vet med absolut säkerhet att detta påstående är fel är jag tacksam att få reda på detta så jag kan nypa de där it killarna i näsan.

För mig var det naturligtvis tre st Big Disk som rök. LaCies affärsidé är "snygg design av andrasorteringsdiskar". LaCie tillverkar inte diskar alls. Dom tillverkar lådor designade av F A Porsche och liknande och sedan köper dom billiga partier av framför allt Maxtor och trycker in i lådorna.

Ytterligare på minussidan är att jag aldrig talat med en trevlig LaCie-representant på någon mässa jag varit på. Dom känns alltid överlägsna och tror att dom är Balla Allan bara för att dom pröjsat Porsche för att rama in lågprisdiskarna.

Den enda disk jag litar någorlunda på idag är Seagate. Oftast dyrare men helt klart värt den extra pengen. jag har väldigt bra erafernheter av Amitechs externa chassin (trots ohyggligt ful design). Så en Seagate i ett Amitech chassi skulle jag rekommendera. Macoteket hade ett tag en låda dom kallade för ALU som var både snygg och väldigt bra.

när man gör backupp på servrar och dylikt, typ för en bank där infon inte får försvinna, så spar man ju alltid som en säkerhetskopia på band. Bara för att HDD inte duger. Så du kan ju mosa in det i en HDD och sen även spela över det på band, eller ge dem banden, så har de ju dubbelt upp.

Kan instämma i kritiken mot Lacie Big Disk. Jag hade en nyinköpt extern hårddisk som dök efter ett par dagars användande. Fick en helt ny, men det är påfrestande med returer.

Har också hört att Maxtor ska göra dåliga diskar, men det sitter två i min dator och har aldrig haft några problem med dem. Western Digital och Seagate har jag bara hört gott om.

Jag tar dock säkerhetskopiering på allvar. ;) Jag har en lokal kopia av Voodoo Film liggandes på min dator. På en annan hårddisk har jag versionskontroll (Subversionserver). På en tredje har jag backup av nyss nämnda. På en fjärde har jag backup av backupen. På en avlägsen server har jag återigen backup av backupen. Sedan bränner jag periodiskt ut ytterligare backup som dvd som jag dumpar på andra geografiska ställen i händelse av brand eller inbrott.

Man ska egentligen aldrig lita på något medium för långtidslagring eftersom allting kan gå sönder. Men om du lämpar över ansvaret så är det upp till brudparet ifråga att se till att göra säkerhetskopior. 160 GB är ju rätt mycket så det finns inte så många smidiga alternativ än hårddiskar. Lägger du det på miniDV så blir det 12 stycken fulla band. Lägger du på DVD-skivor blir det sisådär 37 skivor att bränna... Jag hade nog velat ha haft det både på band och hårddisk.

Har själv upplevt en gammal hårddisk som inte gick att starta när den varit avstängd några år (min första PC från 1994 som jag testade att starta av nostalgisjäl, men det gick inte, hårddisken vägrade snurra igång). Det har även hänt att jag råkat tappa en hårddisk i golvet som tvärdog av det. Men gör man säkerhetskopia på fler ställen och förnyar dessa emellanåt så ska man väl kunna få rätt så säker långtidslagring.

Har också hört att Maxtor ska göra dåliga diskar, men det sitter två i min dator och har aldrig haft några problem med dem. Western Digital och Seagate har jag bara hört gott om.

Maxtor är det inget fel på. Dom säljer nuemera bort alla sina dåliga andrasorteringsdiskar till LaCie och behåller dom som funkar. Så man kan säkert köra Maxor utan att oroa sig.

Jag tar dock säkerhetskopiering på allvar. ;) Jag har en lokal kopia av Voodoo Film liggandes på min dator. På en annan hårddisk har jag versionskontroll (Subversionserver). På en tredje har jag backup av nyss nämnda. På en fjärde har jag backup av backupen. På en avlägsen server har jag återigen backup av backupen. Sedan bränner jag periodiskt ut ytterligare backup som dvd som jag dumpar på andra geografiska ställen i händelse av brand eller inbrott.

Så vi kan känna oss lugna med att du har tillräckligt med back-up av Voodoo Film? ;)

Jag måste säga att Lacie (Porsche modell P3 ) har fungerat utmärkt i alla år hos mig. Jag är inne på min 7:e disk, tack vare att de fungerat bra. Vad jag har hört är att de tidigare byggde chassi med värmeproblem, men menar ni att dessa diskar kommer att ge med sig? Vågar inte tänka på den dagen då allt jag spareat genom åren på dessa diskar.

Anders

• 4 weeks later...

Nu kraschade min LaCie-hårddisk igen. Samma fel som första gången. Service/utbyte nästa. :x

[citat=Ronnie]Så vi kan känna oss lugna med att du har tillräckligt med back-up av Voodoo Film? ;)[/citat]

Man kan aldrig vara för säker. Jag kanske skulle ta en tripp till Svalbard och försöka övertala dem att även lagra Voodoo Film. ;)