Gå till innehåll

Recommended Posts

Postad

Detta är ett novellfilmsmanus som jag kommer regissera, med Crazy Pictures som filmteam, i ett projekt som hålls av Film i Öst. Projektet heter 3x3 och det går ut på att de sätter ihop en manusförfattare, en regissör och en musiker i tre olika grupper. I denhär gruppen står jag för regin och manuset är skrivet av Linnéa Nestor. Varje grupp får ett startbelopp på 50 000:- och sen får man va med i olika workshops med profissionella regissörer och producenter. Våran budget för filmen ligger på ca 130 000:- så vi kommer söka mer pengar utöver de 50 000:- vi fått. Vi har även Lisa Münthe som handledare och manusförfattarna hade Hans Gunnarsson som skrivt både Arn och Ondskan som handledare i skrivandet.

Filmen kommer filmas under våren, runt mars. Därför behöver jag nu en massa kommentarer och feedback på manuset så det kan bli så bra som möjligt. Alla stora eller små kommentarer är välkommna.

Manuset handlar kort om Elmin och Lina, två vilsna personer som träffas under en tid i deras liv. Tillsammans möts de någonstans på mitten och en fin vänskap uppstår. Men kan det hålla?

Version 2 finns längre ner i tråden!

Typ: Novellfilm

Längd: 12 sidor

Skriven av: Linnéa Nestor

Postad

Har läst manuset och vad kan jag säga? Har faktiskt inte så mycket att klaga på, men det jag känner rent spontant, som JAG skulle ändra på är iaf detta.

Det kan bli lite hoppigt med alla flashbacks, så någon skulle utan problem kunna tas bort, för att ge rytmen lite hjälp på traven, som t.ex scen 7, den på badhuset.

Slutet vid brevlådan gav lite övernaturliga vibbar, gillade inte att han hittar en legobit där och att tjejen har samma röda skor. Men det är nog en smakfråga, funkar det? Visst, men jag skulle hellre se att de bara stöter på varandra. Och ge Johanna en annan dialekt än Lina.

Men men, jag gillar manuset otroligt mycket, känns som en riktig festivalvinnare, så kör på. Detta kommer att bli skitbra. Visst känns det lite som att man sett detta förut, men det gör inte speciellt mycket.

Postad

Jag tycker att det va fint, men jag gillar inte slutet. Det känns som att dom kom undan för lätt. För präktigt. Skulle hellre vilja se att det va Linas val som gör att dom inte kan träffas längre och inte nåt som dom inte kan råda över som en sjukdom om du hajar vad jag menar. Och att han inte träffar Johanna utan kanske att han är vuxen och träffar sin fru och deras barn istället. Det är synd om folk som blir sjuka men de e inte lika synd om folk som gör dumma val och då blir det inte lika snuttigt. Annars bra.

Postad

Tog en stund för mig att veta om Elmin var en tjej eller en kille, ett tag kändes det som om de var två tjejkompisar.

Tycker att det började bra med mattades av, "Everything is poetry" var kanon (särskilt efter något som hände idag, hade jag läste detta då det hände hade jag sagt everything is poetry och gått vidare)

Kalla mig trist men jag skulle vilja se ett "Everything is poetry" på slutet, det kanske är lite kliché. Slutet nu tycker jag känns lite svagt, skulle vilja kan ett ordentligt slut, nu känns det lite som om det rinner ut i sanden.

Ps, ta bort "baby"?

Glömmer alltid att säga om jag gillade saker eller ej, och jag gillade det, ett starkare slut och det blir kanon. Jag irriterade mig inte på flashbacksen och tycker att det flöt på bra.

Postad

Tack för konstruktiv kritik! Tycker det är kul att folk verkar gilla det!

Har undern en tid nu snackat med manusförfattaren om mina idéer som regissör och vi har bollat fram och tillbaka. Mycket om vad själva kärnan i filmen är och vilka personerna är. Jag har kommit fram till att jag tycker det är väldigt bra jag själv, men jag tycker det fattas små saker på några ställen. Jag försökt lägga ut storyn i en "rak" linje för att kunna följa händelseförloppet bättre, och sen se vilka delar av deras relation som man kanske skulle behöva gå närmre på, förstora.

Sen har även jag påpekat slutet för henne. Först var jag inte jätteförtjust i det, men efter att vi pratat mer och mer om filmen har jag gillat det. Det temat hon hade i huvudet var "Varje människa är utbytbar" Och efter att ha tänkt på det lite så gillar jag slutet mer o mer. Det skulle kunna göras bättre, men jag tror det är själva uppbyggnaden till slutet som man skulle lägga vikten på. Eller vad tror ni?

I veckan kommer hon troligen få fram en ny version på manuset efter våra pratstunder. Postar det här då direkt!

Tack för ni tar er tid o läsa!

Postad

Jag gillar manuset skarpt och kommer inte kunna komma med så mycket användbar kritik.

Jag måste hålla med Shelly att det börjar riktigt bra men mattas av lite mot slutet. Jag har tyvärr inga lösningar men någon ändring på slutet kanske skulle få en liten bättre effekt på budskapet i filmen. jag tror jag missade grund budskapet men fann mycket annat i storyn. Jag satt och funderade på Elmins känslor i slutet, går dom att göra mer tydliga? Det kanske blir mer tydligt när det kommer på bild och man får se slutscenen på hans ansikte?

jag har fått egen erfarenhet av att vara extra tydlig med sin tanke lönar sig.

Hon svarar ju som han svarade i början, kanske hon passar honom bättre? Eller gör det att hon blir ointressant i Elmins ögon?

Jag älskar Linas karaktär, vassa repliker med glimten i ögat.

Ska filmen spelas in på 16mm?

Lycka till Danell, tror det kommer bli en kioskvältare

Postad

Tack för de snälla orden. Ja vi tänker fortfarande på slutet, men det är svårt. Kommer du på något, skriv!

Filmen kommer filmas i HD 1080p med en 35mm-adapter. Så den kommer se riktigt bra ut. Ljudet kommer spelas in med professionell utrustning från BTH så den kommer låta lika bra med =)

Postad

Hej! Jag invänder mot att Elmin sitter still på en buss och skriver ett vykort. Det känns som att det vore bättre med någon lite mer exotisk/karismatisk plats för att liva upp den delen av filmen. Håller med någon som tidigare tyckte att det vore bättre om Lina åkte någon annanstans istället för att vara på sjukhuset.

Jag kan ana ett problem med dialogen. Den känns lite sökt i syfte att få fram en röd tråd. Jag är nog personligen förtjust i mer realistisk dialog som kanske inte alltid måste föra handlingen i spikrak riktning framåt.

Men jag tror filmen kan bli rätt mysig på nåt sätt och jag skulle vara sugen på att se det färdiga resultatet.

/Johan

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

• Skapa nytt...