Jump to content

Children of Men effekt?


Recommended Posts

Hur kan man smällta ihop bilderna lika bra som dem gjort i Children of Men i deras otroligt långa scener som ser ut att vara endast en scen men som inte är det.

Ända sättet jag vet är att man snurrar kameran tillräckligt kraftigt så de blir bara fartränder i luften sen smällter man in de i nästa scen. Men de ser mer advancerat ut på Children of Men.

 

Har försökt söka runt lite hur man gör men vet inte direkt vad jag ska söka på när jag inte vet vad denna effekt kallas :P

 

Någon som vet hur man gör på andra vis?

Link to post
Share on other sites
Har försökt söka runt lite hur man gör men vet inte direkt vad jag ska söka på när jag inte vet vad denna effekt kallas :P

Kan bero på att den inte har något namn.

 

Att sätta ihop två klipp är mycket svårare än du tycks tro och sättet man gör det på kommer ju att variera helt och hållet beroende på hur sekvensen är.

Du får alltså vara mer specifik i din fråga.

Link to post
Share on other sites

Tycker inte alls att frågan är ospecifik...

 

Sättet som du beskriver funkar ofta väldigt bra. Tänk gärna på att panorera med ungefär samma hastighet när du gör de båda klippen. Om du vill göra det mer avancerat så kan ett alternativ var att "morpha" några frames i en skarv för att få en mjuk övergång.

Link to post
Share on other sites
Tycker inte alls att frågan är ospecifik...

 

Sättet som du beskriver funkar ofta väldigt bra. Tänk gärna på att panorera med ungefär samma hastighet när du gör de båda klippen. Om du vill göra det mer avancerat så kan ett alternativ var att "morpha" några frames i en skarv för att få en mjuk övergång.

 

Frågan är visst ospecifik. Om han vill matcha en handhållen kamera som följer en person i ett öppet landskap får man gå tillväga på ett helt annat sätt än om man vill matcha en mjuk åkning på ett ställe där man lätt kan dölja övergången.

Link to post
Share on other sites

Finns typ hur många sätt som helst... och i "Children..." körde dom nog de flesta inkl att dataanimera fram de frames som "saknades" i övergången mellan två kameror.

 

http://www.vfxworld.com/?atype=articles&id=3127

 

Men det är ju som Jawo skrev, man får anpassa metoden efter scenen. Ibland är det ganska enkelt, men är det rörlig kamera tycker jag själv att det svåraste är att matcha farten i rörelsen mellan tagningarna.

 

/Max

Link to post
Share on other sites

På sommaren slänger jag alltid up kameran mot himmelen (inte bokstavligt ;D )

 

Alltså blått, sen gör jag likadant när jag startar filma.. Gjort så i någon film,, blev riktigt snyggt. Men som sagt, fartränder.. räcker med att de är åt samma håll och utav liknande färg för att få de bra! Tex Asfalt är bra. Likaså gräs. Typ fler"mönstrikt" är inte lika lätt.

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...