Jump to content

Roy Anderssons - Sånger från andra våningen

Recommended Posts

Jag vet att det finns flera här på forumet som gillar Roy Anderssons produktioner och rekomenderar dom. Så jag tittade därför på filmen Sånger från andra våningen som vissa är helt lyriska över.

Men personligen så tyckte jag inte om filmen. Det känns konstig, långsam, tidvis konstig dialog, demprimerande och vissa scener som rent dåliga. Tex scenen där utlänningen blir nerslagen känns riktig "B". Jag vet att Roy Andersson hyllas som en filmens mästare men jag kan absolut inte förstå varför. Nu är ju detta med smak väldigt subjektivt förstås.

Kan någon som tycker den är bra, förklara vad är det som är så bra? Vad är det som inte jag ser medans andra höjer den till skyarna?

Mats Findell

Grängesberg

Ja det är ju ingen actionfilm om man nu förväntar sej det, den är långsam, den är konstig, det är deprimerande människor med i filmen, precis som det ska va. Vissa, där ibland jag själv inräknad, tycker att det är roligt att kolla på. Det finns en annan nerv i filmen än i vanliga filmer iom långa tagningar och amatörsådespelare. Det är vad jag tycker är bra med Sånger från andra våningen. Det är som en fantasivärld där vad som helst kan hända.