Gå till innehåll

Manus: När Jan Larsson blev en annan människa (12 sidor)


Fredrik

Recommended Posts

Titel: När Jan Larsson blev en annan människa

Voodooversion: 1

 

Det här är ett manus baserat på Jonas Karlssons novell "Brevet".

 

Det handlar om ett vardagsdråpligt, svart men lätt parodiskt, mysterium. Om ett pussel, och jakten på att hitta de rätta bitarna.

 

Vill gärna höra vad ni tycker om det här. Håller historien? Förstår man huvudkaraktärens drivkrafter? Vill du se det som film?

När Jan Larsson blev en annan människa_version_1_0.pdf

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag gillar det MEN jag är inte helt hundra på att jag verkligen förstår vad som hände på slutet, var det brevet han var ute efter hela tiden eller var det ett nytt brev? (Känner mig dum då jag inte förstår saker) Gillar i alla fall Jan och jag ser det så här: att han uttråkad och skapar lite drama i sin vardag. Något som i alla fall jag kan relatera till. Sen om det är så det är meningen att jag ska tolka det är en helt annan sak.

 

Mannen med rocken är det enda. Jan verkar tänka att den här männikan endast är en budbärare inte att det är han som skrivit brevet och säger, "Någon vill mig någonting" och för mig känns det lite märkligt. Själv hade man kanske frågat vem han var och vad han ville...

 

Jag kanske har tolkat allt fel? Det hade varit kul att veta hur andra upplevde det.

 

Manuset var bra skrivet, inga problem eller saker som jag störde mig på och jag hade nog kollat om jag slagit på teven. Kanske hade jag i slutet som sagt kanske inte känt att jag kanske inte fattade det men det verkar inte påverka mig så mycket för jag gillar det i alla fall.

Länk till kommentar
Share on other sites

Shelly: roligt att du verkar gilla manuset! Ang. din tolkning så vet jag inte riktigt vad jag ska säga.. :) Personligen tycker jag inte att det är Jan själv som skapar drama i sin vardag - det här är bara något som händer honom, och han vill verkligen bara veta vad och varför! Det är inte meningen att det ska vara så komplicerat egentligen.. Kändes det komplicerat?

 

Vore kul att höra om fler upplever det på samma sätt!

Länk till kommentar
Share on other sites

Tycker att det är en fin lågmäld historia (har inte läst novellen) om en man som ser ett mysterium/händelse vars lösning ger mening i ett ganska händelselöst kontorsråtteliv. En rolig och märklig sak är att hans namn är Jan Larsson, som måste vara ett av de vanligaste namnen i Sverige. En "normal" människa som hette Jan Larsson skulle vid åsynen av brevet kanske tänka att "oj - där ligger ett brev till en människa som har samma namn som jag" men vår hjälte är övertygad att det har med honom att göra vilket tyder på att han undermedvetet längtar efter någon slags förändring i sitt liv...

 

Jag vill hemskt gärna se denna film! Välskrivet och intressant! Lycka till!

 

/peter

Länk till kommentar
Share on other sites

Håller med dig om att det finns en viss risk med skjortorna och dagarna.. Tror iaf att det är viktigt att man känner att det går en viss tid där, men det kanske är bättre att bara skriva "Några dagar senare" (även om det känns som en lite trist lösning).

 

En extra sidokaraktär är kanske också en bra idé, om den kan förstärka berättelsen eller Jans karaktär på något sätt.

 

Vad gäller replikerna så ska jag inte ta åt mig äran, de är till 95% tagna rakt av från novellen.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...