Gå till innehåll

Får man ta musik från en film?


dave

Recommended Posts

[citat=Tristan]Jag tror det är ok om musiken inte överskrider30sec.. dvs du får andvända 30sec av låten utan att betala något.. men jag e dock inte säker.. kolla med © värket :)[/citat]

Detta stämmer inte, man får inte "låna" alls. Det där tramset om 4 takter är också en myt.

Länk till kommentar
Share on other sites

Anledningen till att inget hänt på med alla StarWars fanfilms är att Lucasarts bara tycker det är skoj att folk gör fanfilms om StarWars. Skulle dock någon tjäna pengar på sin fanfilm skulle Lucasarts vara där direkt!

 

Det kan ju vara lite anorlunda från film till film. En del tycker det är skoj och en del blir bara griniga... Bästa att höra sig för :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=orange]Anledningen till att inget hänt på med alla StarWars fanfilms är att Lucasarts bara tycker det är skoj att folk gör fanfilms om StarWars. Skulle dock någon tjäna pengar på sin fanfilm skulle Lucasarts vara där direkt!

[/citat]

 

jaså är det så det fungerar..? Men det kan väl inte stämma? Då skulle väl jag kunna göra en film med massor med copyright-musik för ingen har väl lust att stämma en 16-åring? Det är väl stim som är på en direkt då eller? Inte lucasarts om jag i sådana fall skulle använda starwars intro..

Länk till kommentar
Share on other sites

Alltså.. det är nästan ingen som vet hur det här med copyright osv funkar förutom i praktiken. Måste nästan anlita någon lag expert.. Finns massor med "underhållnings Advokat" Firmor typ.. såg en dokumentär om detta.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=lilla_farbrorn]

jaså är det så det fungerar..? Men det kan väl inte stämma? Då skulle väl jag kunna göra en film med massor med copyright-musik för ingen har väl lust att stämma en 16-åring? Det är väl stim som är på en direkt då eller? Inte lucasarts om jag i sådana fall skulle använda starwars intro..[/citat]

 

Jo, det är ju lucasarts som har rättigheterna för det de gjort och inte STIM. Jag läste iaf det jag skrev på fanfilms.com så det komemr därifrån :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Har hört att du kan ha så mycket tillåtelse du vill från en artist att använda hans/hennes musik i din film, men om artisten är STIM ansluten hjälper det inte ett smack... måste betala STIM pengar ändå.

Enklast är väl kanske att ta kontakt med STIM själva och fråga.

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Nä, STIM-pengar rör det sig inte om, men jag kan i sammanhanget inflika att man för att få rättigheter till ett upphovsrättskyddat musikstycke kan gå genom STIM, då de har god koll på vem som sitter med rättigheterna.

 

Så gjorde min producent, och efter att han skickat relevanta uppgifter till STIM så såg de till att vidarebefodra dessa till rätt person på rätt företag, vilket underlättade kontakten en hel del.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...