dave Posted June 28, 2004 Share Posted June 28, 2004 Hej! jag har planerat att ev. göra en slags parodi.vart går gränsen? får man ta musik från den filmen man ska göra parodi av? 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Desecrated Posted June 28, 2004 Share Posted June 28, 2004 Nej. det är aldrig lagligt att ta musik. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tristan Posted June 28, 2004 Share Posted June 28, 2004 Jag tror det är ok om musiken inte överskrider30sec.. dvs du får andvända 30sec av låten utan att betala något.. men jag e dock inte säker.. kolla med © värket :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Ior Posted June 29, 2004 Share Posted June 29, 2004 [citat=Tristan]Jag tror det är ok om musiken inte överskrider30sec.. dvs du får andvända 30sec av låten utan att betala något.. men jag e dock inte säker.. kolla med © värket :)[/citat] Detta stämmer inte, man får inte "låna" alls. Det där tramset om 4 takter är också en myt. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bear Posted July 2, 2004 Share Posted July 2, 2004 Men på Fansidor som theforce.net har en del filmer. Där används musiken i nästan varje film. Där har det inte blivit några stämningar och sånt, Så risken är liten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted July 2, 2004 Share Posted July 2, 2004 Anledningen till att inget hänt på med alla StarWars fanfilms är att Lucasarts bara tycker det är skoj att folk gör fanfilms om StarWars. Skulle dock någon tjäna pengar på sin fanfilm skulle Lucasarts vara där direkt! Det kan ju vara lite anorlunda från film till film. En del tycker det är skoj och en del blir bara griniga... Bästa att höra sig för :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
lilla_farbrorn Posted July 4, 2004 Share Posted July 4, 2004 [citat=orange]Anledningen till att inget hänt på med alla StarWars fanfilms är att Lucasarts bara tycker det är skoj att folk gör fanfilms om StarWars. Skulle dock någon tjäna pengar på sin fanfilm skulle Lucasarts vara där direkt! [/citat] jaså är det så det fungerar..? Men det kan väl inte stämma? Då skulle väl jag kunna göra en film med massor med copyright-musik för ingen har väl lust att stämma en 16-åring? Det är väl stim som är på en direkt då eller? Inte lucasarts om jag i sådana fall skulle använda starwars intro.. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ProZ Posted July 4, 2004 Share Posted July 4, 2004 Alltså.. det är nästan ingen som vet hur det här med copyright osv funkar förutom i praktiken. Måste nästan anlita någon lag expert.. Finns massor med "underhållnings Advokat" Firmor typ.. såg en dokumentär om detta. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
orange Posted July 4, 2004 Share Posted July 4, 2004 [citat=lilla_farbrorn] jaså är det så det fungerar..? Men det kan väl inte stämma? Då skulle väl jag kunna göra en film med massor med copyright-musik för ingen har väl lust att stämma en 16-åring? Det är väl stim som är på en direkt då eller? Inte lucasarts om jag i sådana fall skulle använda starwars intro..[/citat] Jo, det är ju lucasarts som har rättigheterna för det de gjort och inte STIM. Jag läste iaf det jag skrev på fanfilms.com så det komemr därifrån :) 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
kobe Posted July 5, 2004 Share Posted July 5, 2004 Har hört att du kan ha så mycket tillåtelse du vill från en artist att använda hans/hennes musik i din film, men om artisten är STIM ansluten hjälper det inte ett smack... måste betala STIM pengar ändå. Enklast är väl kanske att ta kontakt med STIM själva och fråga. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eRsk Posted July 21, 2004 Share Posted July 21, 2004 Inse att det inte har med STIM att göra. Du betalar inte stim pengar! Du köper rättigheter för att få spela låten. 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
jbergman Posted July 21, 2004 Share Posted July 21, 2004 Nä, STIM-pengar rör det sig inte om, men jag kan i sammanhanget inflika att man för att få rättigheter till ett upphovsrättskyddat musikstycke kan gå genom STIM, då de har god koll på vem som sitter med rättigheterna. Så gjorde min producent, och efter att han skickat relevanta uppgifter till STIM så såg de till att vidarebefodra dessa till rätt person på rätt företag, vilket underlättade kontakten en hel del. /Jakob 0 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts