Jump to content

Manus: Alla ska med (7 sidor)

Recommended Posts

Manusets största problem, vilket jag tror har försökts påtalas av flera, är att berättelsen är för endimensionell. Den berättar hur jobbigt det är att sitta i rullstol, men ingenting mer! För att man ska intressera sig för denna konflikt så måste man få se andra sidor av det, verkligheten är ALDRIG så enkel eller enspårig (även om det ibland kan kännas så). Du MÅSTE göra din historia mer komplex, som det är nu så bryr man sig inte om huvudkaraktären - och det är ju verkligen illa.

En konsekvens av att historien är så endimensionell är att man får känslan av att du försöker tala om för oss vad vi ska känna (det som jag tror vilcans kallar för PK-varning). Du trycker upp dina åsikter i våra ansikten utan att vi själva har fått känna efter och komma till egna insikter. Som åskådare vill man känna sig smart; när man har läst ditt manus känner man sig underlägsen och manipulerad.

Ditt försök att förtydliga temat längtan är ett bra försök, men lyckas inte! Framförallt så har du krånglat till det alldeles för mycket. Parallellhandlingen och tillbakablicken är väldigt svåra att få grepp om, de är för vaga i sin beskrivning och det framkommer inte riktigt vad du försöker säga..

Det finns saker i manuset som är bra, men jag tror att du måste se över de här delarna för att det ska bli intressant nog.

Jag kom på en radikal idé: Hon dör inte i slutet. Det vore intressantare om man trodde att hon skulle ta livet av sig, men hon gör inte det egentligen. På nåt sätt alltså. Typ att hon har en tjock madrass nedanför huset. Bara en tanke för att få bort det lite för klassiska att någon det är synd om tar livet av sig. Det känns liksom lite banalt och meningslöst. Det vore kul att vända det till att hon inte alls har det så dåligt som man tror i resten av filmen. Men det vill du säkert inte. :-)

Och nej, storyn håller inte. Den känns fortfarande lite väl PK (och med det menar jag politiskt korrekt) och banal, men den blev klart bättre när du gjorde glimtar om hoppet i slutet. Man blir nyfiken på vad hon håller på med. Rätt genomfört kan det säkert bli en okej film ändå.