Jump to content

skapa stämning i scräckfilm!


Recommended Posts

Jag håller med vad de flesta snackat om, om att de ska vara mörkt, men så att det ändå syns vad som händer, och att det ska vara musik.

Fast musik behöver det ju inte vara hela tiden, ibland kan ju själva tystnaden vara kuslig, och sedan när något händer, blir det en högljudd ljudeffekt så att publiken hoppar till.

Sedan är det ju läskigt att man inte vet vad som ska hända, eller vad för något det är som smyger omkring i skogen. Sedan kan det ju även funka med att publiken vet vad som ska hända, men att karaktärerna inte vet.

Men om något läskigt händer, så att du vill ge tittarna en "hjärtattack", är det viktigt att det är snabba klipp, för om någon hoppar fram bakom ett träd i mitten av ett klipp, blir det inte lika läskigt.

Link to post
Share on other sites
  • 2 weeks later...

En cool idé kan vara till exempel att personen går runt i en mörk läskig skog. Det ska vara lite dis längst med marken. Plötsligt kan en silhuett av ett monster eller mördare dyka upp i bakgrunden som swoshar förbi mellan träden. Kan bli riktigt läskigt, glöm bara inte den rätta musiken till det!

Link to post
Share on other sites

Förrästen, ska filmen utspela sig i en dunkel skog på dan eller i en mörk skog på natten? För jag ska spela in en sckräckis som utspelar sig i en snöfylld skog på natten, bara ett problem: även fast våra ögon uppfattar skogen som rätt ljus på vintern på natten så är det bäcksvart för kameran! Hur löser man det?

Link to post
Share on other sites

Vill du gora en riktigt bra skrackfilm och skapa suspense! Ta nagot som ar vanligtvis valdigt ar valdigt sakert for oss vanligtvis och skapa en mardrom av det! Till ex. att en person ar pa restaurang och gar ivag pa toa. Jag vet, det later skitdaligt men fortsatt att las och tank over det. Du kommer troligtvis borja tanka pa hur du kan bygga upp stamning pa ett annat satt. I alla nar personen kommer in i pa toa sa ar det en person dar som bara stirrar rakt in i spegeln utan att rora en min. Det ar bara huvudpersonen och denna mystiska manniska inne dar. Personen tanker inte mer pa det utan gar vidare mot toaletten langst bort. Innan huvudpersonen gar in i basset sa kollar han/hon pa personen som stirrar rakt in i spegeln utan att rora en min. Nu borjar den har personen som kollar i spegeln att rora pa sig och vander sig sakta, sakta och kollar pa huvudpersonen. Huvudpersonen gar in i basset och laser efter sig. Strax innan huvudpersonen ska gora ifran sig av sina behov funderar han/hon pa vad det var for fel pa personen. Helt plotsligt ser hon denna person som stirrade nyss falla pa golvet utanfor basset och armen faller in en bit i basset. Huvudpersonen star dar utan att saga ett ord och plotsligt dras denna person bort darifran och blod spar syns. Huvudpersonen gar ut ur toaletten for att se vad som hande. Nar han/hon ar utanfor basset, sa syns inte blodet till och inte denna mystiska person heller. Bara for att ta ett ex pa hur man kan bygga upp mystik och den dar creepy kanslan genom att ta nagot som vanligtvis kanns tryggt och gora det till en liten mardrom

Link to post
Share on other sites

En sak som kanske inte kan utspela sig mitt i en skog, men ändå...

 

Personen som det handlar om springer in på en toalett, och därinne står det redan en och speglar sig i en stor spegel som täcker nästan hela ena väggen med flera handfat under. När personen ska spegla sig och torka bort allt eventuellt blod (eller vad som), då syns han/hon inte i spegelbilden. Då börjar han/hon och skrika och sparka på den som är där inne (eller nått!).

Jag kommer inte riktigt ihåg hur effekten skapades...men...

Effekten skapas genom att hitta två tvillingar och ställa den ena bakom spegeln, som är en glasruta, och den andra framför. Sen är det "bara" att synka rörelserna, men eftersom att fokusen är på personen som springer in så är det väl inte så supernoga.

 

Eller nått sånt! Trött nu ^^ !

Link to post
Share on other sites
En sak som kanske inte kan utspela sig mitt i en skog, men ändå...

 

Personen som det handlar om springer in på en toalett, och därinne står det redan en och speglar sig i en stor spegel som täcker nästan hela ena väggen med flera handfat under. När personen ska spegla sig och torka bort allt eventuellt blod (eller vad som), då syns han/hon inte i spegelbilden. Då börjar han/hon och skrika och sparka på den som är där inne (eller nått!).

Jag kommer inte riktigt ihåg hur effekten skapades...men...

Effekten skapas genom att hitta två tvillingar och ställa den ena bakom spegeln, som är en glasruta, och den andra framför. Sen är det "bara" att synka rörelserna, men eftersom att fokusen är på personen som springer in så är det väl inte så supernoga.

 

Eller nått sånt! Trött nu ^^ !

 

Ja, du är nog trött - För tvillingar? :P Effekten görs väl snarare med greenscreen eller enkel redigering.

Link to post
Share on other sites
Vad är det som göra att publiken blir rädda?

hur ska jag få dem att nästan hålla för ögonon?

vad är det som gör en film läskig?

Är effekter viktiga, eller handlingen?

 

Exempel:

En ung kvinna ska gå ut ur sitt rum och nerför trapporna till vardagsrummet. Det är mörkt.

 

Tips:

Filma aldrig alltför stora ytor, då vet man att mördaren "inte är där för tillfället". Låt oss uppleva skräcken från hennes perspektiv. Filma inte sånt hon inte kan se.

Lek med åskådarens ögonvrån.

 

"Halloween" är ett bra exempel på denna typ av vardagliga skräckeffekter, även om jag hade föredragit om man slapp mördarens perspektiv, för då bryts den kontakt man etablerat med det tilltänkta offret och således identifierar man sig med mördaren då man ser saker och ting från bakom hans axel.

Link to post
Share on other sites
  • 1 month later...

Här kommer några ord..

 

Det som gör mig rädd i skräckfilmer/rysare, är innovativa sätt att använda nyfikenheten av det okända på. Alltså inte klyschor, som att någon brud lämnar sina tonårskompisar för att utforska den enorma skogen efter att ha hört ett knyst i buskarna, eller exemplet med kvinnan i sitt mörka vardagsrum som föregående talare nämnde (no offense). Vapen är heller inte intressant eftersom det begränsar skräcken till kännedom om en mördare.

 

Studera skräckfilmer och ta inspiration, men inte förslag. Att använda tidigare modeller för att tillverka egen skräck blir förutsägbart och tråkigt. Akta dig också för att bygga upp ett antiklimax, som i filmen The Village där man hela tiden hoppades på att få se monsterna i skogen vilka slutligen visade sig vara människorna i byn och filmen mynnade ut till att sluta som en fördömd kärlekstramshistoria.

 

Skog (alltså, skog, inte strålkastat scenmaterial i Steven King-anda) har alltid fungerat för att skrämma människor, det är ett tips; Se The Blair Witch Project, Predator osv. Jaktscener i skog är dock förbjudet, i mitt tycke, såvida man inte vet att det kommer att hålla sig till skräckkänslan istället för att övergå till snabb action (Friday the 13th). Jakter är enligt mig lika förbjudet som skrämseleffekter (Scream), just pga sin förutsägbarhet.

 

Men min absoluta rekommendation är att komma på en grundhandling, exempelvis att något okänt gömmer sig i en skog, och sedan bygger upp en skitstor story kring det och massor av monolog/dialog kring skogen/det okända. Det hade jag gjort. The Village lyckas rätt ok med detta till en början, och The Blair Witch Project utsökt med allt dokumentärmaterial i början av filmen. Se även den något okända filmen "Phantoms" av Dean Koontz.

 

Autencitet går före allt i rysare. Kan jag inte föreställa mig att en skräckfilmssituation hade kunnat förekomma i verkligheten, bliir jag oftast inte alls rädd. Det är också väldigt viktigt att skilja mellan rädsla och att bli skrämd. Skrämd blir man av karusseller.

 

Lycka till!

 

 

EDIT: Är du en tv-spelsmänniska så kan jag rekommendera Silent Hill spelen. Där har du mycket inspiration att hämta.

Link to post
Share on other sites

Jag har ignorerat denna tråden lite avsikligt. Men nu läste jag den, och jag är lite av annan åsikt än nästan varenda inlägg i tråden.

 

Jag skall försöka formulera varför även om jag antagligen kommer misslyckas då jag har lite svårt att finna orden.

 

Vad är man rädd för? Och varför?

 

Ni har listat upp läskig musik. -vad f*n är läskig musik är min motfråga.

Ni har nämnt mörker. -ok, hyggligt godkänt men varför är man rädd för mörker?

Träd? Skog? -Sen när blev träd läskiga? Är ni stadsbarn allihopa?

Hus? -Jag har ett hus och jag har aldrig varit rädd för hus. ´

Blod? -Sen när blev blod farligt? Det är däremot farligt att blöda ohejdat.

 

Så, jag drar slutsatsen att man är rädd för något för att man har en negativ erfarenhet av det man är rädd för. Hundrädda har som regel blivit bitna eller att man har en föreställning om att bli biten.

 

Om man skall göra en läskig film, tror jag att göra ett mörkt hus inte är särkillt läskigt för publiken. Men, om man planterar nån farlig person i det mörka huset blir det mer spännande. Men varför är personen farlig? Låt han göra nått farligt i inledningen av filmen. Och så vidare, och så vidare...

 

I stumfilmer kan man lära sig mycket. De har inga repliker eller skrämselmusik att luta sig mot. Att nosferatu är farlig när han stiger in om natten hos Hutter är planterat sedan länge, med början från första rutan tills det skall bil farligt på riktigt. Först har märklaren antytt att resan kan bli farlig, dels berättas om läskiga saker i nosferatus land. väl i landet blir ortsbefolkningen rädda när Orlooks namn nämns. Sen har Hutter läst om vampyrer i sin bok, dels får man misstanken bekräftad när Orlook provsmakar blod när Hutter skär sig i fingret. När nosferatu väl kliver över tröskeln till sovrummet behöver han inte göra nånting, ändå är det attans creepy, eller hur?

 

Så en läskig film tror jag bygger på att man undan för undan visar att det man skall vara rädd för är farligt. Sen exponerar man farligheten. Om det är skickligt gjort så är man rädd, varken man är vidskeplig eller inte. Sen underlättar det om man kan spela på våra naturliga rädslor.

Link to post
Share on other sites
Om man skall göra en läskig film, tror jag att göra ett mörkt hus inte är särkillt läskigt för publiken. Men, om man planterar nån farlig person i det mörka huset blir det mer spännande.
Blir du rädd av Terror on Elm Street filmerna? :)

 

Angående vad du skrev om skogen så har jag alltid älskat skogar, barr som löv. Men man kan inte komma ifrån att skogen samtidigt lockar till nyfikenhet över vad som kan lura bortom den gräns av träd som synfältet stannar vid. Att på natten lysa in med en ficklampa i en stor och mörk barrskog, eller att gå in i den, stanna upp och lyssna på nattens ljud (kvistar som bryts osv) måste nästan klassas som mer eller mindre otäckt och mystiskt.

 

För att inte tala om alla de historier kring odjur som sägs ha skymtats i just skogar: Mothman eller sveriges motsvarighet Malmannen, Bigfoot, Sasquatch, El chupacabra osv. Eller varför inte tala om de djur som faktiskt finns? Jag hade inte velat ge mig in i en skog om jag hade vetat att där levde björnar, vargar eller lodjur. Du förstår säkert. Och om jag var ett odjur, monster, spöke eller häxa, så är jag nästan säker på att åtminstone JAG hade valt en skog att gömma mig i.

 

Och majoriteten av människor ÄR stadsbor. ;)

Link to post
Share on other sites
Blir du rädd av Terror on Elm Street filmerna? :)
Det beror på vad du vill höra för svar. När filmen var ny tyckte jag den var läskig. Men mest för han såg läskig ut och för att han hade en knivig hand.

 

 

För att inte tala om alla de historier kring odjur som sägs ha skymtats i just skogar:

Just precis, du sa det själv. En massa träd är inte läskiga. Men vad som kan gömma sig i skogen är desto mer läskigt.

 

Och majoriteten av människor ÄR stadsbor. ;)

Suck. :-(

 

Är ni rädda på kroggatan om natten? Det är sannolikt mycket farligare.

Link to post
Share on other sites
Just precis, du sa det själv. En massa träd är inte läskiga. Men vad som kan gömma sig i skogen är desto mer läskigt.

Nej, det är inte vad som kan GÖMMA sig, det är vad TRÄDEN DÖLJER. Vilket kan vara exakt vad som helst, och DET är otäckt. :) Även om inte just du kanske håller med så är det många andra som jag vet tycker likadant. En skog på natten är fruktansvärt läskig.

Suck. :-(

 

Är ni rädda på kroggatan om natten? Det är sannolikt mycket farligare.

Ja, men det är ju en helt annan sak. På en kroggata vet man att en attack skulle skes av en väskryckare med kniv (eller synonymt). Vad vet du om en skog på natten? Man vet ingenting, man ser ingenting, man hör ingenting, och i allt det där går man tillbaka till de gamla hederliga försvarsmekanismerna rädsla och uppmärksamhet för faror.

 

Det är ju en bra skillnad på rädsla och rädsla. Klart man blir rädd om man får en pistol riktad mot huvudet, men det är en betydligt annan rädsla när man känner sig utsatt för ett tänkbart hot som man inte vet någonting om. En av de gångerna som jag har varit som mest rädd var när jag var tvungen att gå ensam genom en stig i en skog, mitt i natten (01:00 någon gång) för att ta mig till bebott område och hem. Oförglömligt, och jag minns hur jag fick panik över hur ett djur - katt kanske - plötsligt sprang över vägen några meter framför mig.

 

Men visst, du är fri att tycka som du vill.

Link to post
Share on other sites

Jag kan köpa dina argument. Klart att det är läskigt med okända faror. Det har man väl varit rädd för i oändliga tider. Jag är inte rädd för skogen. Inte heller för spöken. Men jag känner starkt obehag för andra människor som inte beteer sig som jag föväntar eller dyker upp i lägen de inte borde göra det. Gör de det i skogen, så kan jag dela din rädsla för skogen.

 

Men jag vill utveckla det en smula i alla fall. Jag är rätt övertygad om att man i film måste presentera och plantera en fara för att man skall kunna skapa en stämning. Jag tror inte en film blir läskig bara för att man spelar DA-da-DA-da-DA. Allla har hört hajens tema så mycket att det numera används som ploj-ljud när man vill göra skräck på skämt. Ok, man har en plantering, men det kommer från en annan film. Då skall vi väl inte göra samma sak när man verkligen vill göra läskig film på riktigt.

 

Skogen kan man göra riktigt läskig, precis som andra skumma ställen om man gör presentationen rätt och riktigt. Det är häri jag tycker de flesta skräckfilmer misslyckas, särkillt fangoria-filmer. Kan man tex i en film plantera att det finns något "okänt" som är läskigt i skogen tror jag man kan skrämma otroligt många.

Nån nämnde Blair Witch. Borde ha funkat, men jag hade svårt att hålla mig vaken. Skogen skrämmer inte mig. Jag borde ha blivit rädd, för det var meningen att det var nån där (mao andra männsikor). Men rädslan uteblev helt. Jag skall väl erkänna att jag är inte så mycket för skräck, men jag såg faktiskt nån asiatisk skräckfilm och jag får erkänna att jag stundtals blev riktigt rädd. Jag är inte van vid dessa filmer och svalde alla filmtricks utan minsta misstanke. Huga.

Link to post
Share on other sites

Mjo, extremt många filmer misslyckas med att måla upp läskiga skogar. För starkt strålkastarljus brukar vara den största boven i dessa fall. Månen är ju ingen spotlight.

 

Ett annat tips till trådskaparen, arbeta ordentligt på ditt manus. Olämpliga mono/dialoger i skräckfilmer är som att hälla olja i vatten. Prasslar det i en buske, gör inte så att karaktärerna hoppar upp och börjar skrika "What da fuck's datz?!", "Who's there mofo! I'll kick yo ass", "I have a bad feeling about this..." eller domedagsrepliken: "You guys stay here, I'll go check!". Osv osv.. Föreställ dig alltid hur man hade reagerat i verkligheten (det är för övrigt den sortens realism som får mig att gå igång på The Blair Witch Project).

Link to post
Share on other sites
Blir du rädd av Terror on Elm Street filmerna?

Vet inte om du försöker att säga att Elm Street inte är skrämmande, men jag tycker fortfarande att det är en av de få filmer som skrämmer mig. Detsamma gäller kalkonskräckisen "The Mangler", den är riktigt mörk och obehaglig.

 

Vad den gemensamma nämnaren är (utom Robert Englund) vet jag ej...

Link to post
Share on other sites

Första Alien-filmen lyckas sjukt bra med att bygga en riktigt jäkla otäck stämning. Ljussättningen och kameraarbetet skapar den där olustiga och klaustrofobiska stämningen som gör att man aldrig vet vad som lurar runt hörnet, klimaxet nås när man slänger på larmet och saftblandarna efter att Ripley aktiverat skeppets självförstörelse. Just det där tjutande larmet gör att iaf mitt adrenalin pumpar lite extra. Alien innehåller ju iofs världens bästa filmmonster som räcker långt bara det.

 

Det som jag egentligen ville säga med mitt inlägg var väl att de i alien bygger upp en klaustrofobiskt jobbig stämning som sen aldrig släpps, väldigt få filmer (manus) klarar av det men både alien och aliens klarar av det. De första 30 minuterna är ganska lugna sen brakar helvetet löst och man får byta brallor 7 ggr fram tills att filmerna är slut.

Link to post
Share on other sites
Min mor håller för ögonen så fort hon tror att det ska hända nåt hemskt. Hon blir också förbannad på folk som sticker ifrån "gruppen" och hamnar på nåt läskigt ställe ensam. Då skriker hon åt dem: "hur kan du vara så jälva dum!?". :)

 

LMFAO haaha

Link to post
Share on other sites

För att skapa stämning i skräckfilm tycker jag man bör tänka på detta: Var inte rädd för mörkret (Ha inga fula jättestarka spotlights som förstör känslan om det ska vara mörkt), skaka mycket på kameran, relativt snabbt klipptempo och visa inte "monstret" eller vad det nu är för mycket. Isåfall i slutet så man inte blir helt opepp för att man redan sett det 5 min in i filmen.

Link to post
Share on other sites

Om du vill att det ska vara riktigt läskigt, så ha med många läskiga scener, inte typ som the grudge där det bara händer lite läskiga saker ibland, och sen rästen är fullkolmigt tråkigt att sitta och kolla på om man vill se något bra. Har du sett One missed call? Den tycker jag att var ganska bra, de la inte ner för mycket tid på en bra handling, utan försökte få alla läskiga scener att bli bättre och läskigare :D

Link to post
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Restore formatting

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...