Jump to content

Leksaksstridsvagn i film

vesslan
 Share

Recommended Posts

Ok den tar jag gjärna en titt på. Funderar på att bara köpa en väldigt lite och billig och måla den enformigt grön som ryssarna hade. Sedan måla lite detaljer. Inte för mycket lampor och sådant för det var länge sedan jag målade. Hoppas mina färger inte har torkat bara.

Förresten kola den här och alla delar av den :D http://www.youtube.com/watch?v=bb5e1CCAw_M

Hej Vesslan,

du verkar vara över hela kartan av specialiteter i din filmplan.

Kan du inte börja med att animera din stridsvagn? Det torde vara ett projekt som räcker en stund.

1. Bygga modell; fira med pizza.

2. Spela in terräng med alla träd och snö; fira med pizza.

3. Bygga greenscreen eller bluescreen med samma kurvatur som terrängen; fira med pizza.

4. Animera stridsvagn med stopmotion läs här http://www.stopmotionanimation.com/handbook/2.htm

__fira med flera pizzor.

5. Skapa effekter; fira med pizza.

6. Ladda hem cinepaint och mixa ihop terräng med animation och effekter ruta för ruta; fira med multipla pizzor.

7. Rendera, lägg ut och fira med pizza.

8. Banta och lova att endast äta pizza om du svälter....

Synd att jag inte gillar pizza;) Hur menar du med att byga en greenscreen med samma kurvator som terrängen?:D

Du bygger en stridsvagn i skala 1:någonting (1:24) så att du inte behöver bygga en stridsvagn i naturlig storlek.

På samma sätt gör du en nedskalning av naturen i din inspelade video så att din modellstridsvagn kan spelas in när den rör sig på samma sätt som om den kört i terrängen.

Naturen översätts till en modell med höjdkurvor. En kurva har en form en kurvatur. Naturen har en form dvs en kurvatur.

När du bygger en bluescreen, eftersom din stridsvagn är grönmålad, gör du en terrängbana i blått material så att banan liknar den stridsvagnen ska tänkas köra i naturen.

När du sedan lägger ihop bakgrundslagret med stridsvagnsanimationen kan du tillföra snöyra och annat som lämnar spår i naturen där vagnen far fram.

Ps, byt ut pizza mot varma mackor så får du en helt annan smakupplevelse.

Stridsvagnar körs helst inte över stenar eftersom det är risk för att bandet bryts av eller krängs av. Grus går bra, men bandfordon passar inte i stenig terräng. Om de ska förbi stenar gränslar de hellre stenen. Stridsvagnshinder finns av två sorter; diken eller blockstenar (järnkors).

Du bör kanske titta på helheten istället för detaljerna. Med terrängen menade jag höjdkurvor, sluttningar, backar, vägar och annat stort i terrängen.

Du kanske ska börja med att bara få modellen att röra sig korrekt på mot en enkel bluescreen.

Men som svar på din fråga; du gör en sten nedskalad på samma sätt som stridsvagnen är nedskalad. Om det är taktiskt fel att köra på den får du utröna själv.

Leta efter stridsvagnfilmer på youtube och se hur vagnen och banden rör sig. Vilka hastigheter de kör i. Hastighet vid understöd av infanteri och hastighet vid blitz.

Lycka till.

Inte för att det spelar någon stor roll... men ändå;

Om den är en sten lite nog för att gränsla så gör man det, är stenen för stor för det så kör man upp på den med bandet, är den för stor så rundar man den. Detta är av egen erfarenhet av 3 år i militärtjäns (i sverige och utlandstjänst) med svenska pansarbandvagn 302. Den är i storlek att gemföra med ryska WWII vagnar.

men som sagt... det är inte så viktigt just nu...

Nu har jag inte erfarenhet av pansarvagnar själv men jag körde Bandvagn 206, 2061, 2091, 2092... låter kanske imponerande men de är alla varianter av samma midjestyrda plastlådor med gummiband. Men jag kan ju bara hålla med Markus. Bland det första vi fick lära oss var att om vi inte kan köra runt stenen, kör över med bandet! Finns inget mer irritersamt/pinsamt än att fastna på en sten mellan banden. ;) För att inte tala om skadorna även den minsta vasshet på stenen kan ge på plast-underredet.

Som sagt så var det fallet med våra plastlådor på gummiband... och jag kan inte tänka mig att en förare av en pansarvagn skulle välja att gränsla stenar i onödan.

Men vafan... det är film... och då kan man ju flytta undan stenarna så dom inte är ivägen;)

I vart fall så är det oftast inte stenar som sabbar illusionen... det är vikten. Jag har sett otaliga filmer med "stora tunga" saker som studsar omkring som studsbollar här och var. Det är roligt i medvetna kalkonrullar som har gubbar i gummikostym som ska vara jättemonster, men inte i filmer där det ska vara på allvar. Om du får till vikten så kan jag köpa vilket udda körval som helst... nästan;)

Hmm, hur ska jag lyckas göra så att en plastbit ser tung ut. JAg kan ju måla lite vitt på hjulen innanför banden så att på långa avstånd ser det ut som om den sjunkit ner i snön. MEn annars vet jag inte. Det kommer nog husr som helst se ut som om stridsvagnen flyter över snön:(

Helt rätt i många avseenden med avseende på enskilda stenpassager i konservburkar med tunna bottnar.

Det viktiga är kanske att kunna animera vagnen utan stenhinder och fixa varje bildruta så att det ser ut som om vagnen lämnar spår i snön.

Men om snö är ett stort problem kanske du kan animera utan snö som inlärningsprocess. Då behöver du bara fixa spår i marken. Duger Cinepaint, som är gratis, åt Harry Potter mm duger det till modellvagnar.

genvägen till google

http://www.google.se/search?q=cinepaint+windows+download&ie=utf-8&oe=utf-8&rls=org.mozilla:en-US:official&client=firefox-a

om du googlar hittar du följande länk överst på listan

http://sourceforge.net/projects/cinepaint/

och sedan klickar du på download

och

den här sidan visas

http://sourceforge.net/project/showfiles.php?group_id=75029

resten kan du läsa dig till på sidan

Ett tips: Har du inte äkta vara av en stridsvagn så ska du inte ha med en stridsvagn. + i finska vinterkriget så är oddsen att du hade en stridsvagn i en strid inte alls stor.

Tänk om dom hade sagt så när de gjorde Star Wars...

"Om ni inte fixar fram en RIKTIG dödsstjärna i skala 1:1 så blir det ingen film."

Ett tips: Har du inte äkta vara av en stridsvagn så ska du inte ha med en stridsvagn. + i finska vinterkriget så är oddsen att du hade en stridsvagn i en strid inte alls stor.

Ryssarna använde 2000 stridsvaganr i finska vinterkriget så chansen var extremt stor att det kom en stridsvagn. Det var en av de finska soldaternas sysslor att spränga stridsvagnar eftersom de kom i stora stridsvagnslinjer som körde rakt mot finnarnas linjer;)

Det vore konstigt med en film om finska vinterkriget utan en stridsvagn skulle jag säga:p

Jag orkade inte läsa hela tråden så ursäkta om min kommentar inte är relevant. I hobbyaffären finns radiostyrda modellstridsvagnar som är otroligt skalenliga. Om finnarna hade T72or i vinterkriget så finns faktiskt dessa som modell och till och med radiostyrda.

• 4 weeks later...

Hittils har jag bara svarat på saker om den här filmen på forumet ;P Men de är bara för de är intressant :)

Själv byggde jag ett litet landskap i mjöl och använde en radiostyrd pansarvagn från Teknikmagasinet ;P Sen bröt jag av små barr-stycken och byggde upp en liten barrskog i mjöllandskapet ;P Kanske inte blir så realistiskt men lite finurligt finner jag det :P

Jag har faktiskt övegett fden här idén lite :) HAr fixat en kille som ska göra den i 3d på datorn. Lyckas inte han så kör jag utan. Simo häyhä som filmen handlar om är mest ute i skogen eftersom han är skarpskytt. Där är det inte särskilt praktiskt md en stridsvagn:)

• 1 month later...

Tjenare!

Några tips här:

Fixa en bra greenscreen eller bluescreen som nödvändigtvis inte behöver vara högre en själva stridsvagnen och så pass långt som den skall rulla. Sen är det bara maska ut allt överblivet i bakgrunden, sen keya in screenen. Vet inte om grön eller blå blir bäst, stridsvagnar är väl militärgröna. Kan få lite bekymmer om man har dåliga grejor när man gör det.

Adobe Premiere Pro 2.0 har både maskning och key:ning inbyggt, jävla bra också!

Spela in stridsvangnen när den rullar, o dra ner hastigheten på bilden, -50% brukar ja ta på slowmotionbilder när ja gjort skatefilm, och andra fetare saker med feeling i ännu saktare. PRova dig fram, men saktare ska det gå, inte för sakta heller.

det e också bättre att använda en lite för stor stridsvagnsmodell än en för liten. :)

Ja har gjort lite Titanic-klipp med modeller och lekt. Och ja hade då flera olika storlekar.

Ju större desto bättre detaljer. Ja körde med en Titanicmodell som var ca 1.5 meter.

Men en stridsvagn går nog bra om den minst 1-1.5 dm, eftersom det inte är lika mkt detaljer.

Hör gärna av dej:

skicka pm.

mvh john