Gå till innehåll

kamera från hong kong


Bra_Jonatan

Recommended Posts

jag har hört att ex. canons xm2. ska vara rejält mkt billigare om man skulle beställa den från ex. hong kong...

är det någon som har erfarenhet av att beställa kameror från kina/japan??

 

är det samma system som i sverige.. eller funkar det inte.. som med kameror fårn usa.????

Länk till kommentar
Share on other sites

Beställa från asien är riktigt svårt har jag hört.. dels så har nästan inga utav dom stora asiatiska levarentörerna hemsidor (iallafall in engelska) och oftast livnär dom sig bara på försäljningen inom landet. Och om man skulle lyckas att få tag på nån kamera som dom skickar över så är det oerhört stor chans att tullen tar det (lite för riskabelt) o man får ju inte pengarna tillbaka då. Dom har ju extra koll på saker som kommer från asien o sånt tack vare sars mm (inte bara Sars, det är ju dessutom gammalt men det var ett ex)

Jag har blivit av med några saker på tullen när min syrra skickade saker till mig, o hon bor i USA och asien är det ännu mer koll på.

 

Det enda jag skulle rekomendera är att om du planerar att åka utomlands så åker du dit :) jag har själv alltid viljat åka till Hong Kong. Snacka om det tekniska paradiset, och att det är billigt är ju bara en bonus!

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 6 månader senare...

[citat=ProZ]Beställa från asien är riktigt svårt har jag hört

 

Och om man skulle lyckas att få tag på nån kamera som dom skickar över så är det oerhört stor chans att tullen tar det (lite för riskabelt) o man får ju inte pengarna tillbaka då.

[/citat]

 

 

Varför skulle varan fastna i tullen? Har du bara alla papper och varudeklaration så ska det nog inte vara något problem. Du betalar mellan 0-20% tullavgift på tullvärdet. Tullvärdet är inköpspriset+fraktkostnader och ev försäkringskostnader. Sen måste du betala moms på det också. Momsen kan du nog slippa om du ber företaget i Kina att bryta förpackningen och tulla in det som använd elektronik.

 

Det bästa är att du ringer till tullverket och frågar exakt vad som gäller.

 

När det gäller att hitta inköpsställen kanske det blir lite svårt. De flesta som finns på internet är ju tillverkare som vill hitta "trade partners" och dom vill ju inte bara sälja 1 ex, utan kanske 100 ex.

 

Kolla annars i USA om du nu har en släkting som bor där. Dollarn är ju så låg så där kan du nog komma över kameran till ett bra pris.

 

Varför inte kolla e-bay. Många tvekar nog att handla där men e-bay har en köpgaranti som täcker varor upp till 200.000:-

Länk till kommentar
Share on other sites

När man köper kamera från t.ex. Asien eller USA får man vara noga med att kolla så att det blir en kamera med PAL-system. Det är dumt att köpa en billig NTSC-kamera. Kolla också så att garantin gäller "worldwide", om den skulle gå sönder.

Länk till kommentar
Share on other sites

Känns inte lönt att köpa en kamera från expelvis tyskland så som : http://www.foto-bartmann.de För man känar inte nånting på det! tullavgift,frakt och moms betalar du utöver vad själva kameran kostar. så det blir dyrare (i detta fall) och man har ingen när liggande butik att lämna kameran om något productions fel upptäcks... http://www.cyberphoto.se blir mycket billigare. men men... Det är DYYYYRT med DV kameror! Mvh/ Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

När jag köpte min XM-2:a från Fotobartman för 1 och 1/2 år sen tjänade jag lite mer än 4 000 på det, vilket jag tyckte det var värt.

Tullavgift slipper man inom EU-länder och moms betalar man i landet man beställer ifrån (var inräknat i priset redan).

Tyvärr verkar de ha höjt priserna lite och sist jag kollade var det inte riktigt värt det.

Länk till kommentar
Share on other sites

Okey... Men moms betalar man för alla varor man köper in till sverige vad jag vet .... men tullavgift slipper man kanske innom EU, stämmer säkert! Jo jag har själv funderat på att köpa PAL kamera från USA men efter alla utgifter känna man inte mycket på det.... visst 5000:- kanske men Med en kamera värd över 25000:- vill man kunna få servis nära tillhands! men men

 

Mvh/Martin L

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=sound_front]Okey... Men moms betalar man för alla varor man köper in till sverige vad jag vet .... men tullavgift slipper man kanske innom EU, [/citat]

 

Varor man koper inom EU betalar man moms i landet man koper i. Varor utom EU tex USA eller ASIEN, skall man begara att fa tillbaka motsvarande momsen i det land man koper, och man betalar moms vid inforsen till sverige. Man kan inte valja var man betalar momsen. Det lite dumma ar att frakten raknas in i momsberakninen.

 

Min erfarenhet ar att om man skall gora enligt regelboken kan det handa att egenimport gar gamt upp eller med forlust om man raknar in allt besvar med service och garantier samt att prylarna inte ar avsedda for svenska forhallanden. Men det ar som sagt inte hela sanninen. Jag har en kompis som koper radiostyrda helkoptrar fran asien och det gar mycket plus hela tiden. Men han raknar kallt med att ibland kanske prylen inte funkar. Min ide om att handla pa egen hand ar att om prylen man koper rakar slinka in in sverige utan avgifter sa har man vunnit en vinst.

 

Vad som kan komplicera till det, ar lagen om pararallimport som gor att det egentligen bara ar agenterna i det land man bor i, som far importera och salja produkter i det land de verkar i. Detta galler inte privatpersoner, men aven om man har WW-garanti sa verkar det tydligen finnas visst lagrum i att ignorera service och garanti, just for att forsvara parallellimport. Tyvarr gar jag lite pa horsagen har, eftersom jag inte hittat nagra _tillforlitliga_ kallor, utan till och med motsagesefulla uppgifter. Den branch dar man redan borjar tillampa denna "glomda" lag ar inom DVD-film, dar mycket av region1-filmerna har forsvunnit fran diskarna i butikerna. (Kolla garna dar du bor och beratta hur det statusen ar. Jag ar mycket nyfiken).

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...