Jump to content

Steadicam, hur svårt?

Recommended Posts

Hur pass svårt är Steadicam att hantera? Jag funderar på att hyra in en till ett projekt där jag står för foto, men jag har aldrig använt Steadicam över huvud taget. Hur lång är inlärningskurvan för att kunna hantera riggen någorlunda iaf? Jag frågar eftersom att jag inte vill slösa pengar på någonting som jag ändå inte kommer kunna hantera.

Här är lite nyttiga länkar:

Som jag förstått de så kan man öva med tex ett glas med vatten, ifall du försöker gå vanligt med ett glas i "vanlig" gånstil så är de mycket lätt att de tippar över. Men ifall du har böjda knän och rak rygg och försöker gå snabbt så blir de stabilare. Så som jag fattat de, Ha en låg tyngdpunkt, korta steg, böjda knän (för tyngdpunkten).

Aja aldrig hållt i en riktig Glidecam, men surfat rätt mycket om detta! Någon som kan detta kan väl säga ifall de stämmer eller ej! :)

Mvh simon!

Det tar tid att dels kunna balansera riggen på rätt sätt. Det tar tid att lära sig gå med Steadicam eller andra märken. Du bör ha en medhjälpare som håller reda på sladdar. Du bör ha en medhjälpare som styr dig när du backar.

Du ska kunna gå/springa smidigt. Klara av en vätskeförlust på flera liter. Styra arm med en hand och rotatation och tilt med den andra handen.

Vem ska sköta skärpan?

Fundera ett tag till innan du hyr en rigg samma helg du ska spela in...

Pratar ni Glidecam eller Steadicam nu? Proffsrigg eller hobbyrigg?

Jag skulle inte rekommendera dig att hyra en Steadicam proffsrigg och bara försöka köra utan att någonsin ha tagit i en förut. Du kommer att sitta större delen av dan och fundera på hur du ska skruva ihop den. Lättare riggar för små kameror är ofta lite mindre meck med och färre delar så där borde det kanske funka.

Varför vill du använda en steadicam? Den kommer ju absolut inte att göra någonting åt dig. Du har inte fiunderat på att hyra in en steadicam-operatör med rigg så att du får dom där bilderna du tänker på när du tänker på steadicam?

I min högste egna och personliga smak så finns det få saker som är så fula att titta på som illa opererad steadicam. Jag ser hellre att lågbudgetfilmare ställer kamerorna på kontorsstolar och rullar dom fram och tillbaka. Det blir garanterat bättre. Eller går åt helt andra hållet och kör nervig handkamera som är helt fri i rörelserna.

man kan också se det som att om man inte kan operera handkamera med en liten kamera i enkilosklassen (som dom flesta DV och HDV-kameror nu) på ett stabilt och snygt sätt med rörelse så kommer det inte gå att göra snyggare med en Steadi. Jag har kört handkamera med min lilla HC1 med bildstabilisator som dämpar det lilla som finns av stegen och folk som sett det har undrat vilken Steadi jag använt. Ett trick där är att sätta ett enbensstativ under kameran och fälla in det så långt det går. Det flyttar kamerans tyngdpunkt till handen. Dra boxarlinda runt handleden också så håller sig handleden lite stabilare.

Munthe; Vi pratar Steadicam, jag har en JVC HD110 med m2 adapter. Hela riggen väger c.a 7 kilo så jag behöver en rigg som stöder så pass tung kamera. Jag kan knappt ha den på axeln nu utan att bli helt slut ganska snabbt.

Anledningen till att jag vill hyra in en steadicam är att jag har en idé om en väldigt lång tagning som troligtvis skulle vara jobbig att kolla på om den var skakig, skådespelarna kommer röra sig över en lång sträcka.

Men du har helt rätt, det bästa är nog att hyra in en steadicam-operatör. Känner du till någon duktig i Stockholm - samt vad brukar det kosta ungefär? Sen vad tillkommer, måste jag hyra in någon som kan dra skärpa också?

Steadicam hade det ursprungliga patentet på mekanisk stabilisering av kamera så att operatörens rörelser dämpas och isoleras från kameran. Det patentet har gått ut, men Steadicam har en väl etablerad kundkrets som har dubbla riggar för att kunna genomföra inspelningar även fast en väsentlig del falerar.

Efter att Steadicams patent gick ut öppnades marknaden för andra system som använder likartad mekaniska design som Steadicam. Jag kan nämna ett par som Glidecam, Artemis by Sachtler och XCS. Det finns fler kamerariggar som klarar både broadcastkameror och 35-klappor.

Ett system som Steadicam har flera år på nacken och är bevisat bra vilket gör det till ett yrkessystem. Det finns andra system med samma mekanik som funktionellt också är bra, men som inte har lika många år på nacken som varumärke. Att förkasta fullvärdiga mekaniska lösningar på grund av varumärkesfetishism är föga produktivt.

Nästa del i debatten gäller storleken på kameran. Det är tämligen suboptimernade att hålla på och lasta på 12 kg vikter för att balansera en liten DV-kamera till en Steadicam eller annan rigg av annat varumärke.

På den lättare skalan finns det enklare stabiliseringsriggar att välja mellan och Steadicam har en liten de också. Men den är närmast att beteckna som hobbyrigg i jämförelse med alla andra stora riggar...

Vad både Munthe och jag försöker säga är att det finns bätte sätt att använda din tid och pengar till än att springa iväg och hyra en stor rigg för en liten kamera när du inte vet vad riggen gör eller hur den fungerar.

Idén med stabilisering är att förflytta tyngdpunkten från kameran till den punkt du håller handen. Genom att trycka och vrida i tyngspunkten kan kameran få mjuka rörelser. (Nu balanserar man inte kameran exakt i tyngdpunkten utan strax ovanför. Genom att tilta kameran till horisontalläge och sedan släppa den så att den faller tillbaka till utgångsläge kan man ställa in responsen på rörelser. Inledningsvis kan 2-3 sekunder vara en lämplig tid för riggen att falla tillbaka till utgångsläget på.

Om du har lite tid och kan limma plast kan du bygga en mycket enkel men funktionell rigg för liten kamera. Tänk dig ett Y och vänd det upp och ner. Nu har du en central pelare och två ben. De två benen kan du tillverka av vita avloppsrör i plast. Du behöver en 90-graders böj och två bitar cirka 50 cm långa.

Borra ett hål rakt igenom böjens ytterkant till innerveck. Eftersom det är plast kan du även tälja med vass kniv om du är försiktig. Denna 90-graders böj ska du sedan trä centrumpelaren igenom. Du kan skriva fast pelaren eller limma fast pelaren. I toppen på pelaren sätter du fast en kameraplatta.

Benen: på benen ska du kunna justera vikter för att få kamerariggen i balans. Antignen hittar du stora muttrar som du kan gänga över plaströren och finjustera med, eller så fyller du insidan med en påse bly som du kan dra fram och tillbaka i röret med snöre. Det spelar inte så stor roll vilket du väljer bara du ger dig själv tid attjustera balansen dagen innan du ska spela in.

När du fäster benen i 90-gradersböjen har du i din hand en mekanisk stabiliseringsrigg. Den fungerar så att tyngderna i benen ökar yttröghetsmomentet och det gör det svårare att vrida runt kameran när du går rakt framåt, men det går med handkraft. Genom att placera tyngder långt från pelaren och nedanför kameran förskjuter du tyngdpunkten nedanför kameran. Du kan ta tag i pelaren strax ovanför tyngdpunkten.

Så här sköter du riggen. Håll i pelaren med en disksvamp a' la Scotch eller 3M. Du kan linda tejp runt svampen så att den klämmer åt. Samt sätta tejp ovanför svampen så att den inte glider upp på pelaren. När du håller i pelaren med din högra hand kan du rotera och tilta med din vänstra hand. Du använder dig av pekfinger och tumme.

Skillnaden mellan denna enkla yttröghetsmomentsbaserade rigg och andra yttröghetsbaserade riggar a' la Steadicam är att dämpningen mellan kamera och operatör sköts av en fjäderbelastad dubbellänkad arm fäst i en väst på operatören, medan din rigg enbart tröttar ut din arm.

Du har så att säga en tredjedel av en rigg. Du har balansering av kameratyngdpunkt, men saknar vibrationsdämpande arm och väst. Därutöver finns det många manicker och mojänger som motiverar den halva mille som en riktig rigg kräver. Medan du kommer undan med någa hundringar, eller mindra om du kan hitta plaströren där de renoverar hus.

16kolon9; Tack för det ingående svaret, men jag har inte en liten kamera, det är det som är grejen. Såhär ser den ut

http://i219.photobucket.com/albums/cc222/davidsandberg/jvcgyhd100_rigg.jpg

Det är omöjligt att springa omkring och hålla denna framför sig som en liten dvkamera, det är därför jag behöver en steadicam med en extern monitor.

Okej, du har lastat på en hel del på kameran. De glasbitar som du har längst fram förskjuter tyngdpunkten framåt och kräver motbalans på baksidan av centrumpelaren med högre totalvikt som följd.

Ett annat alternativ kan vara att hyra en Easy-rig istället. Då hänger kameran i en tråd. Lättare att arbeta med. '

Ett tredje alternativ är en så kallad Fig-rig som består av ett stor cirkel med kamera i mitten och mikrofonen monterad friit från kamera. Den siktar du med och styr med båda händerna.

http://services.manfrotto.com/figrig/

Men kräver också starka armar och rygg.

Skaffa något med stora hjul att åka med eller på.

Fundera om du måste ha en lång sekvens som bara kan tas med stabilisatorrigg. Kan du bygga räls och åka med? Men om du måste, hyr in en operatör med riggen. Snabbast och billigast för dig i nuläget.

• 2 years later...
16kolon9; Tack för det ingående svaret, men jag har inte en liten kamera, det är det som är grejen. Såhär ser den ut

http://i219.photobucket.com/albums/cc222/davidsandberg/jvcgyhd100_rigg.jpg

Det är omöjligt att springa omkring och hålla denna framför sig som en liten dvkamera, det är därför jag behöver en steadicam med en extern monitor.

LOL! Kan du förklara kameran och dess beståndsdelar? :)

Det kan bli riktigt svårt att hålla saker i fokus med den riggen. Ett tips är att skippa 35 mm-adaptern och eventuellt köra med autofokus på steadi-tagningarna!

Annars behövs en remote follow focus!

(Alternativt är att hålla jämnt avstånd till objektet hela tiden).

LOL! Kan du förklara kameran och dess beståndsdelar? :)

Ditt LOL ger mig ett stöddigt intryck.

Nu tar jag orden från Tattarns mun, men jag tar mig friheten att chansa på vad för beståndsdelar det är. Från vänster till höger:

1. SLR-objektiv

2. Follow focus till objektivet

3. M2-DOFadapter: http://rafcamera.com/images/mca/pl-m2_wlens.jpg

4. Videokamerans egen lins, vad-den-nu-kan-vara

5. Videokamera

Alltsammans vilandes på en rod-support, troligen M2:s egen.

Rätt?

Ditt LOL ger mig ett stöddigt intryck.

Nu tar jag orden från Tattarns mun, men jag tar mig friheten att chansa på vad för beståndsdelar det är. Från vänster till höger:

1. SLR-objektiv

2. Follow focus till objektivet

3. M2-DOFadapter: http://rafcamera.com/images/mca/pl-m2_wlens.jpg

4. Videokamerans egen lins, vad-den-nu-kan-vara

5. Videokamera

Alltsammans vilandes på en rod-support, troligen M2:s egen.

Rätt?

Vilken JVC kamera är det?