Jump to content

Är Vegas bra?

Recommended Posts

Hej

tänkte höra med er som jobbar i Vegas - vad tycker ni om det programmet? Jag har att Vegas ska vara väldigt stabilt, även för HDV. Tycker ni att Vegas håller samma standard som Premiere och Final Cut?

Tycker vegas är ett toppen program..

Använt adobe lite fast tycker det är så tjorvigt.

Jag började med PPro, men kände inte att jag kom in i det. Provade Vegas och fastnade direkt. För mig hängde det på att jag inte vill jobba med programmet, jag vill jobba med filmen, och Vegas' gränssnitt fattade jag instinktivt och kunde börja producera direkt.

Sen finns det säkert tekniska för- och nackdelar med båda versionerna, men det har jag inte brytt mig om.

Precis. Det är också subjektivt såklart, vissa fastnar t.ex. för Vegas, vissa för Premiere Pro. För mig gäller Vegas också, även om programmet klart har sina brister. Dock kan jag sitta med Premiere Pro ibland också, men tycker nästan det är härligare med Vegas. Kanske för att jag började med det programmet. :)

Vegas verkar ha en väldigt välskriven och bra kod i grund och botten. Inget fel i det avseendet och ljuddelen i Vegas är vida bättre än de flesta redigeringsprogram inklusive FCP och PPro kan erbjuda. Men det ÄR ett STORT problem att att flödet i Vegas inte uppmuntrar att man jobbar med trepunktsklippning som har sina rötter långt tillbaka i tiden. Så långt som till filmens födelse. Vegas bygger på att man kastar upp klippen på ett bord och skär av delar man inte vill ha och lägger bitarna på plats (väldigt grovt och enkelt beskrivet). Det är samma paradigm för hur man jobbar med ljud i program som t ex ProTools eller Logic.

Trepunktsklippningen går ut på att man tittar på klippet man ska klippa ifrån i en källmonitor och sätter där en inpunkt och efter det en utpunkt (det är två punkter) och sedan bestämmer man en plats i timeline, i den klippta filmen, där man vill att detta källklipp ska lägga sig (det är den tredje punkten) sedan trycker man på en knapp och klippet lägger sig på plats. var man inte riktigt nöjd så kan man trimma i timeline. Problemet med Vegas är att det bygger hela sin klipp-paradigm på den där trimmningen i timeline. Tanken är oftast att man ska både grovklippa och fintrimma i timeline och det är ett väldigt konstigt sätt att jobba. Nu kan man jobba med tre punkter i Vegas men det är jäkligt bökigt jämfört med Avid, FCP eller Premiere Pro som alla är byggda kring trepunkts-principen.

Jag har hittills aldrig träffat en riktig filmklippare som har någonting gott att säga om Vegas och jag är full av beundran för dom få själar där ute som i sin envishet och passion orkar sätta ihop hela långfilmer med programmet.

Jag började med PPro, men kände inte att jag kom in i det. Provade Vegas och fastnade direkt. För mig hängde det på att jag inte vill jobba med programmet, jag vill jobba med filmen, och Vegas' gränssnitt fattade jag instinktivt och kunde börja producera direkt.

Sen finns det säkert tekniska för- och nackdelar med båda versionerna, men det har jag inte brytt mig om.

Jag säger exakt samma sak!!!! :D........Fast helt tvärtom! Fastade direkt för PP.

Premiere Pro och Final Cut Pro är i mina ögon lika suveränt bra på att låta användaren slippa tänka på programmet. Men basalt viktigt för att man ska förstå PPro och FCP (och Avid) är nog i grund och botten att man förstår filmklippning för alla tre programmen är resultatet av att utvecklarna har snackat med och lyssnat på världens största filmklippare under nu 20 år. Och det hela är enkelt. In. Ut. Klipp.

Och en av dom viktigaste funktionerna som dom här programmen har (och det har faktiskt även Vegas - fast man måste aktivera funktionen i inställningarna innan den går att använda) är funktionstangenterna J, K och L. Det är ofokuserat att dra markören i källklippet med musen. Det är helt ok när man grovklipper men om man har en seriös inställning till rörligt bildberättande sä är fuktiontangenterna för bakåt, spela/stop, framåt otroligt viktiga. I början kan det verka som ett egt sätt att klippa men det är garanterat det snabbaste sättet i världen att spika en yrkesmässigt habil klippning och inte bara en "ihopstuvning" av en sekvens av bilder.

Vegas verkar ha en väldigt välskriven och bra kod i grund och botten. Inget fel i det avseendet och ljuddelen i Vegas är vida bättre än de flesta redigeringsprogram inklusive FCP och PPro kan erbjuda. Men det ÄR ett STORT problem att att flödet i Vegas inte uppmuntrar att man jobbar med trepunktsklippning som har sina rötter långt tillbaka i tiden. Så långt som till filmens födelse. Vegas bygger på att man kastar upp klippen på ett bord och skär av delar man inte vill ha och lägger bitarna på plats (väldigt grovt och enkelt beskrivet). Det är samma paradigm för hur man jobbar med ljud i program som t ex ProTools eller Logic.

Trepunktsklippningen går ut på att man tittar på klippet man ska klippa ifrån i en källmonitor och sätter där en inpunkt och efter det en utpunkt (det är två punkter) och sedan bestämmer man en plats i timeline, i den klippta filmen, där man vill att detta källklipp ska lägga sig (det är den tredje punkten) sedan trycker man på en knapp och klippet lägger sig på plats. var man inte riktigt nöjd så kan man trimma i timeline. Problemet med Vegas är att det bygger hela sin klipp-paradigm på den där trimmningen i timeline. Tanken är oftast att man ska både grovklippa och fintrimma i timeline och det är ett väldigt konstigt sätt att jobba. Nu kan man jobba med tre punkter i Vegas men det är jäkligt bökigt jämfört med Avid, FCP eller Premiere Pro som alla är byggda kring trepunkts-principen.

Jag har hittills aldrig träffat en riktig filmklippare som har någonting gott att säga om Vegas och jag är full av beundran för dom få själar där ute som i sin envishet och passion orkar sätta ihop hela långfilmer med programmet.

Aldrig tänkt på detta vis, fyhelvete en ny värd öppnades för mig, likförbannad har jag zooomat in och fin filat mina klipp. Grymmt.

Aldrig tänkt på detta vis, fyhelvete en ny värd öppnades för mig, likförbannad har jag zooomat in och fin filat mina klipp. Grymmt.

He, he. Vad trodde du att "source"-fönstret användes till? Det tar ju upp ganska mycket plats om man aldrig använder det. :)

Visst går det bra att bara dra klipp till timelinen från bin och både grov och finklippa där precis som man gör i Vegas men då passerar man som sagt vanlig trepunkts-klippning. Då kan man lika gärna använda Vegas.

När jag håller kurser i PPro eller FCP så har jag lagt märke till att dom allra flesta gör så. Dom ser en låda med filmklippsikoner och en timeline. Den omedelbara reaktionen är att dra klippen hela till timeline och sedan sitta och zooma och skrolla fram och tillbaka för att hitta head and tail som ska bort. Det är möjligtvis det mest intuitiva sättet att jobba men långt, långt ifrån det snabbaste. Och det tar bort hela klippkänslan och rytmen som klippning handlar om.

Det är ruggigt bra att tänka innan man klipper - och trepunktsklippning uppmuntrar till det. På den analoga tiden satte man in- och utpunkt och sedan körde man och det var jäkligt bökigt att korrigera det lagda klippet. Det krävde lite koncentration och tankeverksamhet. Det är aldrig fel.

Det är ruggigt bra att tänka innan man klipper - och trepunktsklippning uppmuntrar till det. På den analoga tiden satte man in- och utpunkt och sedan körde man och det var jäkligt bökigt att korrigera det lagda klippet. Det krävde lite koncentration och tankeverksamhet. Det är aldrig fel.

Word.

Har snackat med ganska många "gamla" klippare som tycker det är det mest irriterande med dagens ickelinjära system; dom gör allt i realtid så man får inga naturliga tankepauser.

/Max

Oj, vad spännande att höra en hel del av de här synpunkterna! Jag har som sagt kört Vegas ett tag nu, men inser mer och mer att jag nog inte kör det effektivt. Trepunktsklippning har jag inte hört om förut, och fattar nog inte riktigt vad det innebär rent funktionellt. Har dessutom funderat på just hur arbetsflödet ser ut hos de som gör det "på riktigt". Anar nu vad skillnaden är, men lägg gärna ut orden mera! (Ganska off-topic iofs) Gärna oberoende av program, även om det naturligtvis är svårt att undvika alla specifika referenser.

Det är synd att det är så bökigt att jobba med tre punkter i Vegas. Man kan öppna ett klipp i trimmern och trimma in och ut innan man lägger klippet i timeline men Vegas trimmer är väldigt "halkig" och oskön att jobba i. Det många kanske inte tänker på är att "trimmern" (trimmern i PPro och FCP är nåt helt annat - det är ett interface som öppnas som visar tail på föregående klippskarv och head på efterliggande i timeline och sedan får man en visuell representation av vad som händer om man drar i klippskarven åt något håll) eller Source som det heter i PPro är centralstället man jobbar absolut mest i. Det är där man gör det viktigaste en klippare gör över huvud taget; man tittar på klippet - kör det fram och tillbaka och "låser" in och utpunkterna i klippet. Det kräver koncentration och ju mer koncentrerad man är desto mindre behöver man klippa om och ändra. Det är så fruktansvärt lätt att "klippa bort sig" som gamla filmgubbar och gummor skulle säga. Source är där man är kreativ, fokuserad och bestämmer filmens hela utseende. Sedan när man gjort dom besluten trycker man på play i timeline och dubbelkollar att man tänkte rätt.

Mycket givande tråd! Kände visserligen till trepunktsredigering och brukar jobba på det sättet, men det är kul att nån sätter det på ord (annat än i böcker). Munthe, eftersom vi pratar Vegas så kolla gärna i tråden "ecore krasch" under DVD-authoring. Skulle uppskatta dina synpunkter.

He, he. Vad trodde du att "source"-fönstret användes till? Det tar ju upp ganska mycket plats om man aldrig använder det. :)

Text text.. Är de som pilar man kan dra ut och sedan importera. Du kanske kan ta och spela in med valfritt screenprogram och visa hur du gör? Vore riktigt snällt ifall du kunde göra det! (eller spela in med kameran. För jag förstog inte riktigt, lättare att se en att få de i text :)

Nja, hinner inte riktigt producera en videotutorial. Det är stressigt nog att försöka hinna hänga på forum. :)

Men här har du stegen.

1. Klicka på ett klipp i ditt projektfönster. Klippet öppnar sig i source-fönstret.

2. Spela klippet. (Mellanslag eller L).

3. När du tycker att du hittat en punkt där du vill att klippet ska börja i filmen tryck "I".

4. Fortsätta spela klippet. När du hittat en punkt när du tycker att klippet ska sluta; tryck "O".

5. Ställ markören i timeline-fönstret där du vill att klippet ska hamna.

6. Tryck "," om du vill att klippet ska knuffa klipp framför sig om du klipper in det mitt i en sekvens av klipp eller "." om du vill att klippet ska lägga sig över klippen som redan ligger där. Det finns två små ikoner för dom här sätten att klippa direkt under sourcefönstret. Båda två är små illustrationer av det jag just skrev.

Nja, hinner inte riktigt producera en videotutorial. Det är stressigt nog att försöka hinna hänga på forum. :)

Men här har du stegen.

1. Klicka på ett klipp i ditt projektfönster. Klippet öppnar sig i source-fönstret.

2. Spela klippet. (Mellanslag eller L).

3. När du tycker att du hittat en punkt där du vill att klippet ska börja i filmen tryck "I".

4. Fortsätta spela klippet. När du hittat en punkt när du tycker att klippet ska sluta; tryck "O".

5. Ställ markören i timeline-fönstret där du vill att klippet ska hamna.

6. Tryck "," om du vill att klippet ska knuffa klipp framför sig om du klipper in det mitt i en sekvens av klipp eller "." om du vill att klippet ska lägga sig över klippen som redan ligger där. Det finns två små ikoner för dom här sätten att klippa direkt under sourcefönstret. Båda två är små illustrationer av det jag just skrev.

Tackar, fyfan :) Nu jävlar behöver vi bara ut å filma något så man kan testa :)

• 2 months later...