Gå till innehåll

filma en datorskärm


Christopher

Recommended Posts

Jag sitter med en manusidé till en kortfilm just nu, skall handla om en kille som raggar upp en äldre kvinna på internet som skall visa sig vara hans egen mamma.

 

Ifall jag filmar detta kommer jag dock behöva filma datorskärmen, och det ser ju alltid jävligt skumt ut. Finns det något bra sätt att göra detta? Eller finns det något program med vilket man kan spela in vad som händer på skärmen och sedan importera det i AE eller Premiere? Någon som vet?

Länk till kommentar
Share on other sites

har du en feting kamera så kan du ställa in inspelningsfrekvensen på samma frekvens du har monitorn på. Annars så kan du ju ersätta bilden i ae, men chansen är att det ser ännu skummare ut då

Länk till kommentar
Share on other sites

jag har tyvärr ingen fetingkamera, har en ynklig Sony DCR PC 105E...

Men jag tänkte alltså på något program som man kan spela in allt man gör på datorskärmen, och sen kan man kanske importera det till AE och typ köra fullskärm på det, då borde det inte se så skumt ut

Länk till kommentar
Share on other sites

Christopher -> fraps är ett program där du spelar in datorskärmen. är inte säker på att detta fungerar i operativsystemet dock.. tror att det kanske bara är opelgl och directx som stödjs. värt ett försök iaf. det är gratis och sök på google.com så hittar du det garanterat..

Länk till kommentar
Share on other sites

Ställ in "Slow shutter" 1 eller 2 på din kamera så blir det mycket

bättre, eller låna en TFT-skärm att ansluta till datorn.

 

Den lilla "fetingen" borde fungera bra, min PC100 går alldeles utmärkt för dataskärmar bara man vet hur man gör! :-)

 

Kom ihåg att vitbalansera så skärmen ser ut som du vill.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

En annan grej att experimentera med är att ändra skärmens svepfrekvens (om du kör Windows, högerklicka på skrivbordet, välj settings-fliken, klicka på advanced, gå till monitor-fliken och ändra Screen refresh rate). Oftast ger högre värden bättre resultat, men du kan även testa 50 Hz (om det går att ställa så lågt) eftersom det är samma frekvens som kameran filmar i. 100 Hz blir antagligen bra eftersom det är exakt 2 ggr kamerans frekvens.

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...