Jump to content

Köp av digital systemkamera

Recommended Posts

Jag hade tänkt mig att köpa en hyfsad digital systemkamera. Har mestadels funderat på Canon och Nikon och deras modeller EOS 400D respektive D40x. Jag hittade några intressanta packet med Canon EOS 400D på cyberphoto.se och undrar nu vilket av dessa ni tycker är mest prisvärt (eller om ni har något tips på en annan kamera/annat kamerapaket). Kameran kommer i första hand att användas för naturfotografering samt porträttfotografering men det är inte omöjligt att jag kommer att prova på stopmotion i framtiden.

Canon EOS 400D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 + EF 55-200/4-5,6

+ batterigrepp BG-E3 + 2GB minne + 2 UV-filter + väska + microfiberduk

Pris: 11 495 kr (exkl moms: 9 196 kr)

Canon EOS 400D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 + telezoom Sigma AF 70-300

+ 2st UV-filter + microfiberduk + 2GB minne + väska

Pris: 10 595 kr (exkl moms: 8 476 kr)

I båda paketen ingår uppladdningsbart batteri (NB-2LH), laddare, rem, videokabel samt usb-kabel. Det ingår även lite programvara till datorn och manual till kameran.

Funderar på att vid senare tillfälla köpa ett trebensstativ, en bättre blixt, polariseringsfilter och ny optik om jag känner att det behövs (t ex macro eller vidvinkel).

Tack på förhand! :-)

Jag är knappast expert och bara lite lagom fotointresserad. Jag har en Kodak easyshare 850. Den har automatik, nån sorts halvautomatik där man väljer objekttyp, och helt manuella inställningar. Den har zoom och autofokus. 5.1 megapixel.

Denna kamera är jag mycket nöjd med, då den faktiskt kommer med när jag går ut. Då går skapligt snabbt att sätta på, och man kan snabbt zooma in/ut vid behov.

Jag har tidigare haft en canon av1 med utbytbar objektiv. Jag fotograderade nästan aldrig med den, för att det var så shåigt att byta objektiv, det fanns ingen zoom, ingen inbyggd blixt etc.

Nuförtiden älskar jag det enkla i fotograferandet med att aldig behöva byta objektiv, man hinner få upp kameran och smälla en bild på det där korta ögonblicket räven ser mig i vitögat, och med automatiken smäller blixten utan att jag behöver tänka på det. Även det viktigt när man skall plåta barnens mål på fotbollsmatcherna. Föresten, på matcherna står man får långt bort, spelet utvecklas sig snabbt och dör innan jag hinner byta objektiv.

Nu kanske du har andra ambitionsnivåer, men jag misstänker att många köper för dyra kameror i onödan? Mina bästa bilder jag jag nog tagit med mobien när allt kommer omkring.

Jag har jobbat med både nikon och canon i 10 år. Båda gör bra kameror.

Dock bytte jag till canon nyligen eftersom jah inte gillade bruset i nikons kameror. Canon låg långt före och hade fler alternativ och odjektiv.

Boda de du tittat på är bra grejor men försök titta lite bortom horisonten. vad ska du göra med din nya kamera.

Om du ska ut och resa så kanske du vill ha en liten smidig med ljusstark optik. eller om lejonjakt är din grej så kräv lååånga telen och snabba kameror.

Har du gammalt nikon liggande så kan du ju använda de objektiven också.

Personligen gillar jag Canon och kommer hålla mig där. Men det finns ingen kamera som klarar allt. Man väljer utr efter man fått uppdraget...

Om du vill upp ett steg i pengar så kan jag rekomendera eoc 5D och ett 24-105

/KN

Jag förstår vad du menar gorse och jag håller med dig till viss del. Det är svårt att fånga ögonblicksbilder med en kamera som man kanske inte tar med om man inte är ute för att fotografera. Vid sådana tillfällen är det bättre att använda sig utav en mindre kamera. Det jag hade tänkt använda kameran till är för mer planerad fotografering. Även där kan man självklart ha turen att fånga ögonblicksbilder och man kanske till och med väntar ut dessa.

Blev lite rörigt, hoppas du förstår vad jag menar. Det är i alla fall för de mer planerade fototillfällena jag vill ha kameran, inte för att ta med den till jobbet eller ut på krogen.

Beta75, tack för ditt svar. Problemet är att jag inte riktigt vet exakt vad kameran skall användas till. Porträttbilder går alltid att experimentera med och är därför intressant samt så skulle det vara roligt att hålla på med naturfotografering av olika slag. I första hand vill jag lära mig fotografera utanför gränserna som jag har med min kompaktkamera.

Jag kan nog inte tänka mig att betala särskilt mycket mer än de priser jag skrev, i alla fall inte i nuläget. Är fortfarande amatör som det känns som att man inte vill betala för mycket pengar innan man vet vart ambitionsnivån ligger om ett år eller två.

Jag rekomenderar att du satsar lite pengar på optiken. Den kan du ha i många år.

Om du väljer Canon så finns det bra objektiv i deras L serie fast med bländare 4 som största som ger mycket bra resultat. Kom ett bra istället för att försöka få med allt från 17mm till 200.

Jag använder mitt 17-35mm till ca 90% ab de bilder jag tar. resten tar jag med 200+mm

Smaken är som baken. Jag tror du kommer få lite av en kreativ kick av din nya kamera hur du än gör. Man får ofta mycket för pengarna om man köper beg optik. Tänk på att brännvidden är x1.6 på Canon 400D och x1.5 på Nikon D40X.

/KN

Vad menas med att brännvidderna är x1.6 respektive x1.5? Mäter man inte brännvidden i mm? Du får ursäkta om det är en dum fråga men är man amatör så är man. =)

Sen så tänkte jag på en annan sak också som du kanske kunde hjälpa mig med. Läste att man oftast tar porträttbilder med ett kort teleobjektiv, typ 80-100 mm. Stämmer det? Om det gör det, fotograferar du inte porträtt? Personligen tycker jag att ett kortare objektiv skulle fungera lika bra.

Jag tar tighta porträtt med 200mm eller halvfigur (midja och upp) i miljö med vidvinkel. Vist jag använder andra brännvidde ibland med det är mer undantag.

På systemkameror med film så är negativet 36x24 mm. Det kallas fullformat småbild. Det finns vissa digitala systemkameror med samma storlek på den digitala cellen som registrerar bilden fast de är ganska dyra (Canon Eos1ds, Eos5D, Nikon D3 osv). På de flesta andra systemkameror är cellen mindre är 36x24mm och således används inte hela den bilden som objektivet ger.

Läs mer på:

http://sv.wikipedia.org/wiki/Förlängningsfaktor_%28Foto%29

På Canon 400D är cellen 22.2x14.8mm, Nikon D40X 23.7x15.6mm

Idag görs det ganska mycket optik som är anpassad för den mindre cellen och blir därmed billigare. Förlängningen innebär att ett 100mm optik "beskärs" så det motsvarar ett 150-160mm (x1.5-1.6). Det man "vinner" på tele förlorar man på vidvinkel. Ett 18mm motsvarar bara ca 26-28mm.

Hoppas det klarnar lite.

/KN

Jag hade tänkt mig att köpa en hyfsad digital systemkamera. Har mestadels funderat på Canon och Nikon och deras modeller EOS 400D respektive D40x. Jag hittade några intressanta packet med Canon EOS 400D på cyberphoto.se och undrar nu vilket av dessa ni tycker är mest prisvärt (eller om ni har något tips på en annan kamera/annat kamerapaket). Kameran kommer i första hand att användas för naturfotografering samt porträttfotografering men det är inte omöjligt att jag kommer att prova på stopmotion i framtiden.

Canon EOS 400D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 + EF 55-200/4-5,6

+ batterigrepp BG-E3 + 2GB minne + 2 UV-filter + väska + microfiberduk

Pris: 11 495 kr (exkl moms: 9 196 kr)

Canon EOS 400D hus + EF-S 18-55/3,5-5,6 + telezoom Sigma AF 70-300

+ 2st UV-filter + microfiberduk + 2GB minne + väska

Pris: 10 595 kr (exkl moms: 8 476 kr)

I båda paketen ingår uppladdningsbart batteri (NB-2LH), laddare, rem, videokabel samt usb-kabel. Det ingår även lite programvara till datorn och manual till kameran.

Funderar på att vid senare tillfälla köpa ett trebensstativ, en bättre blixt, polariseringsfilter och ny optik om jag känner att det behövs (t ex macro eller vidvinkel).

Tack på förhand! :-)

Titta gärna också på Sony A100 (finns i olika "paket" i varierande priser beroende på objektiv mm)

Det är en helt suverän kamera som jag är helnöjd med, och jag är kräsen...

Den har också fått flera fina utmärkelser i diverse tester mm.