Jump to content

Viktigast hårdvara?

Recommended Posts

Hej.

Det finns jäkligt många kompetenta hårdvaru-experter här inne, så jag hoppas på bra svar. Jag ska ta mej fan ta och skaffa mig en riktig dator nu, och släppa 1900-talet bakom mig. Men i komponentdjungeln finns det för mycket lianer framför guldgruvorna. Så vad är det som inte får snålas på?

Jag ska köra Vegas 7 och något 3d-modelleringsprogram, vet inte vilket, ev Blender. På vilken nivå ska jag lägga mig för processor och minne? Har varit och kollat på komplett.se men klarar inte av alla komponenter.

Så här tänker jag:

- Sjukt snabb processor, kanske fler?

- 2 gb ram, eftersom xp/vista inte klarar mera. Eller?

- externa hårddiskar och intern dvd-brännare vill jag inte byta ut

Är beredd att lägga mycket pengar om det är befogat, så vilken nivå ska jag lägga mig på? Konkreta paket emottages varmt, jag kan nog klara att bygga själv om det behövs.

Tack på förhand!

Det är många komponenter som är viktiga. Processor, minne och hårddisk (och vid 3D har grafikkortet en stor inverkan också). Till video är en bra processor och snabba RAID-ade hårddiskar (hårddiskar som arbetar tillsammans) något att ha. Att ha 2GB RAM borde vara ett minimum eftersom det är så billigt idag. Och att XP/Vista inte klarar mer än 3GB RAM är för att du syftar på 32-bitars versionerna. Både 64 bitars versionen av XP och Vista klarar mer RAM än du någonsin behöver.

Så satsa på en Quad-Core processorer (4 kärnor), 2-4GB RAM (ska du ha 4 får du skaffa ett 64 bitars version av XP/Vista) och ett par hårddiskar som du RAIDar. Att skaffa fiberkanaler eller SCSI hårddiskar kommer bli alldeles för dyrt. SATA är det du ska satsa på isåfall.

Dock är detta bara min rekommendering. :)

Det låter som att jag är hyfsat rätt ute alltså... hur är det med olika märken? Två minnen kan ju se lika ut, men olika märken har helt olika priser. Vad gäller där?

Allstå vad gäller minnen tycker jag du ska satsa på Corsair XMS2 DDR2 PC-6400. Finns i pack om 2GB för dryga tusen lappen, då kan du köra dem i Dual Channel också eftersom dem är identiska.

Bra, konkret tips! Det gillar jag! :)

Processorn då? Jag har sett många inlägg som diskuterar huruvida det är Quad eller Dual Core som gäller. Och multipla processorer? Är det värt att satsa på?

Allstå flera processorer kan vara till nytta men du jag tror du nöjer dig med EN med flera kärnor. Antingen går du på en stark Dual Core eller en lite svagare Quad Core. Jag tycker, även om Intels Quad Core är inte "äkta" quad cores, så är dem väldigt prisvärda just nu. Går på ca 2500 för en Intel Q6600. Finns folk som kommer säga att du ska vänta på AMD's Barcelona som då ska vara "äkta" Quad Cores, allstå att det inte bara är 2 st dual cores utan verkligen fyra seperata kärnor, men pallar du inte vänta är Q6600 ett helt okej alternativ.

Jag hittade det här paketet på komplett.se, det har både de minnena du föreslår och den processorn. Är det något i detta jag bör krydda, och är det något jag kan plocka bort? T ex det "extra ljudkort" som kommer med, vad innebär det? Grafikkortet PowerColor Radeon HD 2900 XT 512MB, är det värt att uppgradera t ex?

https://www.komplett.se/k/ci.aspx?sku=10278

Ett tips år också att kolla å¨vad den mjukvara du tänker köra rekomnderar för hårdvara, både adobe och Avid kan vara rätt specifika på den frågan. Vet inte med sony dock.

Och idag använder många programvarutillverkare av video sig av grafik processorkraft så det kan vara bra att titta in på.

Det flesta videoprogram föredrar nVidias grafikchip (GeForce-serien), eftersom dom är klart bättre än ATI på Open GL acceleration (Avid Liquid-serien undantagen). Och du skulle ju köra lite 3D så där kan det vara bra att kolla vad som rekommenderas (förutom svindyra nVidia Quadro-kort som oftast är overkill).

Vad Vegas Video vill ha för grafikkort kan också vara värt att kolla upp.

Samma gäller processorn - många 3D program brukar vara mycket bra på att utnyttja alla processorkärnor och om Blender gör det kan det vara värt den extra kostnaden för en Quad Core.

/Max

har kollat på Sonys info om Vegas och deras system requirements är väääldigt låga. Det är väl absolut minimum, inget annat.

Blender har ett bra forum, där hittade jag rekommendationen nVidia. nVidia 7300GS är ett kort som många förordar.

Några synpunkter?