Jump to content

Hannibal Lecter i rätt ordning!

Recommended Posts

Hej.

Tänkte att vi skulle dra igenom Hannibal-filmerna.

Men frågan är i vilken ordning man ska se dom. Har precis köpt Hannibal Rising och undrar i vilket följd jag ska se resten av filmerna för att det ska bli så rätt som möjligt kronologiskt.

Tack på förhand

Utan att ta hänsyn till frågan i detalj, påstår jag att jag man skall se dem i den ordning de är släppta. Ungefär som när man läser böcker. Eller ser starwars. Att se dem i nummerordning blir ju helt fel. Eller som att redigera om Kill Bill i ordning.

Jag tycker du ska se först Manhunter, och sen När lammen tystnar, och sen kan du sluta där. Det finns mycket bättre filmer att kolla på än de andra i serien.

Iofs kan du se Red Dragon bara som referens till hur två filmskapare närmar sig samma story från olika håll, eller som ett sätt att se hur filmen har utvecklats under åren som gick mellan de spelades in. Men hoppar du över att se Hanibal eller Hanibal rising så missar du inget.

Jag tycker du ska se först Manhunter, och sen När lammen tystnar, och sen kan du sluta där. Det finns mycket bättre filmer att kolla på än de andra i serien.

Iofs kan du se Red Dragon bara som referens till hur två filmskapare närmar sig samma story från olika håll, eller som ett sätt att se hur filmen har utvecklats under åren som gick mellan de spelades in. Men hoppar du över att se Hanibal eller Hanibal rising så missar du inget.

I second that.