Jump to content

Vinjett uppstår i bilden!

video_sync
 Share

Recommended Posts

Har sedan 1 år tillbaka användt mig utav min Canon XM-2 som en "behind-the-scenes" kamera.

Under gårdagen upptäckte jag ett oroväckande fel med den.

När jag zoomar in en bra bit så uppstår vinjettering i kanterna på bilden. Uppe samt nere. Mer exakt, det blir svarta suddiga konturer som uppstår och destu mer jag zommar in, destu större blir dessa svarta kanter som tillslut bildar sig som ett svart fält runt bilden, med den opåverkade bilden som en "ring" i mitten. Grovt sagt, mer som synen av att man tittar genom ett nyckelhål.

Jag använder standard motljusskyddet som följde med kameran och har inte gjort några ändringar på kameran.

Detta problem finns inom Action-safe området men uppstår dock inte på lika kraftigt vid förhandsgranskning på TV. Endast datorskärmen visar detta fel så pass starkt att det är märkbart. Vad kan vara felet ? Linsen möjligtvis ? Behöver ett akut svar!

Tackar på förhand!

Jag tycker det låter som om något linselement sitter löst i objektivet.

Hade det varit motljusskyddet så hade det visat sig vid utzoomning.

Kolla om det är olika mycket beroende vart focus ligger dvs från oändligt till närgränsen.

Prova detta vid olika zoomlägen.

Vänd kameran fram och tillbaka och titta in i optiken och se om något rör på sig där inneeller om det skrammlar.

Tror inte det är så mycket man kan laga själv på XM2 optiken.

Rekomenderar Canon RCC i Göteborg. Ditt skickar jag alla jobbets stillbildskameror. Tror dom lagar video också.

/Beta75

Har suttit sedan 8 imorse med den nu.

Inget skrammlar.

Inget rör på sig.

Jag har även ringt diverse service-verkstader och ställt frågan, med samma svar:

"Har du någon vidvinkels-konverter på han".

Nej det har jag inte.

Detta börjar gå mig på nerverna då det är otroligt viktigt att

kameran fungerar optimalt till helgen.

Förmodligen är det något linselement som som sitter löst men samtidigt har jag varit så fruktansvärt rädd om den hela tiden. Aldrig åkt i golvet, inte en enda repa på linsen, rengjort honom regelbundet.

Katastrofalt när man betalat drygt 23,000 kr för den samt att man även har en helt ny XL-2 påväg hem.

Jag tror inte det är nått fel på din kamera. Vinjettering är väl ett vanligt fenomen när man zoomar in? Rätta mig om jag har fel.

Jag har ägt xm-2:an en gång, och jag vill minnas att jag också fick vinjettering när jag zoomade in. Kameran jag har just nu får också lite mörka kanter vid inzoomning.

Jag tror inte det är nått fel på din kamera. Vinjettering är väl ett vanligt fenomen när man zoomar in? Rätta mig om jag har fel.

Jag har ägt xm-2:an en gång, och jag vill minnas att jag också fick vinjettering när jag zoomade in. Kameran jag har just nu får också lite mörka kanter vid inzoomning.

Låter inte säkert.

Jag har plockat av motljusskyddet men problemet kvarstår..

Har inte något minne av att övriga XM-2or vi användt på jobb, varit så här.

Eftersom man bara använder mitten av optiken när man zoomar in så ska vinjetteringen teoretiskt bli mindre när mav zoomar in.

Prova om de svarta hörnen blir "skarpare" i konturerna när bländaren ändras.

Kan du fixa en bild så vi ser hur det ser ut?

/KN

Eftersom man bara använder mitten av optiken när man zoomar in så ska vinjetteringen teoretiskt bli mindre när mav zoomar in.

Prova om de svarta hörnen blir "skarpare" i konturerna när bländaren ändras.

Kan du fixa en bild så vi ser hur det ser ut?

/KN

Här kommer ett par styck!

Bilderna visar här lite mer än hälften av MAX inzoomat.

Notera att jag här till och med tagit av motljusskyddet helt och hållet!

Skumt.. samt IRRITERANDE.

Övrig spec:

Bländare på: 2.0

Slutartid: 1/50

Gain: 0

Bild 001.jpg

Bild 002.jpg

Bild 003.jpg

Bild 004.jpg

Men är det inte så att alla zoomobjektiv lider av nån sorts vinjettering vid inzoomning? Jag tror inte det har något att göra med att man använder centrum av optiken, utan det är en optisk egenskap som man inte kan komma ifrån. Möjligtvis minimera, precis som kromatisk abberation.

En kille på denna tråden säger att han får vinjettering med sin gl-2:a. ( Jänkarna kallar den för xm2 för gl2 ). Han säger det syns mycket på datorn, men på tv klipps det mesta bort ändå.

http://www.dvxuser.com/V6/showthread.php?t=56208&highlight=camera+vignetting

Blir det värre om du Zoomar in mer?

Samma resultat på bländare 4?

Enkelt uttryckt.

All optik har vinjettering. Det beror på att bilden som projekteras på CCDn är rund och hörnen på CCDn kommer närmare cirkeln ytterkant.

Det finns alltid ett visst ljusbortfall mot ytterkanterna.

Ett zoomobjektiv är oftast konstruerat för en viss brännvidd, den vidaste, och sedan beskär man inåt genom att flytta några linsgrupper, zoomar.

Detta gör att det oftast är mest vinjettering på max vidvinkel eftersom man använder hela bildcirkeln. Det är därför som ljusstyrkan oftast blir sämre med mer tele. Man ta ju mitten och förstorar den.

Jag tycker det verkar som det är något linselement som sitter fel, eller är löst. Såvida det inte ska vara så mycket vinjettering på en xm-2.

Skicka in den på service och hyr en kamera till helgen om du inte kan leva med vinjetteringen.

/KN

Kom precis hem från service verkstaden där jag fick stå med och jämföra min XM2 med tre helt nya XM2. De andra tre hade exakt lika mycket vinjettering.

Vi kanske nu kan utesluta något mekaniskt fel, såvidare inte Canon har en deffekt tillverkningsserie.

Det skuma i det hela är att jag aldrig förr uppmärksammat detta på min XM2.

Har dock i de flesta fall användt aspect ratio 16:9 där dessa vinjetteringar ej uppkommer lika synbart.

Får på Fredag hem en ny XL2.

Får väl göra jämförande tester med optiken från XM2 samt XL2.

Blir intressant det här. Snubben på serviceverkstaden var lika förvånad som mig, han hade aldrig heller uppmärksammat dessa vinjetteringar på en XM2 med standard motljusskydd förr.

Allt eftersom dessa vinjetteringar ej är synbara på en TV tack vare A-safe området, behöver jag inte oroa mig i första hand då produktionerna vi producerar riktar sig för visning på TV.

Har alltid förlitat mig på XM2, vilket man borde göra för en kamera i den prisklassen.

Detta har dock fått mig att se det hela ur en annan vinkel..

Där har du det,

Om jag har fattat det rätt så beskär xm-2 och samplar upp bilden. Då försvinner ju lte av hörnen. Om det är optiken som ska vara sån så kan du plova lite olika bländare. På småbildsoptik så brukar bländare 5,6 eller 8 vara minst vinjetterande.

Hoppas det fixar sig

/KN