Gå till innehåll

Dåligt ljud i premiere


Maverick

Recommended Posts

Det är för att (av någon anledning) premiere pro som inte autokorrigerar ljudnivåer. Så man får ändra ljuden manuellt i ljudstyrka, dom vill väll att mer avancerade snubbarna ska ha mer kontroll över ljudet. Om du går in i Windows o väljer Audio i templaten där. Så lyssnar du på DB barometern så ser du antagligen att ditt ljud går långt över den röda mätaren. Det hör man inte inne i själva PPRO utan det är nått som sista filen tar åt sig när du exporterar.

Sätt att fixa:

 

1. Sänk MASTER level på ljudet, då sänker du allt.. nackdelen är ju att man får höja på tvn + att ljudnivåerna är lite ojämna.

 

2. Finns ett filter man applicerar på master leveln som heter softclip tror jag.. den sänker o höjer efter vad den tror ( fungerar som Premiere 6 då typ) nackdelen är att den tar bort väldigt låga ljud som man kanske vill ha ibland.

 

3. Sänk själva klippen så att du får en jämn ljudstyrka... jag antar att du har mkt special effekt ljud + musik? då gångrar dom varandra. Sen så är sånna ljud man tar från internet tex www.findsounds.com VÄLDIGT dåligt gjorda på så sätt att den inte förljer nån speciell ljud kurva. Många är antingen skit låga eller höga så att det bara skräller.

 

///Philip

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 1 månad senare...
  • 3 veckor senare...

Premiere är inte gjort för "one-button-does-it-all", folk som jag skulle bli griniga & sluta använda det då.

Orsaken är att om Premiere hade hyss för sig aldeles själv så är riskerna stora att ljudmixen som var så fint optimerad för att släppas på dvd helt plötsligt blir en löjlig viskning & sånna minde lyckade bieffekter.

Ett tips är att ljämna ut dynamiken mä en kompressor (kan vara lite klurig att lära sig) & sen hålla ett vaksamt öga på VU-meterarna för Output-ljudet.

Allt tar sin tid, men om du bara är noggrann när du mixar så kommer du garanterat att få se på underverk :-)

 

....sen håller jag absolut mä om att det suger att man inte hör sånna saker förren slutmix, måste säga att jag inte precis tycker PremPro är speciellt bra på ljud alls :-(

 

Pax Vobiscum! Christian

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...