Gå till innehåll

Säkert enkelt för er :), text i video.


Rodan

Recommended Posts

Hejsan

 

Det är så att jag har gjort ett intro till filmen, och under introt vill jag få fram en text eller ja flera olika.

 

Där det står typ: En film av: Namn, och sen namnen på skådespelarena.

Och texten ska typ dra sig fram till ett ställe och stanna där i 2 sekunder och sen fortsätta, och sen när introt är nästan slut så vill jag att filmens namn ska flyga in från bakgrunden, eller något liknande.

 

Hur gör man detta?

Det är säkert enkelt för er, men för mig är det jätte svårt.

Jag använder Premiere Pro.

Hoppas ni kan svara innan tisdag för filmen ska vara inlämnad på onsdag :P

Länk till kommentar
Share on other sites

sätt 1 - premiere:

* lägg in en title i premiere ( file > new > title ).

* ändra motion på den genom att högerklicka på klippet ( video options > motion )

 

sätt 2 - premiere:

* lägg in texten som en .psd fil från photoshop

* ändra motion på den genom att högerklicka på klippet ( video options > motion )

 

sätt 3 - afterfx:

* lägg in texten som en .psd fil från photoshop

* ändra motion på den via tidslinjen nere till vänster

 

hoppas du kan använda nått av dessa.. jag skulle föredra afterfx men om du inte har tillgång till dessa så funkar dom andra bra också. hör av dig om det e nått mer...

Länk till kommentar
Share on other sites

i Aftereffects är det otroligt lätt. Där kan du smidigt välja en viss bit av filmen, och lägga in din bild, sen ställa in den hur den ska vara den första hundradelen av biten en ska vara med i, om du förstår.

exempel:

titeln ska flyga in i bild, från bakgrunden:

För att få den att se ut att flyga fram ska den ju egentligen vara liten, och bli större och större. Säg att detta ska ta 2 sek.

Då ställer du in att bilden är liten, i den 0,1:a sekunden, och sen drar du fram markören till 2 sek, och förstorar upp bilden. Då kommer bilden röra sej mellan de två lägena under den tiden du valt. Nu förklarade jag inte exakt hur du gör i programmet, men hur det funkar, det är otroligt lätt. Har du tillgång till aftereffects rekommenderar jag det starkt.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...