Gå till innehåll

Pris för långfilm....


daybreak

Recommended Posts

En 30 minuters kortfilm eller en 50 minuters novellfilm av svensk modell kostar någonstans mellan 500.000skr-1.500.000skr att göra.

Om man lägger ihop tre st 30minuters filmer blir det 90minuter vilket ju är en långfilm.

Filmen skulle då kosta runt 1.5mil-5mil. skr.

 

Så hur kan en långfilm kosta i genomsnitt 20miljoner att göra?

 

Vittula kostade runt 27miljoner men då fick statisterna inte betalt....

 

Bara undrar...

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Det kostar pengar bara för att folk vill tjäna pengar. Producenten vill tjäna en hacka så att han inte behöver göra en ny film på några år. Producenten har ett hus på Lidingö, ett dyrt kontor inne i centrala Stockholm, ett semesterhus på Österlen samt avbetalningen på sin Lexus han måste klara av. Producenten vill även dra in lite pengar så att han kan täcka upp förlusterna för sin tidigare film som garanterat gick med förlust.

Länk till kommentar
Share on other sites

Företag vill tjäna pengar, det är dess konstruktion.

 

Novellfilmer är visitkort sett från produktionsbolagets synvinkel.

 

men visst går det att göra långfilm billigt. om alla jobbar grattis. och dv teknik.

 

vi gjorde en i dalarna för 100 000. men det var ett slit från helvetet. inget jag kommer göra igen.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Att göra kortfilmer är varken enklare eller svårare än att göra en långfilm.

Proceduren är densamma. Man filmar skådespelare på en location...

 

Ingen ska behöva jobba gratis. Nu är det ju tyvärr så och visst kan den som jobbar gratis lära sig något men bidrar samtidigt till gratisjobbartrenden som producenterna aldrig kommer att släppa taget om. Ju fler som jobbar gratis desto mer pengar till producenten...

 

Med independentfilm är det ju annorlunda.

Vill man göra film ska man göra film. Och den filmen kan leda till att alla inblandade får betalt nästa gång.

Men man ska alltid sträva efter att alla ska ha betalt, något är mer än inget.

 

Fler klipp = dyrare....

Vad är det som säger att en kortfilm har färre klipp/minut än en långfilm?

Det var det dummaste argument jag hört på länge....

 

Vill man göra långfilm med låg budget (nollbudget är bara bullshit) ska man anpassa manuset så att det går.

Phone Booth är ett bra exempel.

Få locations = kort inspelningstid = färre dagsarvoden.

 

Jaja.

Vi i sverige bör följa den amerikanska independentmodellen och göra fler filmer. Opera Film är ett bra exempel även ifall Camp Slaughter suger (och så vitt jag vet fick inga av de inblandade betalt men har i sitt kontrakt att ifall filmen går med vinst så ska de få lön retroaktivt).

 

Filmen PI finansierades på så sätt att Arnofsky lånade pengar av alla han kände och lovade dem att betala tillbaka det dubbla ifall filmen blev en framgång, vilket den blev om än blygsamt.

 

Fler exempel på filmer gjorda med lite pengar men med stor vilja och som gjorde regissörerna kända: Evil Dead, Bad Taste, Motorsågsmassakern.

 

Man kan inte sitta och vänta på att någon ska ge en pengar och skjuta på drömmen om att göra en långfilm. Skriv ett lågbudgetmanus och anpassa det så att antalet locations är få och antalet inspelningsdagar så få som möjligt.

Jobba sen arslet av dig för att spela in filmen.

Nästa film kan bli fullt finasierat och du kan börja känna pengar...

 

/D

Länk till kommentar
Share on other sites

Fler klipp = dyrare....

Vad är det som säger att en kortfilm har färre klipp/minut än en långfilm?

Det var det dummaste argument jag hört på länge....

 

Så oftast är det inte fler klipp i en långfilm än en kortfilm?

Klipp tar dom betalt för, inte klipp/minut om du missförstod.

 

För övrigt, var lite trevligare så det förblir en bra stämning...

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 10 månader senare...

roade mig med att kolla in gammla trådar och hittade denna, jag räknade lita snabbt och här kommer listan

 

50 000 kr.....Proffskamera

10 000 kr.....Rekvesita

500 000 kr ..Löner

200kr .........Kaffe

10 000 kr.....övrigt

totalt 570 200 kr

 

Om man verkligen vill så borde det gå med denna budget för det är ändast dessa utgifter jag kan räkna upp på rak arm så en film på 1,40 bord inte kosta mer.

 

Eller lever jag i en ekonomisk fantasi värld :)

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Nizze]roade mig med att kolla in gammla trådar och hittade denna, jag räknade lita snabbt och här kommer listan

 

50 000 kr.....Proffskamera

10 000 kr.....Rekvesita

500 000 kr ..Löner

200kr .........Kaffe

10 000 kr.....övrigt

totalt 570 200 kr

 

Om man verkligen vill så borde det gå med denna budget för det är ändast dessa utgifter jag kan räkna upp på rak arm så en film på 1,40 bord inte kosta mer.

 

Eller lever jag i en ekonomisk fantasi värld :)[/citat]

 

Klippning/Efterarbete+utrustning till det eller hyra av studio? Säkert svindyrt!

Rekvisita, 10.000:- bara?! Hehe, vad för filmer skall du göra? hmmm, lakan, ett par kuddar, en bred säng, nåra spotlights... =)

 

Skämt åsido. Apropå filmkostnader, Tänk er Terminator 4 i Trollywood. 2 miljarder bucks, Arnold in person. Njaeee...

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Nizze]roade mig med att kolla in gammla trådar och hittade denna, jag räknade lita snabbt och här kommer listan

 

50 000 kr.....Proffskamera

10 000 kr.....Rekvesita

500 000 kr ..Löner

200kr .........Kaffe

10 000 kr.....övrigt

totalt 570 200 kr

 

Om man verkligen vill så borde det gå med denna budget för det är ändast dessa utgifter jag kan räkna upp på rak arm så en film på 1,40 bord inte kosta mer.

 

Eller lever jag i en ekonomisk fantasi värld :)[/citat]

 

Det beror väl på vad du menar här lite. Proffskamera får du inte för 50 000 kr till att börja med, de är betydligt dyrare. En bra DV-kamera går väl att få men det räknar inte jag till proffskameror.

 

Sedan saknar du kostnader för ljus och ljud-utrustning vilket också lär kosta en slant. Smink är väl inte svindyrt i sammanhanget men kostar ju även det. Kläder och sånt räknar du kanske till rekvisita.

 

Så ja, du lär hamna på en betydligt högre siffra än så. Pratar du dessutom proffsfilm så brukar ju de spelas in på 35mm film, vilket leder till mycket stora kostnader både för iköp av film, framkallning och post-production i allmänhet.

 

Men visst, löner är ju en stor del. Själv får jag nog hålla mig till näst-intill 0-budget amatörkortfilm ett bra tag till, och komma undan utan att betala löner i alla fall. (Tyvärr är det svårt att få allt det där andra helt gratis).

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=Pandan]BTW, praktexemplet pa billig langfilm, El Mariachi av Robert Rodriguez. Kosta sensationella 7000 dollar enligt rykten, lojligt lite...[/citat]

Hehe, och jag tycker faktist det är en riktigt skaplig film och en av de särklass bästa snikfilmerna. Spelades in med videokamera. Men så är jag kanske lite partisk vad det gäller språk och miljö....una pinche buena pelicula.

Länk till kommentar
Share on other sites

Siffran 7000$ bygger helt och hållet på Rodriguez egna uppgifter, och en del som kan branschen tvivlar på att det är sant, men vad vet jag? Hur som helst gäller den siffran den ursprungliga versionen, medan slutversionen har mer pengar lagda på postproduktion.

 

Video är det för övrigt inte alls, då hade filmen aldrig slagit igenom. 16 mm är det.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Med proffskamer amenade jag typ en HD kamera dom går på runt 50 000.

Kan ju sägfa att lista ninte är så värst seriös, jag skrev allt på kanske 2 min. Rekvesita behöver väll inte kosta mer än 10 000 om man spelar in i en lager lokal al a´Resivior Dogs

Länk till kommentar
Share on other sites

OK, kalla mig naiv och ung men vad säger ni om det här. Man har ett manus och ett litet team. Ingen får direkt betalt att arbeta med filmen. När allt är färdigt säljer man sedan filmen till något filmbolag/distributör för en viss summa pengar (beroende på värdet) och delar på pengarna med alla som arbetat med filmen. Förutsättningen är naturligtvist att man har åstadkommit något utöver en vanlig noll-budget -produktion, inte många skulle köpa en sån. Men visserligen finns det filmentusiaster som jobbar gratis.

Länk till kommentar
Share on other sites

[citat=final_cut]OK, kalla mig naiv och ung men vad säger ni om det här. Man har ett manus och ett litet team. Ingen får direkt betalt att arbeta med filmen. När allt är färdigt säljer man sedan filmen till något filmbolag/distributör för en viss summa pengar (beroende på värdet) och delar på pengarna med alla som arbetat med filmen. Förutsättningen är naturligtvist att man har åstadkommit något utöver en vanlig noll-budget -produktion, inte många skulle köpa en sån. Men visserligen finns det filmentusiaster som jobbar gratis.[/citat]

 

 

Det som du beskriver påminner lite om Sam & Co gjorde med Evil Dead. Men de fixade pengar av läkare och tandläkare m.m. tror att de hade ca 190 000 kr eller något sånt... men om man är några film älskare och tror på sig själva så kan allt hända... själv så försöker jag hitta min stil och folk som man kan jobba med och jag har bara en kompositör som det funkar med... det tar tid men jag ger inte upp

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...