Jump to content

Sony HVR-A1E eller Canon XM-2

Recommended Posts

mini DV eller HDV

Jag ska filma intervjuer i som ska läggas ut på internet i utbildningssyfte och behöver köpa en kamera för detta mellan 20 - 30000. I förlängningen kommer jag ev att använda den i konstvideoprojekt.

Jag har i affärer blivit rekomenderad två kameror med olika för och nackdelar.

Sony HVR-A1E som enligt försäljaren har bra mickingångar vilket är bra då ljudet är viktigt då jag filmar intrvjuer. Och att den är HDV.

En annan affär säger CANON XM-2 som är billigare ochger bättre bild och färgåtergivning men är inte HDV.

Har ni ideer om detta? Ska man satsa på mini DV eller HD? Är det någon som har erfarenhet av dessa kameror?

Lersson

Eftersom de ska ut på internet så behöver du väl inte hdv ? det är ju trots allt mycket krävande för en dator att spela up, om du inte ska skala ner de.

Så de är upp till dig, själv skulle jag köpt hdv, eftersom de är nytt och spännande :)

mini DV eller HDV

Jag ska filma intervjuer i som ska läggas ut på internet i utbildningssyfte och behöver köpa en kamera för detta mellan 20 - 30000. I förlängningen kommer jag ev att använda den i konstvideoprojekt.

Jag har i affärer blivit rekomenderad två kameror med olika för och nackdelar.

Sony HVR-A1E som enligt försäljaren har bra mickingångar vilket är bra då ljudet är viktigt då jag filmar intrvjuer. Och att den är HDV.

En annan affär säger CANON XM-2 som är billigare ochger bättre bild och färgåtergivning men är inte HDV.

Har ni ideer om detta? Ska man satsa på mini DV eller HD? Är det någon som har erfarenhet av dessa kameror?

Lersson

http://forum.voodoofilm.org/showthread.php?t=15130

Jag har en toppfin kanonutrustad xm2 till salu. kolla ovanstående länk.

mvh

per

Tänk konstprojekt! för jag vill att kameran ska fungera för att göra en bra konstvideo.

Då är bilden viktig och att ev kunna filma i olika förhållanden. Men det ska ju också bli bra då man visar resultatet i en konsthall. På stor skärm eller projicerat med projektor.

Frågan är vad bästa köpet är för mig nu med en budget på 20-30000. Om man ska satsa på HD kanske man måste gå upp i pris för att få en bra kamera. Sonyn har mycket men verkar lite svårjobbad med krångliga menyer i stället för rejäla reglage.

lersson

Både HVR-A1E och XM-2an har sina för och nackdelar. HVR-A1E har separat mikrofon och två XLR-ingångar på ljudmonteringssatsen, som kan tas bort vid behov. XM-2 har en ljudmätare på utsidan, vilket inte HVR-A1E har, (En bra funktion). HVR-A1E ger otroligt skarp bild i de rätta ljusförhållanderna, i mörker ser materialet helt kast ut! Där måste man vara noga med att tänka på ljussättningen. XM-2 är en lättanvänd kamera, gemfört med HVR-A1E. Det är lättare att få ett bra resultat utan att tänka så mycket på kamerans inställningar. HVR-A1E ger däremot bättre bild och ljud om du arbetar mer med rätt inställningar efter inspelningsförhållandet. Jag filmar själv med en HVR-A1E och är helt klart nöjd med den, även fast det kräver lite mer "tänka" innan man trycker på rec.

Det är självklart att det får vara en DVD, det kommer att se bättre ut jämfört med en XM2.

Speciellt i vida tagningar.

Jo visserligen men skillnaden kommer inte bli lika stor.

Skulle preciserat mig lite, men om man inte har HD kommer kameran inte komma till sin rätt.

Det bästa är naturligtvis om man kan visa det i HD, men även nedkonverterad så blir det skillnad.

En viktig sak är också vilket DVD program man använder.

Jag använder FCP studio 1 och jag har gjort flera tester med HDV som nedkonverteras i DVD Studio Pro 4, via Compressor, och IDVD.

Skillnaden är väldigt stor mellan programmen speciellt när man filmar någonting med stora kontraster.

En fördel med DVD studio Pro är att man kan bränna HD DVD med det.

Sen stoppar man sin HD DVD i en av dom nyare MAC, även Macmini och Macbook, som har superdrive och skaffar en DVI - HDMI sladd

Koppla sen HDMI sladden till HD TV eller HD projektor och du kan titta på materialet i HD