Jump to content

En sån där "hur ska jag skriva"-tråd.

Franzkopp
 Share

Recommended Posts

Ja. Jag har kört fast nu alltså. Jag tänker mig egentligen inte alls såhär, men ungefär. Detta är bara ett exempel:

"Karaktär cyklar

Annan karaktär vaknar.

Första karaktären som cyklar igen. Han passerar granar och ostar. Och bla bla.

Tredje karaktär vaknar på ett annat ställe.

Första karaktären som fortsätter cykla. Han passerar en bondgård. Och bla bla.

Fjärde karaktär vaknar på ett tredje ställe"

Om man har tänkt sig att det ska korsklippas (heter det så?) på det här sättet. Ska man skriva scenerna på det här sättet. Eller ska man skriva hela cykelscenen först och sen de andra scenerna efter varandra. Är det liksom upp till regissören att tolka in själv om det bör korsklippas eller inte?

Err .. lite rörigt. Hoppas ni förstår.

• 1 month later...

Jag fortsätter på "hur ska man skriva, tråden":p

Jag undrar hur man skriver att kameran åker fram mot en öppen plätt i en skog.

Använder man "vi" där? Ex. Vi åker rakt fram mot en öppen plätt. Eller skriver man: Kameran åker rakt fram mot en öppen plätt?

Mvh Jesper!:D

Jag fortsätter på "hur ska man skriva, tråden":p

Jag undrar hur man skriver att kameran åker fram mot en öppen plätt i en skog.

Använder man "vi" där? Ex. Vi åker rakt fram mot en öppen plätt. Eller skriver man: Kameran åker rakt fram mot en öppen plätt?

Mvh Jesper!:D

Det finns fler än ett sätt att beskriva det du kanske vill ådstakomma. Du kan beskriva det i i scenhuvud eller i scenanvisningar.

Så här gör du i scenhuvud.

EXT. SKOGEN - GRYNING

Granar reser sig mot himlen och blåbären REFLEKTERAR sollljuset i gryningsdaggen.

________________________________________________________________________ÅKNING MOT

EXT. GLÄNTAN - GRYNING

Liten som en sagoglänta ur John Bauers mystik lyser gläntan starkare än skogen.

Dess GRÄS är NEDSTAMPAT i en perfekt figur ÅTTA. Inget dagg på det nedstampade gräset.

Med skimmer runt om står åtta-figuren ut ännu tydligare. GRÄSET är mörkt av SOT.

Så här gör du i scenanvisningar.

EXT. SKOGEN - GRYNING

Granar reser sig mot himlen och blåbären REFLEKTERAR sollljuset i gryningsdaggen.

KAMERA ÅKER mot gläntan en bit bort.

Liten som en sagoglänta ur John Bauers mystik lyser gläntan starkare än skogen. Dess GRÄS är NEDSTAMPAT i en perfekt figur ÅTTA. Inget dagg på det nedstampade gräset. Med skimmer runt om står åtta-figuren ut ännu tydligare. GRÄSET är mörkt av SOT.

Ja. Jag har kört fast nu alltså. Jag tänker mig egentligen inte alls såhär, men ungefär. Detta är bara ett exempel:

"Karaktär cyklar

Annan karaktär vaknar.

Första karaktären som cyklar igen. Han passerar granar och ostar. Och bla bla.

Tredje karaktär vaknar på ett annat ställe.

Första karaktären som fortsätter cykla. Han passerar en bondgård. Och bla bla.

Fjärde karaktär vaknar på ett tredje ställe"

Om man har tänkt sig att det ska korsklippas (heter det så?) på det här sättet. Ska man skriva scenerna på det här sättet. Eller ska man skriva hela cykelscenen först och sen de andra scenerna efter varandra. Är det liksom upp till regissören att tolka in själv om det bör korsklippas eller inte?

Err .. lite rörigt. Hoppas ni förstår.

Det finns två bra sätt att göra detta på innan redigeraren skrider till verket. Det som klipps ihop efter manus kallas ibland för grovklippning, rough cut, eller annat kärt barnanamn.

Det ena är att skriva

BÖRJA MONTAGE

EXT. SKOGEN - DAG

KARAKTÄRETT cyklar taktfast med höger hand PISKANDE i luften som om Karaktärett red fram på en häst.

INT. SOVRUMMET - DAG

KARAKTÄRTVÅ gnuggar sömnen ur ögonen, och faller tillbaka i sömn.

EXT. SKOGEN - DAG

Karaktärett pinnar på när han passerar över en träbro och planken RAZZLAR under hjulen.

INT. HALLEN - DAG

KARAKTÄRTRE får posten i huvudet och slår upp ögonen. Rummet har inte slutat snurra än när han letar igenom posten tills han hittar det VADDERADE KUVERTET, och sliter upp det.

EXT. GLÄNTAN - DAG

Karaktärett bromsar in CYKELN framför den i gräset inbrända åtta-figuren. Han har tappat andan, paniken sprider sig och han ramlar när han ska vända cykeln. Det brända GRÄSET börjar resa på sig och grönska igen.

INT. TOAN - DAG

KARAKTÄRFYRA sover gott i badkaret när Karaktärtre klampar in för att lätta på trycket. SKVALANDET och FALSKSÅNGEN väcker Karaktärfyra

SLUT MONTAGE

ALTERNATIVT kan du skriva allt i detalj scen för scen.

När du sedan gör inspelningsschema buntar du ihop scener för att underlätta inspelningarna. Den rekvisita du skriver i versaler underlättar också vid inspelningsplanering eftersom den behövs på platsen. De LJUD du skriver i versaler underlättar för inspelning likaså.

Eftergrovklippning följer finlir av regisör och klippare till en Director's Cut, och slutligen säger producent eller i vissa fall regisör sitt med Final Cut som går till visning.

Sammanfattningsvis är det viktigare att du beskriver det åskådaren SER och HÖR så att det finns med i manuset än att du fastnar i bristande formatkunskap. Om innehållet finns med kan det alltid formaliseras till inspelningsmanuset.

Näe, inte KAMERAN ÅKER. Varför det?

Det duger utmärt att skriva

EXT - VÄG

Karaktär1 cyklar på en smal grusväg.

INT - SOVRUM

Stökigt sovrum.

Karaktär2 vaknar.

EXT - VÄG

Karaktär1 cyklar. Han passerar granar och ostar.

INT - SOVRUM

Prydligt sovrum med lampa i föntret.

karaktär3 vaknar.

EXT - VÄG

Karaktär1 fortsätter cykla. Han passerar en bondgård.

Krång inte till det. Med denna text är det svår att göra annat än klipp som det står UTAN kameraanvisningar.

EDit: Medan jag skrev hann det komma två svar som säger samma sak. Nåja.

• 2 weeks later...

Det är vanligt i sverire och en del andra länder att skriva ett till och med tolv som ord och resten som siffror.

KARAKTÄRETT

(räknar högt)

Ring mig på noll åtta

123 456

KARAKTÄRTVÅ

(som fröken ur)

Ring mig på 08-12 34 56

KARAKTÄRTRE

(irriterat)

Ring mig på 08

ett

två

tre

fyra

fem

sex

Det beror på vad du vill uttrycka med texten. Den gamla skolan innebär att du skriver grammatiskt korrekt så att informationen går fram och skådespelaren gestaltar med finlir. Den nya skolan innebär att du skriver exakt som skådisen ska säga det så att inte ens regisören behövs...

nåja

Bättre skriva en rad an evigt tveka.

• 4 weeks later...

Tack ;) Jag har ännu en fråga angående dialoger...

Kalle

(Viskande)

Kom, vi måste här ifrån...

eller skriver man:

Kalle

(Viskar)

Kom, vi måste här ifrån...

Altså skriver man vad man man gör, (viskar) eller hur man gör det (viskande) ?

Mvh Jesper

• 4 weeks later...

Jesper: OM du ska skriva HUR någon säger något - då gäller presens = viskar. Men undvik gärna sånt. Skådespelare gillar det inte. De vill göra sin tolkning, betona på sitt vis. Och många gånger är det jättespännande när de gör nåt helt annat än vad man har tänkt sig!

okej, men jag fick ju inte svar på frågan.. :) Hur ska jag skriva det i kopian av manuset då?:D

Okej, men så här då. Om du ska regissera filmen så har du den ju i huvudet. Sedan när du bryter ner alla scenerna och kollar på "hur ska den här scenen se ut" så skriver du ner hur du vill. Så gör jag iaf.

Tack... Ang. Dialoger; det står något i filmskolan om att dialoger skrivs som de uttalas och inte som de stavas. T.ex:

Kalle

var är dom?

-

Istället för

-

Kalle

Var är dem?

Kalle

kan jag få lite jos

-

istället för

-

kalle

kan jag få lite juice?

Jag blev lite osäker, är det så att man ska skriva som det uttalas istället för stavningen?

Mvh Jesper

Jag blev lite osäker, är det så att man ska skriva som det uttalas istället för stavningen?

Nej. Man skriver ju inte "Nejj, hann kåmm ock tog minn klåcka!", utan som det stavas. Stava som du vill så länge det är inom vedertagna gränser. Skriv som man talar, inte som det uttalas.

...Istället för

-

Kalle

Var är dem?

En gång för alla:

För tusan. Det heter "Var är de?", INTE "Var är dem?"

"Dem" används tex: "Ge den till dem!"

de = dom, i talform

dem = dom, i talform... Använd alltså "dom" om ni är osäkra - i dialoger, i skrift, i dagligt tal. Men kanske inte i svenskauppsatser...

Nej.

Man skriver ju inte "Nejj, hann kåmm ock tog minn klåcka!", utan som det stavas. Stava som du vill så länge det är inom vedertagna gränser.

Om du läser en bok högt, och det står "Charles tog fram en flaska med apelsinjuice", så säger du väl ...joos, trots att det "stavas" juise? Eller hur? alltså kan du skriva som man stavar.

Det är det jag menar med att man inte ska skriva som man uttalar ord.

Att skriva som man talar är att inte skriva (en tolvårig flicka, till sin klasspolare): "Nämen, oj vad trevligt och spännande det ska bli att börja på en ny skola, Putte!"

Ett litet tips: Om man inte vet när det ska vara "de" och när det ska vara "dem". Skriv DOM. Alla fattar och det är huvudsaken.

Simon har en viktig poäng här också. En tolvårig flicka talar naturligtvis inte på samma sätt som en 40-årig präst eller en 50-årig kåkfarare eller som en 80-årig dam. Hon pratar eventuellt inte ens som en tolvårig pojke som går i samma klass... :-)