Gå till innehåll

Utrustning för poliser


Recommended Posts

Hej!

 

Jag har en liten fråga som jag tänkte dryfta här. Jag håller på med en liten film där det förekommer poliser i en scen. Vilken utrustning rekommenderar ni att de skall ha, och hur får jag tag på den?

 

Allt måste inte nödvändligtvis vara helt autentiskt, men man måste på något sätt iallafall förstå att det är någon form av polis eller insatsstyrka som stormar in.

 

Jag behöver dessutom få tag på kläder till dessa så billigt som möjligt, helst gratis... dessutom så behöver jag få tag på grejerna i göteborgsområdet...

Länk till kommentar
Share on other sites

Poliskläder kan du låna eller hyra av polisen, men då måste de ha god tid på sig att läsa ett manus och sedan göra en bedömning om de kan låna/hyra ut till er.

 

Utrustning till piketstyrka blir definitift inte gratis. Om du ska ha runt fyra stycken kostar enbart vapenhyran (soft airgun) 1400 för en dag och utrustningen lär gå på minst 3 papp.

 

Detta är hyrpriser, ska du köpa grejerna så lär det gå på 20 000 minst.

 

Om polisen inte lånar ut tröjor och märken, kan du alltid köpa enbart märkena på tradera, en auktionssida på internet där man kan få tag på dem för runt en hundralapp. Sedan syr du fast dem på en ljusblå skjorta.

Det finns såklart kompletta polisskjortor också men då måste du lägga ner minst 500 spänn och då har du ändå tur.

Länk till kommentar
Share on other sites

Aha... så du menar att polisen faktiskt kan låna ut kläder ibland om man ber riktigt snällt? Det låter ju faktiskt bra isåfall. Då får jag med andra ord kontakta den lokala polisen. Hmm... synd att man inte känner ngn som jobbar som där... hade vart användbart...

 

Jag antar att polismärken som sys fast låter ju bra det också... fast då är frågan hur man får tag på mössor, jackor och annat som också skall se någorlunda riktigt ut...

Länk till kommentar
Share on other sites

mössor och annat kan man också hitta på tradera i kategorin "Polis och övervakning"

http://www.tradera.com/category/auctionlist.asp?catid=292218

 

Är man riktigt duktig kan man till och med sy själv. Min polare gjorde en som såg hyffsad ut faktiskt, och den tog enbart nån dag att göra..

 

Polisjackor kan bli svårt men som sagt; märken på en helt vanlig ljusblå skjorta funkar utmärkt.

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

Hmm... på tradera fanns ju faktiskt en hel del matnyttigt... och det där med att sy själv är ju faktiskt en ganska bra ide! Det gäller bara att hitta lite bra bilder på hur det ser ut i verkligheten...

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo, det där har jag också stora problem med. Bra bilder fanns på tradera, men eftersom auktionerna är avslutade så finns de ju såklart inte kvar och korkad som jag är sparade jag inte ner dem.

 

Har två bilder som jag kan bifoga. Ett på en mössa och ett på ett polismärke. Jag tror dock att polismärket är gammalt. Men polissymbolen är väl densamma.

 

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 år senare...

Hmm. Tänk noga på att, om ni gör dessa saker ni skriver om, så gör ni er skyldiga till brott (föregivande av allmän ställning) mycket allvarligt och kan ge fängelse upp till 2 år.

 

Föreslår att ni tar hjälp av oss, vi har alla tillstånd som behövs osv osv.

 

Mvh / Prime

Länk till kommentar
Share on other sites

Det är inte förbjudet per definiton att ha polisskjorta utan det är föregivande av allmän ställning som är förbjudet (vilket det per automatik blir om man tar på skjortan så nån ser den). Fast det finns det folk som märkt... Ur lokaltidningen...

 

http://archive.corren.se/archive/2004/5/21/1rm0r0k81gqjypm.xml

http://www.corren.se/archive/2007/11/5/jg3ysmdwutx3wmp.xml

http://archive.corren.se/archive/2004/7/22/hr99e4uscwjm6am.xml

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...