Gå till innehåll

Ännu en tråd om att köpa kamera


LastonFilm

Recommended Posts

Om man har en budget på 10000kr, vilken videokamera är bäst att köpa då?

Om man har en budget på 10000-20000kr, vilken videokamera är bäst att köpa då?

Om man har en budget på 20000-40000kr, vilken videokamera är bäst att köpa då?

 

Måste veta! Tacksam för svar!

Länk till kommentar
Share on other sites

Menar du enbart kamerabudget då? Det är ju t ex bättre att lägga en del av pengarna på ljudutrustning än att köpa kamera för hela slanten. Och så vill man väl ha pengar kvar för filminspelningen?

 

Och så beror det ju på vad man skall använda kameran till. Om du planerar att använda den till flera produktioner så verkar det ju rimligt att köpa en dyrare från början etc.

 

Och har du några särskilda preferenser, t ex god ljusupptagning?

 

Du får nog avslöja mer om du vill kunna få några användbara tips här.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag menar enbart kamerabudget.

Jag planerar att använda kameran till fler produktioner.

Kameran skall vara så bra som möjligt för de olika priserna.

Helst nattfilmning i färg, för vi kommer att filma på natten

i vår kommande film: Calimbandil Andarleno.

Länk till kommentar
Share on other sites

Jag kan inte komma med så konkreta råd egentligen, men jag måste säga att färgnattfilmning nog inte är något att satsa på. Jag har förvisso aldrig testat det själv, men de recensioner jag har läst har sågat de system som finns. (Trots allt bygger de mest på att slutartiden förlängs och att det gainas järnet. Resultatet blir riktigt dålig bild.) Om du skall filma om natten behöver du i första hand bra belysning, inte en bra kamera.

 

Nu är det ju förvisso så att ljuskänsligheten varierar lite grann mellan kameror, tex kräver Canons XM-2 0,37 lux vid 1/6 s slutartid (vilket är för lång tid iofs) medan deras XL-1 kräver 2 lux vid samma slutartid.

 

1-chippare presterar ju som regel bättre i svagt ljus än billiga 3-chippare, så om du skall köpa en billigare kamera så bör du köpa en 1-chippare, men i gengäld så får du ju då inte lika bra färgåtergivning.

 

Vad gäller dina lägre prisklasser kan jag inte ge några råd, men för den högsta skulle jag säga att valet står mellan Canon XM-2, Canon XL-1s, Sony VX2100E och antagligen någon Panasonic. Problemet är att ingen verkar kunna enas om den ultimata kameran (om så vore fallet så skulle det inte finnas olika typer). Om jag skulle ha varit i din situation skulle jag nog ha sparat en slant och köpt XM-2:an, som du kan få för drygt 20 loppor. Den brukar klara sig bra i tester, och förvånansvärt få personer hatar den. (Jämför med XL-1:an, där hälften av användarna älskar den, och resten hatar den.) Å andra sidan, XL-1:an har ju fördelen att optiken är utbytbar, så om du räknar med att ha ännu mer pengar i framtiden att lägga på optik så är det ju en bra kamera.

 

Om du har tur så kanske någon med betydligt bättre inblick i kameravärlden kan ge dig rakare svar på dina frågor, men för egen del får jag nöja mig med att ge lite generella kommentarer.

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Det svaret räckte nog för mig. Jag är ganska

inställd på att köpa en XM-2:a.

Men en sak jag undrar är hur bra kvalité är det

på XM-2:an?

Kan man jämföra XM-2:ans bildkavalité med bildkvalitén

på svenska filmen, som Beck-filmerna, eller är den sämre?

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 4 veckor senare...

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...