Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej alla glada filmskapare!

Är på jakt efter en ny kamera eftersom min första kameras lcd skärm har gått sönder och jag vill upp i lite mer professionell kvalitet.

Kameran jag har haft är panasonic nv-gs50, tycker den har fungerat hyffsat bra och med den trevliga analoga ingången men nu ska jag ha nått nytt och bättre.

Jag vet inte riktigt om man ska satsa på HD eller en vanlig kamera.

Jag har föreställt mig att HD blir otroligt tungkört för datorn att jobba med. Skulle min dator klara det?

CPU 3,4 GHz

Minne 1GB

Grafik: Nvidia 6600

Skulle kunna tänka mig att uppgradera datorn ifall jag bestämde mig för HD...

Där är det Sonys HDR-HC7 som jag har kollat på med det känns mer som att det är en familjekamera.

Sen vet jag inte hur man ska sköta själva uppspelningen, det är ju frömst dvd som man använder och då måste man ju ändå komprimera materialet vilket kanske gör att en HD kamera är en onödig investering. Efter komprimeringen kanske bilden blir likvärdig, eller kanske till och med sämre än en 3CCD kamera som t.ex Panasoniv NV-gs500 som jag också har kollat på.

Har även tittat en del på Sony HVR-A1E men då är det HD som jag är lite osäker på.

Äkta 16:9 format är något som jag hellst vill ha, har än sålänge nästan bara filmat i 4:3 men vill nog köra 16:9 i framtiden.

Andra instressanta kameror jag tittat på är:

Panasonic nv-gs500

Sony DSR-PDX 10P

Canon XM-2

Om det inte är en HD kamera jag beslutar mig för så är 3CCD närmare att krav av mig.

Någon som har något tips, blir förvirrad av alla modeller och vet inte vad jag ska välja.

Posted

med den datorn tror jag knappast du borde satsa på hd...har en likadan

skulle antingen köra på gs-500 eller xm-2

på xm-2 är ju det mästa större! storleken, sensorn mm...en bättre kamera helt enkelt

jag var i samma sits som dig för någon vecka sen...valde gs-500

sjukt nöjd, kvaliteten är riktigt fin och dom manuella inställningarna som slutare, bländare, iris och fokusringen funkar perfekt. fråga om du vill veta något om den

Posted

skulle antingen köra på gs-500 eller xm-2

på xm-2 är ju det mästa större! storleken, sensorn mm...en bättre kamera helt enkelt

Att XM-2 skulle vara så mycke bättre är nog tveksamt, skillnaden i chippen är liten

XM2= 3 x 1/4 CCD

GS 500 3 x 1/4,7 CCD

Desutom så har GS 500 16:9 (Anamorfiskt) alltså äkta 16:9.

Det har inte XM2

GS 500 kostar väl mindre än hälften av vad XM2 gör, vilket i mitt tycke gör det till ett bättre köp

Posted

Sedan finns det också något som heter färgåtergivning, som GS500 kommer långt efter på.

Bara så att du är medveten om det också. Orsakerna = Priserna...

Posted

Jag tycker detta är väldigt svårt.

En xm-2:a skulle jag kunna tänka mig om jag hittade en begagnad till ett bra pris. Är inte så jättesugen på att köpa en ny för ca 20000:- när man får Sonys HVR-A1E för det priset.

Nån som har en Xm-2 till salu? :P

Jag vill försöka komma ifrån den här familjekamera-kvaliten, så det är mer professionell bild jag är ute efter.

Kan tänka mig både begagnad i bra skick eller ny. Men dock max 20000:- (kan tänka mig att tänja lite på gränserna om jag ser en fin modell)

Men vad ska jag ha, HD eller en standardkamera?

Få höra er åsikt nu!

Vilken modell rekomenderas?

Kan vara en helt annan än dom föreslagna...

Posted

Nu är det väl så att det är bl.a färgåtergivningen som Panasonic är kända för.

Jag har både GS 400 och GS 120 och jag kan försäkra dig om att färgåtergivningen är perfekt

Att GS 500 skulle ligga långt efter Canon på det området skulle jag vilja påstå är ett mer än lovligt tveksamt påstående.

Dessutom så är XM2 inte en helt ny modell och det har skett stor en utveckling på CCD sidan under tiden

Bara så att du är medveten om det också

Posted
Jag tycker detta är väldigt svårt.

En xm-2:a skulle jag kunna tänka mig om jag hittade en begagnad till ett bra pris. Är inte så jättesugen på att köpa en ny för ca 20000:- när man får Sonys HVR-A1E för det priset.

Nån som har en Xm-2 till salu? :P

Jag vill försöka komma ifrån den här familjekamera-kvaliten, så det är mer professionell bild jag är ute efter.

Kan tänka mig både begagnad i bra skick eller ny. Men dock max 20000:- (kan tänka mig att tänja lite på gränserna om jag ser en fin modell)

Men vad ska jag ha, HD eller en standardkamera?

Få höra er åsikt nu!

Vilken modell rekomenderas?

Kan vara en helt annan än dom föreslagna...

"Problemet " är att vi befinner oss i en övergångsperiod mellan SD och HD och just prisnivån 20.000 är fn. lite dåligt täckt.

Du har antingen en SD kamera Canon XM2 eller en HDV kamera Sony A1 att välja på i den prisklassen

Jag skulle inte bli förvånad om A1 blir uppdaterad under hösten.

Jag var i en affär för några dagar sedan och tittade på Canon HV20 och Sony HC7.

Båda tar väldigt bra bilder men kvalitetsmässigt så kändes Sony HC7 mer gedigen och skönare att hålla i handen.

Båda ligger runt 10.000 har jag för mig

Om du har problem att redigera HD idag så kan du ju alltid nedkonvertera HD materialet som du har filmat till SD och redigera det, sen när du har mer datorkraft så kan du redigera om det hela men nu i HD

Om du är beredd att lägga till 10.000 så varför inte en Sony FX7

Posted

Och vad kostar ram idag? Runt 300kr per sticka. dvs 4gb totalt för 900kr.

Hd är ingen omöjlighet.

Posted

Är det bara minnet som sätter stopp då? Det är ju riktigt billigt så det är ju inget problem att uppdatera isåfall...

Men om man filmar med HD, tar det samma plats på datorn som vanligt material SD? (vad betyder det?)

Posted
Är det bara minnet som sätter stopp då? Det är ju riktigt billigt så det är ju inget problem att uppdatera isåfall...

Men om man filmar med HD, tar det samma plats på datorn som vanligt material SD? (vad betyder det?)

Minnet och plattsbrist borde vara de största problemen.

En ramsticka (1gb) kostar allt från 300 till 1000kr beroende på typ osv. Jag kan inte lova något men tycker att du har en hyfsat kraftfullmasik för det.

Posted

Är det ingen här som redigerar HD?

Har fortfarande inte fått svar på min/mina frågor...