Jump to content

Ta chansen åk till Sydney

Recommended Posts

• 2 weeks later...

jag kände bara att jag ville fråga en sak... asså jag har ju inte ens börjat gymnasiet än men jag känner ändå att jag vill fatta hur det här med högskoleutbildning i film fungerar... asså om vi nu säger att det kostar en 90 tusen för utbildningen så borde man väll normal vis inte ta lån på allt för ja... lån e ju inte så bra :D haha. Men då brukar man väll iaf jobba ca ett år efter gymnasiet bara för att kunna få ihop med iaf lite pengar till utbildning och sen köra på? eller hur brukar det se ut?

sen min andra fråga är, går det att ha ett annat jobb samtidigt som man går utbildning? asså i normala högskoleutbildningar så är det väll mer av vissa läro saker som man ska kunna och som man i princip kan läsa sig till ungefär när som helst på dyngnet men i film utbildningar så är det väll mäst film? eller?

för då iaf så borde det väll bli tufft med att ha ett deltidsjobb vissa strikta tider då du alltså inte kan göra film? fan va flummig fråga det här blev men om någon tror sig fatta vad jag frågar så kan ni ju försöka svara :9

ja med det svaret så tror jag att du missupfattade minna frågor :) min första var, e det vanligt att man direkt tar lån efter gymnasiet så att man kan få en bra film utbildning, eller brukar dom flesta försöka jobba med film direkt så att dom på ngt sätt kan få typ stependium till högskola eller vad man nu ska kalla det... som i DI typ :) och min andra fråga var, hur brukar det se ut på fritiden i en filmutbildning? och hur ser egentligen en vanlig dag ut på filmutbildningar? fast den sista frågan var riktigt dåligt formulerad sist :) förlåt

Jag hoppade på andra Universitetsstudier direkt efter gymnasiet och levde då på CSN. Under denna tid så filmade jag givetvis också.. Men det är först nu efter några år som jag har valt att hoppa på en filmutbildning pga att jag känner att jag har vidgat min syn och att jag har en del på fötterna.

Men visst är det många som jobbar ngt år eller 2 innan de drar igång med en ordentlig utbildning.. oavsett om det är film eller något annat. Men det är väl en smaksak.. vill man skynda och vara skuldsatt så kan man ju ta lån och hoppa på en 90 tusen kronors utbildning i Sydney direkt, eller så sparar man ett tag och börjar när man har pengar!

Vet inte om det är ngt svar men... hoppas det gav något iaf!

Måste säga att du får slipa på dina frågor lite om du vill ha svar som ger dig något. Nu är det lite luddigt med vad du egentligen vill veta...

Framme eller!?!?

Jag skulle jättegärna vilja höra hur det går för er med boende, skolan, resa osv.

Berätta allt så fort ni har tid! :)

OOooo jag viiiiill!

Kommer förhoppningsvis nästa termin :)

Jag och "nzfcsl" här på voodoo besökte skolan för ett par dagar sedan på en såkallad orientation day där vi tillsammans med resten av de färska eleverna fick träffa lärarna och lyssna på dom berätta om skolan och studieplanen.

Har inte så mycket mer än så att säga men stämningen när det kommer till skolan och lärarna känns riktigt soft ivf.. vi börjar själva skolan den 23e.

Fan va härligt att höra erreth!

Har ni hittat någon bra bostad osv? Hoppas ni har det skitskojj och att folket är sköna!

Håller på att maila med John nu för fullt med en massa frågor :P

Höst-terminen börjar redan den 27 Juli, as kalas ju!

keep me posted!

Om man läser hemsidans svar på "frequently asked questions" så låter det ju verkligen hur bra som helst. Utbildningen verkar ju så otroligt mycket mer spännande än Stockholms filmskola, och kostar "bara" 10 000 mer. Går sista året på en filmlinje på gymnasiet just nu och vill så gärna fortsätta lära mig mera om filmproduktion och kommer antagligen att söka till SFS om ett par månader. Så ni som studerat på skolan; skriv gärna så mycket som ni orkar om Sydney Film School, det är verkligen jätteroligt och intressant att läsa!

jag ar den andra svensken som borjade nu vt09 och vi har just avklarat forsta veckan.

ar vall svart att saja sadar valdigt mycket om skolan efter 5 dagar, men vi har redan fatt

en hel massa att gora och det verkar vara en utbilning dar man lar sej gora film genom att gora film och bade larare och elever ar dar for den sakens skull och inte for att dela ut tjusiga universitetsintyg. det finns ocksa en valdigt oppen stamning hos bade larare och elever, lite laidback aven om det redan nu ar stressigt som satan.

bostad ar anda kruxet just nu, bade jag och erreth bor pa hostel, men dom flesta verkar vara i samma situation och det ser ut att losa sej nu under kommande vecka.

det verkar ocksa bli sa att det till vt10 ska bli ett ar 2, ett advanced diploma, och man ar faktiskt redan lite sugen, aven om det innebar mer lan...

jo jag har studerat där nere. kom hem från Sydney för två veckor sedan.

ett tips till er som studera på SFS. Försök att vara med på så många film produktioner som möjligt och häng inte läpp om ni inte får regissera. Jag trodde att jag ville bli regissör men upptäckte inte fören slutet av utbildningen att jag ville bli film fotograf. Är det något problem går in och fråga Uracha. Men glöm inte bort att ni ha pröjsat 90 000 då ska ni även har krav på utrustningen och se till att allt går som det ska. I bland är dom lite väl laid back...

Lärarana är mycket trevliga och atmosfären är underbar.

ps- advanced diploma är enbart för nationella studenter. det sa dom i alla fall sista mötet vi hade ds-

om du börja termin2 i juli, (som jag gjorde förra året) så slutar du någon gång i december samma år, runt den 15:e

Nä det var inte så jag menade, ursäkta om det var lätt att missförstå, men jag menar såhär:

Om jag börjar min första studie-termin nu till hösten, när är man klar med studierna då?

jag ar den andra svensken som borjade nu vt09 och vi har just avklarat forsta veckan.

ar vall svart att saja sadar valdigt mycket om skolan efter 5 dagar, men vi har redan fatt

en hel massa att gora och det verkar vara en utbilning dar man lar sej gora film genom att gora film och bade larare och elever ar dar for den sakens skull och inte for att dela ut tjusiga universitetsintyg. det finns ocksa en valdigt oppen stamning hos bade larare och elever, lite laidback aven om det redan nu ar stressigt som satan.

bostad ar anda kruxet just nu, bade jag och erreth bor pa hostel, men dom flesta verkar vara i samma situation och det ser ut att losa sej nu under kommande vecka.

det verkar ocksa bli sa att det till vt10 ska bli ett ar 2, ett advanced diploma, och man ar faktiskt redan lite sugen, aven om det innebar mer lan...

Hur har det gått med boendet? fixat något bra och billigt? :)

(väntar på mitt info-paket från John :))

Inte an men det ar bara for jag vart lat om jag ska vara arlig, men iochmed att det borjar dra sig mot vintertider sa flyttar folk och satter upp lappar pa varenda lyktstolpe om lediga rum.. sa varesej du vill dela rum med flera andra i en skyskrapa mitt i stan med gemensam pool, gym osv eller lite utanfor dar du kanske kan fa ditt eget sa brukar ligga pa runt 800 spann i veckan..