Kreativ Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 Har inte kunnat pröva den så man hänvisad till forum (som finns tack och lov). jag undrar en sak....denna kamera verkar de flesta vara ense om är mycket bra. Som svaghet så nämns bla den inte filmar i "äkta" HD utan att det ska sek ngn avancerad signalbehandling som fixar detta. Någon som vet vad detta innebär? Är det nödvändigtvis sämre? Tips på annan kamera i samma kvalité tas givetvis emot. 0 Quote
Max_H Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 Vad menas med "Äkta HD" då (för 314: e gången)? XL-H1 filmar med HDV (1440 x 1080i) och det är komprimerat och stretchas dessutom till 1920 x 1080i under uppspelning. Rent teoretisk ger Canon XH-A1 nästan samma kvalitet då den har samma elektronik och ccd-uppsättning. Men ingen möjlighet till utbytbar optik (och optiken är möjligen ngt sämre än H1). /Max 0 Quote
Max_H Posted May 25, 2007 Posted May 25, 2007 HDV är (äkta) HD. Punkt Är beredd att hålla med... /Max 0 Quote
Kreativ Posted May 25, 2007 Author Posted May 25, 2007 Jag tackar för snabba svar. Tolkar era svar som att ni är positiva kameran. 0 Quote
High1ander Posted May 27, 2007 Posted May 27, 2007 HDV är (äkta) HD. Punkt Japp, isf, sa e miniDV uppblast till HD size ocksa HD. Eller om man fotar med stilbildskameror och interpolerar bilder... HDV har ratt upplosning for att ara 720p eller 1080i, men det e valdigt "fejk". - Jag foredrar dock HDV over DV. 0 Quote
Max_H Posted May 27, 2007 Posted May 27, 2007 I så fall är Sonys tidiga Cinealta kameror (som bla användes i Star Wars Episode II) också fejk. Den har inte full färginfo (4:3:1) , bara 1440 x 1080 ccd: er som stretchas till 1920 x 1080. Den filmen såg iaf inte helt dålig ut. /Max 0 Quote
High1ander Posted May 27, 2007 Posted May 27, 2007 I så fall är Sonys tidiga Cinealta kameror (som bla användes i Star Wars Episode II) också fejk. Den har inte full färginfo (4:3:1) , bara 1440 x 1080 ccd: er som stretchas till 1920 x 1080. Den filmen såg iaf inte helt dålig ut. /Max Sen nar kom "utseendet/kvalite" in i bilden? Aja, allt over standard definition e ju "HD". Men det e inte for intet som discovery HD inte tillater mer an 15% HDV material (och da maste man fa det godkant innan produktionen borjar), etc. 0 Quote
Rabies Posted May 27, 2007 Posted May 27, 2007 Max du som vet, klarar Premiere av att ta emot SDI signal från typ ett AJA Xena LHe kort och en schysst raid? 0 Quote
Max_H Posted May 27, 2007 Posted May 27, 2007 Jupp - Xena-drivers "inbyggda" i PPro. Decklink fungerar också. 8-bitars HD borde funka på en 4-diskars raid. Undrar vad Discovery säger om Sony's XDCAM HD - som i princip är HDV med lite högre bitrate. För att inte tala om hur Discovery ska kunna bevisa vad som är filmat med HDCAM och med HDV. Eller XD CAM HD, eller HVX200... när allt levereras på en riktigt ljussatt HDCAM master. /Max 0 Quote
High1ander Posted May 27, 2007 Posted May 27, 2007 Jupp - Xena-drivers "inbyggda" i PPro. Decklink fungerar också. 8-bitars HD borde funka på en 4-diskars raid. Undrar vad Discovery säger om Sony's XDCAM HD - som i princip är HDV med lite högre bitrate. För att inte tala om hur Discovery ska kunna bevisa vad som är filmat med HDCAM och med HDV. Eller XD CAM HD, eller HVX200... när allt levereras på en riktigt ljussatt HDCAM master. /Max http://dhd.discovery.com/guidelines/gallery/guidelines.pdf Jag tror nog deras engineers marker sant. Som sagt, HDV e nice, men det e samre an DV pa rorliga saker, framforallt ju hogre upplosning och mera frames per second man har. Ne, nu ska jag ga o kopa en massa HDV-band for filma pa kompisens HDR-FX1 som jag kommer fa ta med mig till Sverige i tva veckor :) 0 Quote
Recommended Posts