Jump to content

Cider - Volume 1 (6:23)

Recommended Posts

Cider - Volume 1 (6:23)

Filmen handlar om ett krig mellan äpplen och päron, eller i denna första del om själva upprinnelsen till kriget.

Länk:

http://img76.imageshack.us/img76/2010/fightft2.th.jpghttp://img76.imageshack.us/img76/1200/grannysmithul5.th.jpghttp://img482.imageshack.us/img482/1728/gravensteinerbr1.th.jpg

Format: Flash

Längd: 6 min, 23 sek

Storlek: -

Utrustning: Corel Painter, Adobe AfterEffects, Toonboom Studio, Macromedia Flash, Adobe Audition, Adobe Photoshop m.fl.

Nu är den äntligen klar :) Filmen som jag började på för två år sen med tanken att den skulle bli 3D-animerad men som lades ner ungefär lika snabbt. När det var dags för projektarbete i trean ville jag göra en 2d-animerad film och här är resultatet!

Kan även passa på att påpeka det faktum att detta endast är slutprodukten för projektarbeteskursen, inte den slutliga filmen, ifall ni undrar varför det dyker upp lite "FX:smoke" och liknande texter lite här och var i filmen.

EDIT: En version med bättre kvalitet kommer upp så småningom.

Generellt set så tycker jag att filmen bra. Soundtracket var bra, är det eget komponerat eller lånat? Rösterna kunde kanske vara lite mera ”häftiga”, de är ju ändå actionhjältar. Jag tyckte jag hörde ett varumärke på cider… det tycker jag inte behövs vara med (så länge att du inte fick pengar från dem).

Två saker jag absolut inte gillade var den Saddam liknande generalen. Hans utseende kunde vara annorlunda. Du kanske ville att tittaren skulle associera till Saddam… vad vet jag.

Den andra saken som jag tycker inte passade in var ”nazistflaggorna”… men det var kanske menat att tittare skulle associera till nazismen. Om det var så att du inte hade menat att man direkt skulle tänka på de två regimerna så lyckade du… dock tycker jag att du skulle ha kunnat skapa dina egna regimer i kriget mellan Äpplen och Päron.

Generellt set så tycker jag att filmen bra. Soundtracket var bra, är det eget komponerat eller lånat? Rösterna kunde kanske vara lite mera ”häftiga”, de är ju ändå actionhjältar. Jag tyckte jag hörde ett varumärke på cider… det tycker jag inte behövs vara med (så länge att du inte fick pengar från dem).

Två saker jag absolut inte gillade var den Saddam liknande generalen. Hans utseende kunde vara annorlunda. Du kanske ville att tittaren skulle associera till Saddam… vad vet jag.

Den andra saken som jag tycker inte passade in var ”nazistflaggorna”… men det var kanske menat att tittare skulle associera till nazismen. Om det var så att du inte hade menat att man direkt skulle tänka på de två regimerna så lyckade du… dock tycker jag att du skulle ha kunnat skapa dina egna regimer i kriget mellan Äpplen och Päron.

Musiken är original :) Angående rösterna så håller jag med, blev själv inte nöjd men vi hade inget annat val än att köra på det vi hade, lipsyncen var tvungen att bli klar och hade vi dragit på några andra röster i efterhand hade det med största sannolikhet förstört syncen totalt. P.g.a tidsbrist så blev det liksom vi själva som stog för all voice acting... Och ja, det kunde varit bättre. Angående att generalen skulle likna Saddam så har det inte ens slagit mig förrän du nämnde det :D Och vad gäller flaggorna så hade jag från början tänkt mig nån bastardisering av den japanska flaggan. Uppenbarligen missade jag att framföra det till de andra ;) Den scenen improviserades för övrigt fram helt och hållet några dagar innan vår deadline.

Och det där med Herrljunga Cider så lades det in när jag skrev manuset för att jag vid tillfället satt och drack Herrljunga Cider. Det fick vara med som en liten referens typ, liksom Animal Mother och Joker (Full Metal Jacket).

Lite ointressant fakta är att flera äpplen i filmen är döpta efter olika typer av äpplen. Generalen efter Gravensteiner, Granny Smith och Smith efter, håll i hatten, Granny Smith. Sist men inte minst så är Hampus, glasögonormen i militärbasen, också en äppelsort.

Ber i förhand om ursäkt för bristen av sammanhang i texten. Kan lätt bli så när man varit vaken för länge.

Det var väll kanske bara jag som tänkte på de sakerna.. hmmm, jag kan vara lite krigsskadad.

Som jag skrev först så tycker jag det var bra... bara rösterna som kunnde "hottas" upp lite. Men en deadline är en deadline så då får man göra vad man kan och du lyckades genomföra på tiden.

Hoppas att du fortsätter att animera... det ser bra ut!

Lycka till!

• 6 months later...

Nazistflaggorna var ju roliga eftersom det var ett svart äpple på dem, och en fråga bara, vad gäller varumärket, syftade du då på Gravensteiner? för isåfall kan jag tillägga att det ursprungligen är en typ av äpplen, och inte cider.