Jump to content

Inspelningstid för reklamfilm?

Ubbe

Recommended Posts

Hej!

Jag har inte hållt på så mycket med reklamfilm, men jag undrar hur lång inspelningstid som är vanligt för en "normal" reklamfilm för tv.

Skulle också vara intressant att höra den normala "livscykel"längden i tid för en reklamfilm, från första mötet till leverans. Era erfareheter?

30 sek skulle jag tippa på. Man har ju inte hur mycket tid som helst för en reklam film. De brukar ju göra en "lång" reklamfilm från början som visas kanske några få gånger under sin "premieär" sedan klipper de oftast ner den för att den ska kunna visas så många gånger de vill.

Om man gör en reklamfilm från möten till färdig produktion, på 30 sek så är man JÄVLIGT snabb :D.

Det där är ju så jävla olika, tror inte att det finns någon normal livscykel. En film kan ta ett par veckor att fixa, medans en annan kan ta flera månader. Beror väl på vilket företag du gör filmen åt t.ex.

Har varit med om allt ifrån ett par dagar från förfrågan till färdig film (helt animerad) till nästan ett år. Lite beroende på kunden och hur välplanerade dom är och beroende på vilken produkt det är. Det är så sjukt mycket som spelar in, allt beroende på produkttyp. Allt ifrån utvecklingstid till årstider och väder till filmsläpp och konkurrenternas släpp av produkter.

Samma gäller ju för reklamens livslängd. För vissa produkter håller ju filmen i över ett år och ibland spelar man ju in "varianter" som man uppdaterar filmen med löpande.

Jag har inte varit med på så många "high end" reklaminspelningar men kan tänka mig att ett medelvärde är 1-4 dagar beroende på film och miljö.

/Max