Gå till innehåll

En början iallafall.


Leviant

Recommended Posts

Ok, satt härom kvällen och skrev ner en massa ideèr som bokstavligen strömmat ur mig de senaste dagarna. Ideèn bygger på PC spelet UFO - Aftermath, som jag tycker har en tämligen intressant story.

Historian är inte färdig än, men jag tänkte lägga upp den ändå för att få lite feedback på det redan skrivna, samt kanske få lite nya ideèr.

 

Historian i korthet:

 

Utomjordningar har spridit en hemsk sjukdom över hela jorden för att göra den till en mer bebolig plats för dem.

 

Större delen av jordens befolkning har blivit smittade och blivit såkallade undersåtar till besökarna. De få som överlevt katastrofen håller sig gömda under mark, i skyddsrum och liknande.

 

Där berättelsen startar möter vi två män som överlevt katastrofen och håller en smittad person fångad.

 

 

En liten notis bara.

Filmen kommer inte att vara en typsik sci-fi. Inte en massa SFX. Det kommer att vara en mörk historia som enbart kommer att behandla dessa tre personer och deras del i ett försök att överleva.

 

Mycket nöje.

Jagharfångaten1.rtf

Länk till kommentar
Share on other sites

 

läste manuset....

svårt att säga vad jag tycker med så här lite information.

 

jag hade vinklat historien mer till att det var en mängd människor

under jorden, med ett litet samhälle.

det kanske har gått många år sedan jorden blev infekterad?

och man får aldrig riktigt se utomjordingarna, kanske i slutet då....

mer spänning när man inte vet vad som finns där uppe.

 

jag tycker personligen interna maktkamper och en sorts

anarki mellan människor som inte har någon polis och lagar

under jorden är mer spännande än en klassisk aliens vs man

historia.

 

jag bara babblar antar jag......

lycka till!

Länk till kommentar
Share on other sites

Ja jo jag vet att det inte finns så mycket att kritisera. Själva attacken mot jorden är bara ett medel i berättandet. Det är egentligen inget jag tänker ta fasta på så mycket, mer än att bara tala om att det har skett. Huvudhistorien är just dessa 3 personers kamp om överlevnad.

 

Jag hade inte tänkt att visa några utomjordingar alls faktiskt. Möjligtvis bara snabba bilder av dem. Filmen kommer att vara relativt kort, 10 - 15 minuter lång, men jag har börjat få funderingar på om jag kanske ska göra episeoder. Få se hur det blir med den saken.

 

Jag tackar för att du tog dig tid att säga vad du tycker och tänker.

 

Länk till kommentar
Share on other sites

 

en film/er du borde se är the night of the living dead serien

speciellt dawn of the dead.

den tar upp temat om 4 människor som är inlåst för omvärlden

och skyddar sig emot zombies.

 

kan vara en bra musa kanske.

 

/rentor

Länk till kommentar
Share on other sites

Först vill jag säga att det är oerhört frustrerande att du inte ger dina rollfigurer några namn när de är med så pass mycket. Man 1 eller Man 2, hur fan skall jag hålla reda på det?

 

Vidare vill jag säga att du faktiskt inte presenterar någonting som kan engagera mig på det här stadiet. Inga intressanta karaktärer och ingen intressant situation. Allt jag får är en absurd historia som jag ärligt talat inte bryr mig ett skvatt om.

 

Hårda ord, jag vet, men om du inte lyckas fånga publikens intresse från början så kommer du aldrig att fånga den. Ge oss någon slags exposition som får oss intresserade!

 

/Jakob

Länk till kommentar
Share on other sites

Jo hårda ord! Men det är ju bara bra. Det är ju just därför jag lagt upp den här, för att få kritik.

Men då ska man också komma ihåg att detta endast är version 1, men en ny ,förbättrad, version kommer snart.

 

Angående det här med att jag inte namngett karaktärerna förklarar jag med samma som ovanstående, det är bara version 1. Men jag ska ändra det så snart som möjligt.

 

Vad exakt är det du tycker är absurt och totalt ointressant som du så tydligt uttryckte dig?

 

Men jag får tacka dig för att du läste igenom manuset och sa vad du tyckte och tänkte om det. All kritik är välkommen ;)

Länk till kommentar
Share on other sites

Problemet är att när du beskriver historien som du gjorde i det första inlägget så kände jag att det kunde bli en intressant historia, men när jag läste manuset så kom inget av det fram. Det enda som skulle kunna väcka mitt intresse är repliken "Han är inte min bror. Inte längre i alla fall", för det antyder att det finns någpt spännande att upptäcka. Resten av dialogen är mest bara pladder som inte säger någonting.

 

Vad vi har än så länge är att ett par killar vaktar någon som de bestämmer sig för att ha ihjäl (utan förklaring varför de inte har gjort det tidigare eller varför han över huvud taget har varit fånge). De slänger in en granat och skjuter några skott, men fången överlever ändå.

 

För mig är det en ganska absurd historia.

 

Det är lite svårt att komma med konkreta förslag på hur du skall lägga upp historien utan att veta alla detaljer, du skulle kunna låta Man 2 säga något i stil med "Jag har snackat med NN, och vi har kommit fram till att det är bäst att döda honom. Vem vet, det kanske är smittsamt. Vi borde ta det säkra före det osäkra." Tillsammans med informationen att fången är Man 1s bror förklarar det varför de har hållit honom fången men också varför de borde döda honom nu. (Jag vet iofs inte hur väl det här funkar med dina "smittregler" etc.)

 

Du borde även göra mer av den svåra situation det måste vara att döda någon man känner, även om sjukdomen har förvandlat denne fullständigt. Kanske samlar Man 1 mod för att göra det men kan i sista stund inte förmå sig att göra det, varför Man 2 måste gripa in och göra det åt honom.

 

Tja, det var lite snabba tankar i alla fall, och jag hoppas att de kan vara till någon nytta.

 

Lycka till med manuset!

/Jakob

 

 

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Jag tycker, till skillnad från många andra här, att det är en alldeles ypperlig idé.

 

Vissa verkar anse att du slarvar bort ett bra tema genom att inte inkludera tillräckligt många andra människor för att skapa en omfattande social struktur och ett motstånd. Det är detta jag ser som manusets styrka. Den uppgivenhet och handlingsförlamning som finns laddat i scenen är någonting värt att jobba på och utveckla. Det finns åtminstone i nuläget inget de två männen kan göra för att besegra hotet. De är inte början på något nytt á la Day after tomorrow. De är slutet.

 

Att det bara innehåller tre karaktärer gör det också intressant, ett slags kammarspel.

 

Jag säger ändra ingenting och kör i vind så har du ett bra kortfilmsuppslag.

 

över och ut

Länk till kommentar
Share on other sites

 

jag håller faktiskt med.

kan du få dialogerna intressanta och bygga upp

en spänning så kan du faktiskt har något bra.

 

jag har ett liknande manus som heter "nangoler" som jag

har lagt ut.

det är inga utomjordingar, men det är en story som jag

har tänkt på längre som har ett liknande tema.

det där med att det är bara några överlevanda kvar på

jorden och de måste överleva.

 

ha det bra och lycka till!

/rentor

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 3 veckor senare...

Jag tackar!!!

 

Kul att ni tycker om den!!

Jag är inne i en period då det formligen sprutar idèer ur mitt huvud. Men detta är en idè som jag tänker utveckla till en "episodhistoria" som kommer att knytas samman i slutet. Man skulle kunna säga att den är inspirerad av hur Pulp fiction är upplagd. Separata historier som vävs samman.

 

Nä nu fick jag genast ny styrka och ska jag, så fort jag kommer hem, sätta mig ner och skriva så att pennan glöder!

Länk till kommentar
Share on other sites

En liten viktig punkt i manusformateringen dock. Man 1 och Man 2 verkar spela riktigt stora roller genom hela scenen/scenerna så det skulle passa fint med namn på dom. Om de annars skulle vart statister så skulle det kanske vart bättre med Soldat 1 och Soldat 2, men det är bara småsaker. Men namn skulle i alla fall få karaktärerna att lyfta. :)

Länk till kommentar
Share on other sites

  • 2 veckor senare...

Ja, jo jag vet. Jag har satt namn på karaktärerna nu. Men då det formligen har sprutat andra filmideèr ur mig, så har detta projektet legat lite på is. Ska försöka ta upp det igen och lägga upp en ny förbättrad version :)

Länk till kommentar
Share on other sites

Delta i konversationen

Du kan posta nu och bli medlem senare. Om du har ett konto, logga in nu för att posta med ditt konto.

Gäst
Skriv ett svar...

×   Klistras in som rik text.   Återställ formatering

  Endast 75 max uttryckssymboler är tillåtna.

×   Din länk har automatiskt bäddats in.   Visa som länk istället

×   Ditt tidigare innehåll har återställts.   Rensa redigerare

×   Du kan inte klistra in bilder direkt. Ladda upp eller sätt in bilder från URL.

×
×
  • Skapa nytt...